• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp på gasol

Annabarbrolinnea

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34604
Medlemskap
2023
Är ute för fösta gången i år och vi skulle fricampat igår kväll. Fick dock flytta oss till ställplats då vi inte får i gång vårt kylskåp på gasoldrift. Vi har ett Dometic, husbilen är från 2009.
Det blinkar bara gult, övrig utrustning med gasol funkar så det är inte där problemet ligger. Misstänker att det är nåt fel där gasen ska " tända" igång kylskåpet ( ja, ni hör ju att jag inte riktigt kan de här grejerna). Några ideer och var åker man för att åtgärda?
A
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Lämpligt är att kolla upp saker innan man gör en biltur.
Kylskåpet är ju en nödvändighet.
Vad säger instruktionsboken om gul lampa och varför den i så fall blinkar?

Jag har äldre kylskåp och en orange lampa blinkar när tändningen slår gnistor i brännaren.
Går man ut och lyssnar vid undre gallret hör man gnistorna som slår. Svagt men hörbart.
Blir det gnistor är ju det elektriska så långt ok.

Varför brinner det inte då, är en bra fråga och då får man felsöka gastillförsel istället.
I de flesta husbilar finns tre (oftast tre) gaskranar gömda någonstans, under spisen eller i ett skåp, en för pannan, en för spisen och en för kylen.
Kolla.

sen ä det många om inte vet hur man tänder, de äldre kylarna måste man hålla in gaskranen tills det har tänt, och den orangea lampan slutar blinka, när det så brinner påverkas flamvakten och gaskranen håller sig inne själv.

Ett nytt kylskåp kan ha allt automatiskt, då brukar man få betala 3000 kr för nya kretskort som ändå inte hjälper etc etc.... = dyrt.

Ett sätt att kolla om det kommer gas är att ta bort under gallret, och lyssna om det pyser.
varför det inte tänder om det lår gnistor kan bero på sot rost, eller att det kommer för lite gas.

Några tips bara

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Inget annat än att öppna vid brännaren och se om det slår gnistor.
Man kan även försöka tända gaslågan i brännaren med en vanlig tändare, en sån man tänder ljus med.
Men då måste man ta sitt eget ansvar. Att felsöka gas och gaslågor är något för den som vet vad han gör.
Se detta bara som ett tips, om du känner dig säker.

Att det inte tänder kan ju bero på att tändstiftet är smutsigt, så det inte blir några fina gnistor. Någon kan ha byggt bo vid tändstiftet.....

För att få klarhet måste man isär med grejerna.

Roysan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det kan vara magnetventilen som öppnar och stänger gastillförseln beroende på termostatens signal. Kolla bakom det nedre gallret, till vänster. Ser du gasolröret från brännaren som är anslutet till en ventil med en vit kontrollbox, några sladdar samt inkommande gasolrör? Starta i så fall kylen, när tickandet från tändaren startar så knackar du lite lätt med något hårt på ventilhuset och har du tur så öppnar ventilen och gasolen tänder.

Detta kan hända om kylen stått oanvänd länge varvid ventilen kärvar. Det kan också bero på kontaktfel på elektriska kablarna som är anslutna på kontrollboxen eller på att själva kontrollboxen.

//Michael, medlem
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det händer ibland att det blir oxid på kontakterna till tändmodulen mitt i bild. Genom att ta ur och sätta tillbaka kontakten med flera kablar så brukar det fungera. Du kan också ta bort plåten nere till höger och blåsa rent brännaren som ibland har sotat.
IMG_1902.JPG
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Är ute för fösta gången i år och vi skulle fricampat igår kväll. Fick dock flytta oss till ställplats då vi inte får i gång vårt kylskåp på gasoldrift. Vi har ett Dometic, husbilen är från 2009.
Det blinkar bara gult, övrig utrustning med gasol funkar så det är inte där problemet ligger. Misstänker att det är nåt fel där gasen ska " tända" igång kylskåpet ( ja, ni hör ju att jag inte riktigt kan de här grejerna). Några ideer och var åker man för att åtgärda?
A
Vad har du för kylskåp. Det brukar finnas en märkskylt inne i kylskåpet.
 
Toppen