• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp och vintergaller

Jimmy & Milla

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Skövde
HBK-Nr
46
Medlemskap
2024
Hur är det med vinter galler till kylen,ska det va ett galler
eller är det till båda ventilerna.
Jag kan bara hitta ett.
Om det är för den ena ventilen bara skall det va
den nedre i såfall.
Jimmy
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Hej tror det kan vara lämpligt på nedre ,med tanke på att avgaserna går ut upptill, om man använder bara el kan man nog ha för bägge, men kolla i instruktionboken för säkerhets skull , en God Jul tillönskas från Glada Huddik
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp

Det beror på vilket kylskåp du har.

Har ett litet skåp och det skall ha 2 vinterskydd. Det är ventilationshål på båda vinterskydden. På förra bilen var det stort skåp med separat frys det skulle bara ha vinterskydd på det nedre gallret. Kolla på Dometics hemsida.
 

Jimmy & Milla

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Skövde
HBK-Nr
46
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Jag får väl leta vidare i gömmorna,men jag kan
inte minnas att jag haft två och kan inte fatta varför
dom inte ligger på samma ställe.
Jimmy
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Appropå kylskåp! En annan fråga. Mitt Dometic måste jag ställa om manuellt, 12V - gasol - 220V. Är det någon som vet om det går att eftermontera automatik till skåpet och vad det i så fall kan tänkas kosta. Är lite trött på att alltid behöva komma ihåg att ställa om.
/Sture
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp och vintergaller

Jag vet inte om det finns ombyggnadssatser men det finns en enkel lösning på problemet som vi använder själva: vi startar kylen på 220V hemma någon dag före avresa. När jag drar ur landströmmen vid avfärden slår jag över kylskåpet till gasol och ändrar inte det förrän vi kommer hem igen. Det brukar funka bra under hela semestern.

Metoden med att koppla över mellan 12V och gasol resulterade tidigare alltid i smält smör och varm öl ;).
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp och vintergaller

Mitt Tack Till Michael ska tolkas som att jag gör likadant. Vi har likadana Hb. Jag kör aldrig kylen på 12v trots att jag har den större generatorn. Den lilla mängden gas som kylen drar,även när det är varmt ute tycker jag är försumbar i sammanhanget.:)

Vi kör året runt med HB i år har vi bott i Hb permanent från 11/4 -15/11 utan problem.
Köper gasol som jag tycker till hyfsat pris hos gasolfyllarna i Norrköping.
Jag tycker att effekten på kylen är betydligt högre på gas. :)
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp och vintergaller

Vi har 12V när vi kör och använder gasol när vi stannar.
Detta sköter Britt om med automatik:D
Och 12V håller kylan bra i skåpet.
Så kalla öl tycker vi inte om, dom blir precis lagom tempererade på golvet eller på rostfria vattentanken under soffan.
Vinet får stå i skåpet ovanför kylen för att bli lagom varmt!

Det gäller att räkna ut det:rolleyes:

/Brogu
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp och vintergaller

OK! Tack så mycket för tipset. Får nog bli den modellen då! Som sagt så drar nog inte kylskåpet så mycket gasol trots allt.
/Sture
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Appropå kylskåp! En annan fråga. Mitt Dometic måste jag ställa om manuellt, 12V - gasol - 220V. Är det någon som vet om det går att eftermontera automatik till skåpet och vad det i så fall kan tänkas kosta. Är lite trött på att alltid behöva komma ihåg att ställa om.
/Sture

Det finns att köpa en ombyggnadsats....jag byggde om vår Dometic.... kostnad ca 1700 kr
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Kylskåp och vintergaller

Samma här, vi hade ett AES skåp i en bil, bytte till en annan med ett manuellt skåp. Det gick inte, vi glömde att ställa om strömförsörjningen hela tiden.
Samma kostnad, ca 1700 och tog en halvtimma.
 
F

F.d. 9142

Guest
Sv: Kylskåp och vintergaller

Hej var kan man köpa ombyggnadssatsen?

Tödde o Mödde
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp och vintergaller

I min instruktionsbok står det att vid yttertemperatur under +8 grader C bör vinterskydd
placeras över ventilationsgallren. Ventilationsgallren står i plural och dessutom var det
två skydd med vid leverans så det tolkar jag som att båda ventilationsgallren skall skyddas.
Kylskåpet är ett Dometic serie 7
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp och vintergaller

I min instruktionsbok står det att vid yttertemperatur under +8 grader C bör vinterskydd
placeras över ventilationsgallren. Ventilationsgallren står i plural och dessutom var det
två skydd med vid leverans så det tolkar jag som att båda ventilationsgallren skall skyddas.
Kylskåpet är ett Dometic serie 7

Det står det samme i min nye bobil. Men da jeg satte på vinterskydd så ble det mycket varmt i skåpet og isen i frysen smeltet. Så jeg tok de bort igjen. Temperaturen var ca 8 grader.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp och vintergaller

Om det kostar 1700:- att bygga om kylskåpet till automatik så kan jag ställa det mot att ständigt driva på gasol. Sist jag tankade gasol kostade den 7:-/liter = 14:-/kg, kylskåpet drar max 18,5g/h vilket skulle betyda att jag kan driva kylen i 273 dygn enbart på gasol. Med automatiken skulle jag kanske köra kylen i gasolläge ca 18 timmar/dygn, alltså spara 6 timmar gasoldrift per dygn vilket i sämsta fall skulle innebära 1092 dygn till samma pris som ombyggnadssatsen. Detta under förutsättning att det är mycket varmt ute så att gasoldriften måste vara inkopplad hela tiden på max effekt, att vi kör 6h per dag och ingen hänsyn tagen till extra förslitning på generator/batteri.

Jag är tveksam till värdet på en omkopplarautomatik.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp och vintergaller

Är det bara jag som haft problem med att lågan blåser ut (och inte återtänder) vid gasoldrift under färd? Råkat ut för detta även vid moderna bilar och kylskåp som i min näst sista (Kabe -04). Nu kompressorkyl så problemet inte aktuellt längre, men annars så skulle jag nog tycka att en ombyggnad till automatik vore vettigt.

aake
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp och vintergaller

Om det kostar 1700:- att bygga om kylskåpet till automatik så kan jag ställa det mot att ständigt driva på gasol. Sist jag tankade gasol kostade den 7:-/liter = 14:-/kg, kylskåpet drar max 18,5g/h vilket skulle betyda att jag kan driva kylen i 273 dygn enbart på gasol. Med automatiken skulle jag kanske köra kylen i gasolläge ca 18 timmar/dygn, alltså spara 6 timmar gasoldrift per dygn vilket i sämsta fall skulle innebära 1092 dygn till samma pris som ombyggnadssatsen. Detta under förutsättning att det är mycket varmt ute så att gasoldriften måste vara inkopplad hela tiden på max effekt, att vi kör 6h per dag och ingen hänsyn tagen till extra förslitning på generator/batteri.

Jag är tveksam till värdet på en omkopplarautomatik.

Det stämmer att det är bara handlarna som sena pengar på husbilarna
 
Toppen