• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylpasta/massa

larake02

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7396
Medlemskap
2025
Hej. Är det någon som kan tipsa om kylpasta / massa till kylskåp? Hittar inget som tidigare är tipsat om. Elektrolux service hade då ingen aning om vad det var utan rekommenderade byggsilikon. Mej veterligt leder det inte kyla!
Någon som har något tips? Kan man använda pastan som används till datorer?
Med vänlig hälsning Lars
 

Claes & Berit

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
3078
Medlemskap
2024
Sv: Kylpasta/massa

Electrolux artikelnummer: 896 11 04 - 42/2
Artikeln är "Kontaktpasta".
Minns inte kostnaden, men var inte så dyrt.
Burken räcker till flera kylskåp.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylpasta/massa

Hej. Är det någon som kan tipsa om kylpasta / massa till kylskåp? Hittar inget som tidigare är tipsat om. Elektrolux service hade då ingen aning om vad det var utan rekommenderade byggsilikon. Mej veterligt leder det inte kyla!
Någon som har något tips? Kan man använda pastan som används till datorer?
Med vänlig hälsning Lars
-----------------------------------------------------
Hejsan, det låter mest som du fick tag i en ointresserad person som lever lyckligt ovetande om sitt jobb och uppgifter, och som dessutom föreslår silikon :rolleyes:..............

Jag har skrivit en del om att få ut lite mer från sitt kylskåp för länge sedan. Här har du också en bild på en burk som är köpt på Elektrolux service med tyvärr lite suddig text. Den nedre bilden är från ett annat inlägg om köp av pasta från Dometic.
Det finns säkert bara du hittar rätt säljare.

Kylpasta.JPG
Kylpasta 2.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

larake02

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7396
Medlemskap
2025
Sv: Kylpasta/massa

Hej. Tack ni som svarat mej! Gjorde en test innan jag fick kylpastan. Gjorde följande tog bort kylgallret och rengjorde kapillärröret till termostaten med svinto var alldeles brunt. Lät kylskåpet gå på el och på någon timma så gick skåpet från 20-3 grader med även kylfacksluckan demonterad. Nu har jag äntligen fått pastan! Vissa återförsäljare av husvagns/husbils delar skulle inte få ha kvar agenturen, den som finns i Skellefteå var helt ointresserade att skaffa åt mej! Elektroservice fixade det på 2 dar från Dometic det.nr 407 14 25-38/5. Har nu gjort som Jankros instruktion skurit ut lite isolering och ny pasta, polerat kylgallret. och på några timmar så blev det från 20-3grader igen.
Nu fungerar kylskåpet perfekt. Det här är nog något många skulle göra, byta kylpastan efter 5år?
Tack än en gång!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylpasta/massa

Hejsan och kul att du fick ordning på ditt kylskåp.
Ja, att få ett gammalt kylskåp från halvdåligt och underligt i funktionen kan med lite arbete och någon hundralapp vändas till att bli jättebra om man har tur.
Det finns ju hopplösa fall, men om inte någon kylmedia (ammoniak med tillbehör) har läckt ut så finns det stora möjligheter att få fart på dem igen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50319

Guest
Hej och tack alla speciellt Janko som skrivit om det här ämnet kylskåp och kontaktpasta. Jag har som en tok försökt få tag pastan med alla de olika artikelnummer jag hittat här. Nu har inte Electrolux hand om Dometic längre så nytt artikelnummer är
407 14 25 38 enl. Dometic själva på 031-7341100
och det är går att söka på återförsäljare för dometic så ska de kunna ta hem till dig t.ex. Bossings och Elon.
/ Niklas
 
Toppen