• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av kylpasta i kylskåp.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag tänkte i våras att lägga in lite bilder på byte av kylpasta/kontaktpasta i några kylskåp. Tanken var god men bilderna som skulle vara med lyckades jag att kasta bort och i stället spara de som skulle kastas :wall:.

Nu har jag gjort en bildvisning av de bilder som blev kvar, och de visar i alla fall en del av hur det ser ut bakom kylplåten i två lite äldre skåp.

Kontaktpastan finns att köpa i Electrolux service/reservdelsbutiker. En burk räcker till tre/fyra skåp. Kostade något över hundringen.
400-0.jpg

En kylskåpsvariant. Kylplåtarna är i två delar och sitter med några skruvar. Var försiktig med............
400-1.jpg

.....kapillärröret till 230V termostaten som är inträtt i ett spår i kylflänsen, så den måste dras neråt för att få loss röret.
400-2.jpg

Här har det varit dålig anliggning för det finns faktiskt kondens bakom kylplåten.
400-3.jpg

Anliggningen mot kylpastan (den mörkbruna) har det inte varit någon vidare bredd på, och dessutom så är det en tunn plastfolie med rynkor mellan pastan och kylplåten som säkert försämrar kontaktytan.
400-4.jpg

Jag skalade bort plastfolien och ........
400-5.jpg

......kretade bort isoleringen så jag fick en pastabredd som det blåa fältet visar.
400-6.jpg

Isoleringen är borta till det röda strecket och hela kylrörets bredd också framkretad.
400-7.JPG

Pastan är lite lagom segkletig men går att ta bort där den inte skall vara (på fingrarna bl.a.)
400-8.jpg

Eftersom bilder saknas så blev det en ritning som förklaring av det nya anligget.
Pasta tex stor rit 9.jpg
Nyputsad och monterad kylfläns.
400-10.jpg


Här är ett annat kylskåp med dubbla termostater, en för 230V och en till gasolen.
PICT0026-400.jpg

Kylskåpet var nyligen reparerat av proffs, som hade bytt en termostat men funkade lite underligt trots reparationen.
PICT0028-400.jpg

Förklaringen var ganska enkel. De j.... slarvpottorna hade inte orkat trä ner kapillärrören i spåren på kylflänsen, utan bara klämt dem mellan kylröret och kylflänsen. Vilket gjorde att kylflänsens gamla torra pasta som satt kvar (någon ny pasta hade de inte kletat dit) hölls effektivt på 2m.m. avstånd från kylröret, och termostaterna fick dessutom felaktig information :mad:.
Tänk vad proffs kan åstakomma, utan att skämmas.
PICT0029-400.jpg

Kapillärrören riktade så de kan träs in i sina spår i kylflänsen, och kylröret rengjort från gammal torr pasta.
PICT0030-400.jpg

Ny pasta pålagd på kylflänsens baksida innan montering.
PICT0031-400.jpg

Det här är ju inget som reparerar ett kylskåp som det har blivit fel på, men det hjälper faktiskt en hel del om man har ett kylskåp som funkar men inte riktigt har det rätta "klöset". Jag har läst någonstans att någon kylskåpstillverkare rek. detta för de hade kommit på att jäsisoleringen hade trängt bort en del av kontaktpastan vid tillverkning av någon serie kylskåp.
Sedan kan det vara en god idé att kolla över brännaren och skorstenen till kylen när man ändå håller på, men det finns det flera beskrivningar om redan så det hoppar jag över.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylpasta i kylskåp.

Tack för bra tips. Torkad kylpasta verkar ju inte vara bra.
Har du gjort någon jämförelse, temperaturmätning eller allmän känsla, över förändringen i kylförmåga?
Funderar lite över mängden kylpasta. I elektroniksammanhan brukar man föredra så tunt lager värmeledande pasta som möjligt. Den pastan är bara till föra fylla ut de små ytojämnheter som kan förekomma och som hindrar värmen at går över från kretsen til kylflänsen. På kylskåp verkar det som att man kletar ut lite hur som helst.
Undrar EssoJ
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylpasta i kylskåp.

Har gjort detta på mitt gamla tröskverk till skåp och märkte en markant skillnad.plus att jag ökade på anlägningsytan mellan kylrör och kylflänsar med en aluminiumprofil.Enligt en servisgube på elektrolux så slutar kylskåpet att fungera tillfredsställade vid ca42.länk till tidigare forumhttp://www.husbilsklubben.se/forums/t35109/Får ju samtidigt ge ett hurra för Jankros informativa bildserie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte av kylpasta i kylskåp.

Tack för bra tips. Torkad kylpasta verkar ju inte vara bra.
Har du gjort någon jämförelse, temperaturmätning eller allmän känsla, över förändringen i kylförmåga?
Funderar lite över mängden kylpasta. I elektroniksammanhan brukar man föredra så tunt lager värmeledande pasta som möjligt. Den pastan är bara till föra fylla ut de små ytojämnheter som kan förekomma och som hindrar värmen at går över från kretsen til kylflänsen. På kylskåp verkar det som att man kletar ut lite hur som helst.
Undrar EssoJ
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan Esso, ja i elektronikvärlden skall man ju få bra kontakt mellan två släta, plana ytor.
I kylskåpen skall man ju försöka få bra kontakt mellan en stor slät yta på kylflänsen och ett runt kylrör, och ligger det dessutom inbakat i skumisolering så kan det t.o.m. vara lite avstånd mellan röret och kylflänsen även där de borde ligga an mot varandra. Det enda att göra är nog att kladda på så mycket pasta som möjligt för att få så stor yta som möjligt täckt, både på kylröret och kylflänsen.

Angående förbättring så är det väl mer en känsla av att man får en bättre effekt i alla lägen och ett kylskåp som mitt (det övre) som inte har termostat på gasolen utan att man bara ställer lågan på lagom storlek i förhållande till yttertempen slutade med att jag hade -2,5° i kylskåpet på morgonen, innan jag hade lärt mig att dra ner lågan lite till. Visserligen så slaktade jag gasolbrännaren fullständigt och rensade upp den samtidigt, så det kanske gjorde lite nytta också.

Effekthöjningen på det nedre skåpet är ju inte mycket att kommentera efter att ha sett vad som en firma hade åstakommit med sin "reparation".

JANKRO.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Byte av kylpasta i kylskåp.

någon som råkar ha koll på reservdelsnummret på pastan? bilden är lite för suddig
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte av kylpasta i kylskåp.

Hejsan, jag är inte hemma för tillfället så att jag kan kolla reservdelsnumret, men om du hittar en av Electrolux's service/reservdelsbutiker så borde de kunna plocka fram en burk utan att få numret.

M.v.h. JANKRO..
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylpasta i kylskåp.

Kylpasta köpte jag på tub i en elektonik affär elfa men det var ca 10 år sedan, håkan
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylpasta i kylskåp.

På min patron står det:

CT292 Compounding Paste Gray/Grau 310ML
C292GCC31AN
5144/F
12/2014
Dometic
Box 50?
SE-59105 MOTALA

Hoppas att detta hjälper i sökandet av kylpasta.
 
Toppen