• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kylningsproblem

F

F.d. 58001

Guest
Vår Hymer -04 med Fiat 2,8 JTD-motor betedde sig lite annorlunda häromdagen.
Efter några mil på motorvägen gick temperaturmätaren i taket. Det blev varmt i kupén också,
så det verkade som den skulle börja koka. Jag vred upp värmereglaget till max för att motorn
skulle få mer kylning, och precis då sjönk tempmätaren till normal. Sedan gick den 65 mil utan problem

Vad är det troligaste felet?
Kärvande termostat? Givaren till kylfläkten? Eller något annat?
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Vår Hymer -04 med Fiat 2,8 JTD-motor betedde sig lite annorlunda häromdagen.
Efter några mil på motorvägen gick temperaturmätaren i taket. Det blev varmt i kupén också,
så det verkade som den skulle börja koka. Jag vred upp värmereglaget till max för att motorn
skulle få mer kylning, och precis då sjönk tempmätaren till normal. Sedan gick den 65 mil utan problem

Vad är det troligaste felet?
Kärvande termostat? Givaren till kylfläkten? Eller något annat?
Kanske en luftficka ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vår Hymer -04 med Fiat 2,8 JTD-motor betedde sig lite annorlunda häromdagen.
Efter några mil på motorvägen gick temperaturmätaren i taket. Det blev varmt i kupén också,
så det verkade som den skulle börja koka. Jag vred upp värmereglaget till max för att motorn
skulle få mer kylning, och precis då sjönk tempmätaren till normal. Sedan gick den 65 mil utan problem

Vad är det troligaste felet?
Kärvande termostat? Givaren till kylfläkten? Eller något annat?

Jag skulle gissa på en kärvande termostat, byt kylarvätska men skölj igenom kylsystemet med kylarrensning och sedan spola igenom med vattenslang innan du fyller på ny kylarvätska. Vill du vara helt på den säkra sidan byt termostaten samtidigt, de kostar inte så mycket, och glöm inte öppna värmereglaget så att värmeelementet också blir genomspolat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Förmodligen termostaten eftersom det inte kom tillbaka, har ju haft bilar med problem med topplockspackningen men då återkommer problemet hela tiden och tempmätaren går som en vindrutetorkare.
Det skulle ju kunna blivit en luftficka i systemet som försvann när du vred upp värmen.
Men ska man känna sej säker så bara att göra som montreal råder.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Vår Hymer -04 med Fiat 2,8 JTD-motor betedde sig lite annorlunda häromdagen.
Efter några mil på motorvägen gick temperaturmätaren i taket. Det blev varmt i kupén också,
så det verkade som den skulle börja koka. Jag vred upp värmereglaget till max för att motorn
skulle få mer kylning, och precis då sjönk tempmätaren till normal. Sedan gick den 65 mil utan problem

Vad är det troligaste felet?
Kärvande termostat? Givaren till kylfläkten? Eller något annat?
Troligtvis för lite vätska i systemet, har du kollat nivån i expansionskärlet?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Troligen kan man utesluta en trilskande termogivare till kylfläkten i alla fall. Det är ytterst sällan eller aldrig en diesel och även en bensinare behöver hjälp av kylfläkten i landsvägsfart.

M.v.h. JANKRO.

Då är jag en av undantagen, var och besiktade "Doris" igår, har 15km motorväg till stationen inga uppförsbackar, +10 grader ute, lade mej på ca.100km/h, efter en stund börjar termokopplingen på kylfläkten att jobba, för att till slut bli full fart på fläkten.
På sommaren så går den alltid vid farter över 85km/h, kommer ett uppförslut går även elfläkten in, min motors arbetstemp. pendlar mellan 80-90 grader, har faktiskt varit uppe i 100 grader i de värsta backarna i Norge men då stannade jag för nerkylning, vet inte ifall detta är normalt på en gammal Sprinter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då är jag en av undantagen, var och besiktade "Doris" igår, har 15km motorväg till stationen inga uppförsbackar, +10 grader ute, lade mej på ca.100km/h, efter en stund börjar termokopplingen på kylfläkten att jobba, för att till slut bli full fart på fläkten.
På sommaren så går den alltid vid farter över 85km/h, kommer ett uppförslut går även elfläkten in, min motors arbetstemp. pendlar mellan 80-90 grader, har faktiskt varit uppe i 100 grader i de värsta backarna i Norge men då stannade jag för nerkylning, vet inte ifall detta är normalt på en gammal Sprinter.

Låter som att du inte har full kylning, ingen bil är konstruerad för att motorkylfläkten skall behöva jobba hela tiden. Har du gjort ren kylaren, rengjort kylsystemet, bytt kylvätska och eventuellt termostat borde det fungera igen, annars får du byta kylare, på vår bil gjorde det minst 5 grader lägre arbetstemp med kylarbyte..?!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Låter som att du inte har full kylning, ingen bil är konstruerad för att motorkylfläkten skall behöva jobba hela tiden. Har du gjort ren kylaren, rengjort kylsystemet, bytt kylvätska och eventuellt termostat borde det fungera igen, annars får du byta kylare, på vår bil gjorde det minst 5 grader lägre arbetstemp med kylarbyte..?!

Jag har inte gjort något åt detta "problem" , ännu. Får väl bli en insats på kylningen i vinter, har den i varmgarage :)
Ska kolla vid tillfälle ifall Sprintern har extern kylare till automaten, annars brukar det avlasta kylsystemet.
 
F

F.d. 58001

Guest
Har just bytt termostat, spolat rent och fyllt på ny kylarvätska. Misstänker att det är givaren till tempmätaren som spökar, för mätaren gick i taket direkt, även fast motorn knappt är ljummen...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har just bytt termostat, spolat rent och fyllt på ny kylarvätska. Misstänker att det är givaren till tempmätaren som spökar, för mätaren gick i taket direkt, även fast motorn knappt är ljummen...
-----------
Ja då verkar det som du behöver kolla upp den biten innan du gör något mer avancerat job, som i.o.f. inte är bortkastat med olika uppfräschningar av saker och delar men ändå kanske lite onödigt.
Börja med att kolla så själva anslutningen av sladden till tempgivaren har bra kontakt.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man nyss fyllt på kan det vara luft i systemet som ger detta symptom, som du skrev först så var ju bilen väldigt varm då problemet kom.
Du får kolla nivån och se om felet kommer tillbaka men som sagt vanligt att det ser ut sådär innan man har fyllt allt och luften är borta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då är jag en av undantagen, var och besiktade "Doris" igår, har 15km motorväg till stationen inga uppförsbackar, +10 grader ute, lade mej på ca.100km/h, efter en stund börjar termokopplingen på kylfläkten att jobba, för att till slut bli full fart på fläkten.
På sommaren så går den alltid vid farter över 85km/h, kommer ett uppförslut går även elfläkten in, min motors arbetstemp. pendlar mellan 80-90 grader, har faktiskt varit uppe i 100 grader i de värsta backarna i Norge men då stannade jag för nerkylning, vet inte ifall detta är normalt på en gammal Sprinter.
------
Låter mycket mysko tycker jag med, som Montreal.
Det betyder ju troligen att om det är 33° varmt ute och du står och stuffar i köer inne i någon stad så kan tempen kanske närma sig katastrof även om elfläkten går fullt.
I landsvägsfart när det bara är tio grader varmt ute så borde det inte vara några problem alls för motorn att hålla en lagom temperatur utan hjälp av fläktar m.m.
En undran bara menar du att du har en mekanisk fläkt på motorn med termokoppling och så också en elektrisk fläkt i kylaren, som även den behövs den här årstiden i landsvägsfart.

Det jag funderade på är bara att "de" har väl inte täppt till flödet genom motorrummet vid husbilsbygget. Med för dåligt intag eller för dåligt utsläpp kanske genom för mycket eller felplacerade plastkåpor under motorn som ibland är väldigt populärt men kan sabba så att luften som skall in genom kylaren möts av motstånd för luften har svårt att ta sig ut bakom/under motorn.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
------
Låter mycket mysko tycker jag med, som Montreal.
Det betyder ju troligen att om det är 33° varmt ute och du står och stuffar i köer inne i någon stad så kan tempen kanske närma sig katastrof även om elfläkten går fullt.
I landsvägsfart när det bara är tio grader varmt ute så borde det inte vara några problem alls för motorn att hålla en lagom temperatur utan hjälp av fläktar m.m.
En undran bara menar du att du har en mekanisk fläkt på motorn med termokoppling och så också en elektrisk fläkt i kylaren, som även den behövs den här årstiden i landsvägsfart.

Det jag funderade på är bara att "de" har väl inte täppt till flödet genom motorrummet vid husbilsbygget. Med för dåligt intag eller för dåligt utsläpp kanske genom för mycket eller felplacerade plastkåpor under motorn som ibland är väldigt populärt men kan sabba så att luften som skall in genom kylaren möts av motstånd för luften har svårt att ta sig ut bakom/under motorn.

M.v.h. JANKRO.

Har aldrig kylproblem utan belastning, typ köer, hög utetemp. m.m.
Tanken har slagit mej också med att husbilsfronten stör luftflödet.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vår Hymer -04 med Fiat 2,8 JTD-motor betedde sig lite annorlunda häromdagen.
Efter några mil på motorvägen gick temperaturmätaren i taket. Det blev varmt i kupén också,
så det verkade som den skulle börja koka. Jag vred upp värmereglaget till max för att motorn
skulle få mer kylning, och precis då sjönk tempmätaren till normal. Sedan gick den 65 mil utan problem

Vad är det troligaste felet?
Kärvande termostat? Givaren till kylfläkten? Eller något annat?
Kärvande termostat
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har aldrig kylproblem utan belastning, typ köer, hög utetemp. m.m.
Tanken har slagit mej också med att husbilsfronten stör luftflödet.

Utan belastning skapar ju motorn inte särskilt mycket värme, så det är inte konstigt att det fungerar då. Din bil är ju liksom min ganska gammal, jag skulle absolut börja med att serva kylsystemet innan jag börjar fundera på mera "exotiska" felkällor. Har du t.ex. tittat på kylet, är lamellerna rena över hela ytan, eller har det t.om. börjat oxidera så att lamellerna har lossat eller saknas någonstans?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för era tips, jag ska kolla över hela kylsystemet i vinter, har inte kollat nånting ännu, bara konstaterat beteendet på fläktarna.
Tror att en ny kylare kan vara dags, brukar kunna göra underverk, bilen har i.o.f.s aldrig körts på vintern, samt har precis slagit om till 8k mil.
Kan återkomma med feedback i vinter.
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Vår Hymer -04 med Fiat 2,8 JTD-motor betedde sig lite annorlunda häromdagen.
Efter några mil på motorvägen gick temperaturmätaren i taket. Det blev varmt i kupén också,
så det verkade som den skulle börja koka. Jag vred upp värmereglaget till max för att motorn
skulle få mer kylning, och precis då sjönk tempmätaren till normal. Sedan gick den 65 mil utan problem

Vad är det troligaste felet?
Kärvande termostat? Givaren till kylfläkten? Eller något annat?
Hade samma fel på min husbil 2001a Dethleffs med samma motor drog en jordfläta till minuspol och motor sen hände inget mer
 
Toppen