• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kylarfläkten krånglar igen

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
problemet uppstod förra hösten. bilen ville koka i backar och köer. gjorde en provisorisk koppling (tack Jankro för det tipsen) Kopplade kylarfläkten direkt på batteriet med en säkring. men vill att det skall fungera som det är tänkt från början. Jag har en Peugeot J5. 2,5td från 1993. Jag har 2 kylarfläkta. Med varsitt relä och säkring. När motorn blir varm startar den vänstra fläkten. Var ute och körde det var köer och tempen nådde det röda fältet på tempmätaren. Öppnade huven och konstaterade att inte högra fläkten gick och inte den vänstra heller. Väl hemma så varmkörde jag bilen vänstra fläkten gick men fick inte upp tempen så den högra gick igång. plockade bort säkringen till den vänstra fläkten, varmkörde motorn då gick den högra fläkten igång. Är det någon som har ett tips vad det kan vara. Är det så att den vänstra fläktet går på halvfart och den högra på helfart. Eller skall båda gå när det är varmt.
Ha det

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kylarfläkten krånglar igen

Hej igen Peter, jag kommer inte riktigt ihåg den förra disk. och vart vi kom med den, inte heller vet jag om fläktarna har tvåstegstermostat. Generationen Ducato som kom -94/-95 har tvåstegstermostat i alla fall (heter egentligen termokontakt).
Den sitter i alla fall inskruvad i kylaren och är den enstegs som då borde starta båda fläktarna samtidigt så finns det bara två sladdar till den.
Om den är tvåstegs så är det tre sladdar till den, en in och två ut, en till varje fläkt.

Det brukar vara rätt lätt att kolla fläktarna genom att bara bygla över sladdarna i stället för att termokontakten skall koppla samman dem.

Den med ev. tre sladdar skall starta båda fläktarna om alla tre sladdar är sammankopplade. Om man hittar rätt "in" sladd så kan man starta en fläkt i taget genom bygling till en i taget av de två andra.

Det är inte så ovanligt att gamla termokontakter går sönder och även när de funkar så brukar de bli väldigt snäva mellan påslag och avslag, bara några graders sänkning så stannar fläkten. Fläktarna låter då rätt nervösa och bara startar och stannar med täta intervaller när de behövs.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 58882

Guest

Hej Peter

Jag har samma som du med 2 fläktar & 2-stegstermostat. Först startar den ena & räcker inte det så startar även den andra. Förra året råkade jag också ut för att fläktarna inte ville starta trots att dom snurrade lätt. Jag chansade & gjorde rent kontakterna med en spray som jag köpte på Biltema. Efter detta fungerade det & gör det fortfarande.

Bennie

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

har 3st sladdar till termostaten. har rengjort kontakterna. skall provköra imorgon. skriver imorgon hur det har gått.
tack
Peter

F

F.d. 19420

Guest

Ta en titt på fläktreläna också.
Fick byta mitt relä för kylfläkten förra veckan då jag har haft strul att den inte har gått igång. Köpte nytt för 35 kr st på Biltema.
Fick felsöka och bygla mig fram till vilket relä det var då det ej fanns med i min handbok över bilen. Ducati 1990.

F

F.d. 29925

Guest

Bytte min thermokontakt för c:a en vecka sedan, inköpt från "Mister Auto" Kr. 277:- inkl. frakt. (Axel A. € 25:- plus frakt.)

Toppen