• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyl vill ej gå på el

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
När vi stannade efter dagens etapp och kopplade in 230V vill inte kylen gå på det utan står och hoppar på displayen mellan 230V och gasol. Det tickar som om det försöker tända men går inte igång på gasolen. För övrigt har vi el i bilen. Kylskåpet startar på gasol när jag tvingar det att gå på gasol. Det är ett två år gammalt Thetford av den höga men lite smalare modellen. Vad kan felet bero på?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Troligen för låg inspänning i bilen, lång förlängning? Går den på gasol.
Tack för hjälpen! Vi står i Dubrovnik och tydligen är det lägre spänning i vissa elskåp. Vi bytte skåp och kylen gick igång! Har aldrig råkat ut för något liknande men man lär så länge man lever.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
När vi stannade efter dagens etapp och kopplade in 230V vill inte kylen gå på det utan står och hoppar på displayen mellan 230V och gasol. Det tickar som om det försöker tända men går inte igång på gasolen. För övrigt har vi el i bilen. Kylskåpet startar på gasol när jag tvingar det att gå på gasol. Det är ett två år gammalt Thetford av den höga men lite smalare modellen. Vad kan felet bero på?

Sen om du har kylskåpet på automatik (väljer själv vad den ska gå på) slå av detta å ställ den på 230v. I många fall när den står på automatik och spänningen är för låg. Så slår den i från och går på gasol
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sen om du har kylskåpet på automatik (väljer själv vad den ska gå på) slå av detta å ställ den på 230v. I många fall när den står på automatik och spänningen är för låg. Så slår den i från och går på gasol
Jag gjorde just det, slog ifrån automatiken och försökte tvinga den till 230V men då lyste den bara rött. När automatiken var på försökte den tända men det kom ingen gasol så det knäppte bara hela tiden. Sen vi bytt elskåp fungerade den perfekt. Det stod faktiskt något om low voltage på det skåp vi först kopplat upp oss mot men vi reagerade inte på det.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Egentligen är det rätt korkat att köra kylen på 220V, bättre att installera en kraftig laddare kopplad till bilbatteriet och sedan köra kylen via bilbatteriet, detta då moderna laddare kan tolerera lägre AC spänningar utan att tappat effekt.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
ärligt talat tog jag för givet att det ska kyla lika bra oavsett, är det inte så?
Det finns väl ingen teknisk anledning till att det skulle vara skillnad, men någon på konstruktionsavdelningen kan ju ha fått för sej att man måste spara på batteriström :(. Nu blev visst "vi som bara gissar"-klubben en medlem större...

/Ingvar
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Tack för hjälpen! Vi står i Dubrovnik och tydligen är det lägre spänning i vissa elskåp. Vi bytte skåp och kylen gick igång! Har aldrig råkat ut för något liknande men man lär så länge man lever.
Kan hända även på Bahia, vi hade samma symptom i vintras och när jag mätte 230 så var det 197 volt ;-(
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kyleffekten är 170W på 12V och 190W på 230 V i ett Dometic RM 7605 L skåp
Om man kör bilen och driver kylen på 12V kan man faktiskt få högre effekt på ”12V” än på 230V. Jag får det, dels genom kraftigare elledningar dels genom en DC/DC-laddare. Sen är jag inte nöjd med kylningen på 12V men det är en annan sak.
Kjell
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det är ca halva priset att köra kylen på gasol
Jo jag vet att det blir billigare. Problemet är att vi ska stå still med förtält monterat och bilen avställd ca 5 månader och jag har fast monterade alutankar. Visserligen går det i 56 l i de två flaskorna men kan det räcka till kylskåpet så länge? Jag vill inte ta ut bilen bara för att köra och tanka gasol. Dessutom sitter min gasollucka inne i garaget så jag kan inte koppla på en spansk flaska och ställa utanför utan att lämna garageluckan öppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen