• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Det är i orden "fungerar som man vill" som helgarderingen ligger. Är man nöjd med att bilen står kvar när man på ett eller annat sätt fått den placerad på en campingplats då duger vad som helst. Själv ägde jag en alkovbil på framhjulsdrivet chassie en sommar för många år sedan, men när jag insåg att eländet slirade på plan mark på fuktigt gräs så sålde jag innan vintern kom.

Jag bor ju i det riktiga Norrland, även om jag vet att det kan komma rejält med snö i Gävletrakten, och kan till nöds leva med bakhjulsdrivna husbilar. Men min bestämda uppfattning är att inkopplingsbar fyrhjulsdrift och helst även lågväxlar är betydligt mer angeläget på husbilen än på personbilen. Det är om inte annat betydligt oftare jag i husbil överraskas av så ymnigt snöfall under natten att jag skulle bli fast i vildmarken om bilen inte var terrängduglig. Sedan länge håller jag det för självklart att husbilen skall vara minst lika bra på att ta sig fram och på att dra båt och skotersläp som min fyrhjulsdrivna pick-up är.:D

aake

Smaken är som baken :D vi kör inte vintertid pga arbete. När det är dax kommer vi att åka söderut vintertid då det passar min fru och hennes sjukdom bättre, vi kör från April - Nov när vi är lediga och behöver ingen FWD den tiden.
Det får bli Norrland och fiske sommartid och vara avundsjuk på vinterfiskarna, det är oxå en härlig tid för dom som kan göra det.
Vänligen Pelle
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Det är i orden "fungerar som man vill" som helgarderingen ligger. Är man nöjd med att bilen står kvar när man på ett eller annat sätt fått den placerad på en campingplats då duger vad som helst. Själv ägde jag en alkovbil på framhjulsdrivet chassie en sommar för många år sedan, men när jag insåg att eländet slirade på plan mark på fuktigt gräs så sålde jag innan vintern kom.

Jag bor ju i det riktiga Norrland, även om jag vet att det kan komma rejält med snö i Gävletrakten, och kan till nöds leva med bakhjulsdrivna husbilar. Men min bestämda uppfattning är att inkopplingsbar fyrhjulsdrift och helst även lågväxlar är betydligt mer angeläget på husbilen än på personbilen. Det är om inte annat betydligt oftare jag i husbil överraskas av så ymnigt snöfall under natten att jag skulle bli fast i vildmarken om bilen inte var terrängduglig. Sedan länge håller jag det för självklart att husbilen skall vara minst lika bra på att ta sig fram och på att dra båt och skotersläp som min fyrhjulsdrivna pick-up är.:D


aake
Och vi andra som inte asar runt på skotrar och båtar i vildmarken under smällkalla vintern är bara whanabe.
Men jag börjar med kamouflagefbyxor med benfickor så är jag på gång:D
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Jag upplever inte framhjulsdriften som något problem. På snart 6 år och 8000 mil med denna bilen har det slirat lite extra vid tre tillfällen.
Men aldrig så vi kört fast och behövt hjälp.
Och vi kör året om och har firat tre jular i Hälsingland med snö.
Med förra bilen en Ci Riviera 12000 mil också den framhjulsdriven, och inga problem där heller.
Så på min önskelista finns inte någon bakhjulsdriven bil.
Krister.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Jag tror problemet med dåligt fäste kanske gäller tyngre HB med framhjulsdrift.

Vi var 3st kompisbilar på tur en blöt vecka i somras.

HB1: Euramobil 3-axlad på Fiat 5300kg = fastnade hela tiden på sur gräsmatta

HB2: Hymer 2-axlad på MB 6000kg = försökte provocera fram hjulspinn på sur gräsmatta med fullgas i starten=omöjligt, bakaxeln diffar och bilen sticker iväg som förväntat

HB3 Knaus 2-axlad på Fiat 2800kg = inga problem

Jag kommer då aldrig att köpa en framhjulsdriven HB, vill kunna lämna asfalten även vid sura smultronställen :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Det ligger mycket i vad PeterK skriver. Vår första bobil var en framhjulsdriven Hanomag som jag inredde 1979, en plåtis nästan utan överhäng, och den tog sig fram riktigt bra i snö med snökedjor monterade, men naturligtvis inte lika bra som de två campers på fyrhjulsdrivna pick-up som jag ägde senare och mycket långt ifrån de husbilar på terrängbilschassier som jag ägt de senaste 18 åren.

Men naturligtvis måste man hitta en kompromiss som passar just ens eget användningsområde. För några år sedan spekulerade jag på en Bimobil byggd på ett Iveco terrängbilschassie med 24 växlar framåt och extrem fjädringsväg, men det kändes som overkill, jag har inga planer på att korsa Sahara.

Sprinterchassiet med inkopplingsbar fyrhjulsdrift och elektriskt inkopplingsbar tillsatsväxellåda (lågväxlar) känns som en optimal kompromiss; beter sig som en normal bakhjulsdriven bil på landsväg men har resurser i reserv när man möter utmaningar (vilket man gör förr eller senare om man inte fegar ur).

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Siste husbil MB chassi fra N+B var en Flair 6700 på et 5 tonn Sprinter chassi, samme husbil ble og bygget på 4500 kg Fiat ALKO AMC med vesentlig høyere lastvikt. Påbygget så nær identisk som mulig, at utgaven på MB ble 15 tusen euro dyrere drepte den utgaven. Den eldre Sprĩnter med 6 tonn totalvekt ble brukt på Flair 7100 samtidig som samme husbil også ble bygget på 5 tonn Fiat ALKO AMC og på Iveco Daily 6 tonn. Etter kort tid ble Iveco igjen alene for Flair, samtidig som Arto gikk over fra ren Fiat til Fiat ALKO AMC.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

På tal om sura gräsmattor.
De som var på boulen i westerqvarn fick se både bakhjulsdrivna och framhjulsdrivna husbilar som hade problem att lämna området.
Den större bakhjulsdrivna bilen kom loss tack vare hydrauliska stödben så det gick att lägga plankor under hjulen plus en duktig kvinna bakom ratten.
Och den framhjulsdrivna treaxlade tog assistans.
Övriga bilar, ett nittiotal, klarade det på egen hand.
Krister.
 
Senast ändrad:
Toppen