• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Fiat 3500 kg -12 ca 8500 kr, Fiat 3850 kg -15 automat(robot) ca 8500.
Varken vikt eller automat verkar ha någon betydelse. Schablonskatt.

Vikten har betydelse, men ett "tak" i formeln gör att alla husbilar tyngre än 3.500 kg får samma skatt. (En husbil på 3.200 kg har således lägre skatt.)

Fyrhjulsdrift och automatlåda ger båda "straffskatt", men numera anses robotlåda (ur skattesynpunkt) vara en manuell låda.

Skillnaden på 730 kronor, som anges i inlägg # 18, är således "straffskatten" för en automatväxlad bil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

då har de ändrat sig (igen). kanske en eu-regel
för ett par år sedan gick det inte att få miljöbilsgodkännande med automat, däremot likadan bil med robotlåda gick bra.

helt sjukt enl. mej, dagens automater och robotlådor är lika eller mer miljövänliga jämfört med manuella lådor

Vikten har betydelse, men ett "tak" i formeln gör att alla husbilar tyngre än 3.500 kg får samma skatt. (En husbil på 3.200 kg har således lägre skatt.)

Fyrhjulsdrift och automatlåda ger båda "straffskatt", men numera anses robotlåda (ur skattesynpunkt) vara en manuell låda.

Skillnaden på 730 kronor, som anges i inlägg # 18, är således "straffskatten" för en automatväxlad bil.

Är det riktigt sant att Fiats robotlåda inte är en automatklassad låda? Min bil har automat inskrivet i regbeviset. Jag ifrågasatte det precis som du skriver men så är det inte enligt Bilprovningen vid min regbesiktning.

"Robotlådor" betraktas av Transportstyrelsen som automat och straffbeskattas därför.
Har klagat utan resultat.
Deras kriterie för att kallas automat är att bilen skall kunna växla utan fysikt ingrepp av föraren, vilket ju iofs är rätt. Oavsett via robot eller hydralik.


Det kan vara så att det står automat i reg.pappret för de personer som endast har körkort för automat, och att det inte har att göra med straffskatten för automat.
:confused:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

För att ge lite mer "kött på benen, kommer här de formler som är aktuella vid beräkningen av fordonsskatten för en koldioxidbeskattad dieseldriven personbil klass II. Eftersom det finns ett "tak" på totalvikten 3.500 kg, utgår vi från denna vikt.

Beräkning av CO2-utsläpp:
10,5 + (0,069 x totalvikten)
Exempel: 10,5 + (0,069 x 3.500) = 252 g/km
Är bilen 4-hjulsdriven lägger man till värdet 20, och har den automatlåda lägger man till 13,7

Beräkning av skattens storlek:
Skatten beräknas på den del av CO2-utsläppet som överstiger 111 g/km.
Exemplet gäller en 2-hjulsdriven bil med manuell låda och totalvikten 3.500 kg.

Grundbelopp: 360 kr
Koldioxidkomponent: (252 - 111) x 22 = 3.102 kr
Summa: 3.462 kr
Summan multipliceras med en bränslefaktor om 2,37, vilket ger 8.204 kr
Miljötillägg: 250 kr
Fordonsskatten blir således 8.454 kr
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Förlåt en okunnig betr "teoretiskt beräknade" straffskatter(?) i dessa sammanhang", är det inte så att;

1) En "konventionell" automatlåda (liksom 4-hjulsdrift) teoretiskt och praktiskt förväntas öka fordonets drivmedelsförbrukning, vilket i sin tur direkt förväntas påverka fordonets miljöpåverkan och därmed skatt!

2) Andra senare tillkomna automatlådetyper däremot, t.ex DSG- resp Robotlådor förväntas teoretiskt inte öka fordonets drivmedelsförbrukning. Robotlådor typ den Fiat använder, förväntas tom minska drivmedelsförbrukningen och därmed utsläppen så att den/de tom blir lägre än för motsvarande manuellt växlade fordon.

Konstigt i dessa mer eller mindre "godtyckliga bedömningar/resonemang" är att den teoretiskt använda formeln inte tar hänsyn till argumenten under pkt 2! Och, ännu konstigare är det att ingen hänsyn i dessa avseenden tas till om fordonet är utrustat med partikelfilter eller inte!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

... ännu konstigare är det att ingen hänsyn i dessa avseenden tas till om fordonet är utrustat med partikelfilter eller inte!

Skatten är koldioxidbaserad, och tar inte hänsyn till partikelutsläpp.

Eftersom en bil med partikelfilter har högre bränsleförbrukning (bl.a. p.g.a. regenereringen av filtret), och därmed högre CO2-utsläpp, borde skatten bli högre för en bil med partikelfilter.
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Transportstyrelsen verkar inte hålla med om att robotlådan ska beskattas som en manuell låda utan hänvisar till skatteverkets regler.
se nedan dialog från idag

11:02:00 Robert Välkommen till Transportstyrelsen, du chattar med Robert. Vad kan jag hjälpa till med?
11:02:07 JAN DANIELSSON Jag har en husbil reg.nr. JSE 829 som har fått ett skattetillägg för att den har automatlåda. Men min växelåda har en manuell låda som en robot växlar. Denna växellåda påverkar alltså inte bränsleförbrukningen negativt utan troligen så drar den mindre bränsle tack vare roboten och datorn som styr växlingen. Varför har jag då en högre vägskatt p.g.a. automatlåda
11:06:33 Robert Hej, fordonsskatten på fordonet är administrativt fastställd av Skatteverket, Fordonsskatteenheten. Jag får hänvisa dig till deras hemsida skatteverket.se alt. maila fordon@skatteverket.se
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

"Typ av växellåda är sedan 2010 inte en obligatorisk uppgift vid registrering av ett fordon." (Källa: Handledning för vägtrafikskatt, trängselskatt och vägavgift 2013.)

Om det vid inregistrering ändå anges typ av växellåda, är det denna uppgift som ligger till grund för beräkningen av skatten.

För JSE829 är den angiven till "automatisk".

Kan för övrigt inte se att Danielssons svar ger någon information om hur Transportstyrelsen ställer sig till sakfrågan.
 
F

F.d. 30455

Guest
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Har en Burstner 810G max totalvikt 5 ton, automat. Skatten ligger på ca 5500...
/Magnus
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Koldioxidbaserad skatt tillämpas på personbilar klass II, lätta bussar och lätta lastbilar som blivit skattepliktiga för första gången efter utgången av år 2010. (Källa: Handledning för vägtrafikskatt, trängselskatt och vägavgift 2013.)

Äldre husbilar har viktbaserad skatt, vilken i de allra flesta fall är lägre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Finns det någon kvalitetsklassning på de olika fabrikaten?
Att de flesta har olika grupper med instegs till premium betyder väl inte att det är olika kvalitet, det skiljer nog på utrustning antar jag.

Om man tittar på Mercedes kontra Fiat står väl Mercedes för bättre kvalitet.
Hur ser det ut på mina tre förslag på husbilsfabrikat? Vem vinner där?

Vi åker nu Burstner/Fiat, Har tidigare kört Dethleffs/Fiat.
Sneglar nu nyfiket på Hymer/Mercedes. Alla med Automatlåda.

Erfarenheter och tips efterlyses framför allt på Hymer/Mercedes 316 med automat, bränsleförbrukning, ljudnivå, osv.

Mvh Göran S.

Hymer har väl generellt hög kvalitet,
och jo, det kan skilja rejält i samma märke mellan "insteg" och "premium"
Min erfarenhet är också billiga delar till Hymer.

MB 316, största pluset är bakhjulsdrift, överlägset Fiat.
Kvaliteten är väl som Iveco, fast billigare delar.
ingen kamrem
skottsäker automatlåda, kolla dock så det inte sitter en Sprintshift i =robotlåda, den har haft vissa problem och man slutade använda den.
Den mjukare fjädringen gillar inte en del, medans andra älskar den, PROVKÖR.

Så tycker jag :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Skatten är koldioxidbaserad, och tar inte hänsyn till partikelutsläpp.

Eftersom en bil med partikelfilter har högre bränsleförbrukning (bl.a. p.g.a. regenereringen av filtret), och därmed högre CO2-utsläpp, borde skatten bli högre för en bil med partikelfilter.
Jasså, jag tror nog att du skojar lite nu betr "eftersom en bil med p-filter har högre CO2-utsläpp/förbrukning"? Du gör ju en jämförelse som ju inte existerar, t.ex Fiats motorer från 2012 har konstruerats med p-filter och har trots det inte högre förbrukning än tidigare (snarare tvärtom)!

Orsaker till min "tro"; from 2012 infördes generellt krav på att alla nya dieslar (även icke p-bilar) skulle ha partikelfilter. Självklart har (motor-) tillverkarna haft detta klart för sig i god tid innan kravet kom till, sådana krav införs först efter mångåriga och branschvisa samtal myndigheter/tillv vad som är tekn möjligt och rimligt samt när införande kan ske.

Egen jämförelse; jag har tidigare haft 2 olika manuella Fiat 3,0 157Hk 4 tons 2010-or utan partikelfilter och nu sedan 2012 en Fiat 3,0 177Hk 5 ton 3-axl alla delintegrerade.
Har mkt noga följt upp min egen dieselförbrukning mellan dessa bilar. Resultat, förbrukningen är i princip likvärdig mellan 2010/2012-orna, trots att den partikelfilterförsedda-HB'n är 1 ton tyngre, har robot-aut-låda, 3-axl ... !

Nyare motorer/bilar konstrueras/putsas succ till att bli allt bränslesnålare, det ligger i utvecklingens natur och det innebär att Fiats nya drivlinor (främst betr styrelektroniken) är effektivare än ex tidigare motorer trots att de inte har partikelfilter.

Ett tillverkarex, Volvo har sedan >4-5 år tillbaka i tiden succ arbetat med att sänka sina bilars drivmedelsförbrukning (3-5% årligen) och ingen tror väl att de är helt ensamma om det? Fiat ett annat ex tog för sin del ett kliv med sina motorer 2012 som i princip kompenserade belastningen av partikelfiltret!

Bilindustrin har genom åren (med början 1965) succesivt "renat" sina motorer efter myndigheters krav och detta kommer säker att fortsätta så länge som förbränningsmotorer kan hävda sig de kommer hela tiden fortsätta att effektiviseras!
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Skulle inte tråden handla om Kvalitet Hymer-Bürstner-Dethleffs?
Undrar hur intresserad trådskaparen är av skattekonsekvensen för olika växellådor??

Tack för det, Sören! Åter till frågan.

(Men det var ju lite intressant det andra med. För övrigt har min 2013 MJ 2,3 150hk inget partikelfilter.)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Tyska husbilsägare som eftermonterat partikelfilter för att få grön "miljödekal" på sina bilar, har noterat förhöjd bränsleförbrukning.

Detta enligt artiklar i tyska husbilstidningar.

Vi har dessutom påstått samma sak i andra trådar, och då fått medhåll av dem som vet bättre än vi.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Tyska husbilsägare som eftermonterat partikelfilter för att få grön "miljödekal" på sina bilar, har noterat förhöjd bränsleförbrukning.

Detta enligt artiklar i tyska husbilstidningar.

Vi har dessutom påstått samma sak i andra trådar, och då fått medhåll av dem som vet bättre än vi.

Det jag skrev betr p-filter gällde t.ex Fiat from 2012 som konstrueratss MED p-filter, inte eftefmontering på "äldre" motorer som finns på marknaden, de har ju inte konstruerats och lagts ut och optimerats för p-filter så det är en helt annan sak.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Vissa årsmodeller kunde Fiat Ducato fås både utan och med partikelfilter på identiska motorer, varför vi anser vårt påstående i inlägg # 25 vara relevant.

Dessutom var påståendet av principiell natur, och inte kopplat till något speciellt bilmärke.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Vissa årsmodeller kunde Fiat Ducato fås både utan och med partikelfilter på identiska motorer, varför vi anser vårt påstående i inlägg # 25 vara relevant.

Dessutom var påståendet av principiell natur, och inte kopplat till något speciellt bilmärke.
Kanske får du ta på teknikglasögonen och läsa på igen betr "vissa årsmodeller", se bifogat Fiats egen info om skillnader och just "de nya motorerna". Dessa är (liksom konkurrenternas) konstruerade och optimerade med p-filter för att uppfylla de myndighetskrav som ställdes inför 2012 (före dess alltså helt andra motorer, även om dessa "äldre motorer i efterhand utrustats med partikelfilter (ingen optimal lösning = troligen bla högre förbrukning på just dessa motorer)!

Se här Fiats egen information "om de nya motorerna 2012", de är som synes inte lika med de föregående motorerna (= t.ex lägre förbrukning trots p-filter och dessutom lägre utsläpp).
Dvs nu efter 2012 är bla p-filtret integrerat och optimerat i den nya konstruktionen som inte fanns före 2012.

Denna nya motor, liksom motsv hos konkurrenterna fanns inte före 2012 - ditt "påstående" skulle innebära att de nya motorerna = identiska med tidigare bortsett från p-filtret, vilket du själv kan se är helt fel!
 

Bilagor

  • 5.Fiat drivlinor info 2012.doc
    36,5 KB · Visningar: 27

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Och du kanske borde ta på glasögonen så att du kan tillgodogöra dig vad vi skriver.

Eftersom detta börjar likna pajkastning, lägger vi ner denna diskussion.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Eftersom en bil med partikelfilter har högre bränsleförbrukning (bl.a. p.g.a. regenereringen av filtret), och därmed högre CO2-utsläpp,

Det är korrekt att ett partikelfilter behöver regenereras, ibland ofta, ibland sällan.
Denna regenerering åstadkoms med hög värme, värme som alstras med extra diesel, diesel som inte hade gått åt om det inte funnits något partikelfilter att regenerera.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Finns det någon kvalitetsklassning på de olika fabrikaten?
Att de flesta har olika grupper med instegs till premium betyder väl inte att det är olika kvalitet, det skiljer nog på utrustning antar jag.

Om man tittar på Mercedes kontra Fiat står väl Mercedes för bättre kvalitet.
Hur ser det ut på mina tre förslag på husbilsfabrikat? Vem vinner där?

Vi åker nu Burstner/Fiat, Har tidigare kört Dethleffs/Fiat.
Sneglar nu nyfiket på Hymer/Mercedes. Alla med Automatlåda.

Erfarenheter och tips efterlyses framför allt på Hymer/Mercedes 316 med automat, bränsleförbrukning, ljudnivå, osv.

Mvh Göran S.[/QUOTE


Finns det någon som har några åsikter/tips på mina frågor enligt mitt första inlägg?
Gäller nu Fiat kontra Mercedes.
 
Toppen