• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kungsörn

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Jag var ute och fotograferade Kungsörn igår, mäktiga djur att se i närbild

4273935501_6becbfd258_o.jpg



4273935569_a6cff7b0aa_o.jpg
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kungsörn

Fantastiska bilder Inge! Har du eget gömsle?

Skatan ser verkligen underlägsen ut! Vilka imponerande fåglar, och roligt att man har lyckats med att rädda arten, kanske tack vare många idéella insatser!

/Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kungsörn

Gissar att han har hängt på en 500 eller kanske till och med 600 mm glugg?
Möjligen har han använt en converter (teleförlängare). Fina och skarpa är bilderna iallafall!

/Annette
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Kungsörn

Fantastiska bilder Inge! Har du eget gömsle?

Skatan ser verkligen underlägsen ut! Vilka imponerande fåglar, och roligt att man har lyckats med att rädda arten, kanske tack vare många idéella insatser!

/Annette

Tyvärr har jag inget eget gömsle.

Det var ganska kul för skatan på bilden försökte under en hel timme att dra av skärtfjädrar på örnen, när han inte lyckades så fick han för sig att han skulle hoppa upp på ryggen och sätta sig på örnen, så jag fick en hel serie med bilder på skatans framfart.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Kungsörn

Var e bilderna på skatans bus med örnen. Tack snälla detta var fantastiska bilder. Med skatbus skulle det bli ännu häftigare. Nu får jag köpa mig en ordentlig kamera. Vi har havsörn här vid tomten på Gotland. Vi ser ofta kungsörn, inte helt sällan pga att lammen ställer sig under träd när dom e på jakt vi är ute och gär. Återigen skit fina bilder, tack.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Kungsörn

Var e bilderna på skatans bus med örnen. Tack snälla detta var fantastiska bilder. Med skatbus skulle det bli ännu häftigare. Nu får jag köpa mig en ordentlig kamera. Vi har havsörn här vid tomten på Gotland. Vi ser ofta kungsörn, inte helt sällan pga att lammen ställer sig under träd när dom e på jakt vi är ute och gär. Återigen skit fina bilder, tack.

Här får du se 3 bilder när skatan busar och försöker att landa på örnen

Första bilden nyper skatan örnen i skärtfjädrarna, när inte örnen reagerar så försöker han landa på örnens rygg vid ett flertal tillfällen men vågar inte riktigt fullfölja.

4274640373_806dfc88dc_o.jpg


4274640449_1689b0a6aa_o.jpg


4274640509_029553a035_o.jpg
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Kungsörn

Grattis till bilderna. Jag e inte lite avundsjuk på dig som fått uppleva detta, dessutom kunnat få bilder på det.

En gång för många år sedan saknade jag en kamera. Vår katt, en halvvuxen unge, satt på grannens tomt och hade en ytterst vänskaplig date med en skata. Hade det varit grannarna själva så hade man rodnat över vänskapsbetygelserna. Jag vet inte om det är genomgående för skator ha sanslöst dåligt omdöme, men det ligger nära till hands att tycka så.

Återigen kanonbilder tack.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kungsörn

Det var ett bra tag sedan vi såg dina skarpa örnbilder. Du har väl inte fastnat i nåt gömsle?

Skämt åsido vi saknar dina bilder här på Husbilsklubben och alla känner väl inte till din hemsida: http://www.fotonatur.se/

Nu gör dom det!
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kungsörn

Hej!
MYCKET fina bilder!!!

Vi har seglat upp längs norska kusten till nordnorge och sett mycket örn men har inget så bra objektiv jag tror inte heller att det går på en segelbåt som gungar o far.


Mvh Bert
 

Bilagor

  • Bild 014.jpg
    Bild 014.jpg
    1,5 MB · Visningar: 0
  • DSCN4148.JPG
    DSCN4148.JPG
    697,3 KB · Visningar: 0
  • DSCN4220.JPG
    DSCN4220.JPG
    1,8 MB · Visningar: 0

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Kungsörn

Det var ett bra tag sedan vi såg dina skarpa örnbilder. Du har väl inte fastnat i nåt gömsle?

Skämt åsido vi saknar dina bilder här på Husbilsklubben och alla känner väl inte till din hemsida: http://www.fotonatur.se/

Nu gör dom det!

Tack för att du gillade bilderna.

Nu får det bli det en duvhök denna gången.

4387540612_5a4b344290_o.jpg
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kungsörn

Trevliga bilder, då blir det att inhandla nya prylar. Vad vore livet utan kameragrejer.

Tack!
Hur många millimeter kan man ha tror du om man skall ta kort från en segelbåt under gång när segelbåten gungar, tycker det är svårt med min Nikon coolpix 8700 det står 8,8-71,2mm på kameran. Kan komma så nära som 20-30 meter ibland.

Mvh Bert
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Kungsörn

Tack!
Hur många millimeter kan man ha tror du om man skall ta kort från en segelbåt under gång när segelbåten gungar, tycker det är svårt med min Nikon coolpix 8700 det står 8,8-71,2mm på kameran. Kan komma så nära som 20-30 meter ibland.

Mvh Bert

Om du känner för det så är en systemkamera att rekommendera med ett Sigma 120-400mm. Sigmat har stabilisator så du kan få bra bilder även från en båt. Den brännvidden räcker ganska bra.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kungsörn

Om du känner för det så är en systemkamera att rekommendera med ett Sigma 120-400mm. Sigmat har stabilisator så du kan få bra bilder även från en båt. Den brännvidden räcker ganska bra.

Hej!

Tack då skall jag titta runt på nätet vad det finns. Har du något bra kamerahus att rekommendera?

Mvh Bert
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Kungsörn

Hej!

Tack då skall jag titta runt på nätet vad det finns. Har du något bra kamerahus att rekommendera?

Mvh Bert

Jag är ju själv Nikon frälst. Nikon D90, eller Nikon D300 som jag själv har, sedan har du Nikon D5000 som inte är en dum kamera den heller.

Canon har fina kameror dom också, men det kan jag inte så mycket om.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kungsörn

Om du känner för det så är en systemkamera att rekommendera med ett Sigma 120-400mm. Sigmat har stabilisator så du kan få bra bilder även från en båt. Den brännvidden räcker ganska bra.
Just det objektivet har jag som enda objektiv. Helt otroligt bra dom bilder som jag tagit med det.
Vill jag ta närbilder ex inne eller annat på nära håll så har jag ju mina andra små digitalkameror./susanne
 
Toppen