• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftig laddare ignorerar startbatteriet?

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Köpte en äldre plåtis i somras, har inte använt värmesystemet, bara provkört det lite.
Bilen har nu stått avställd någon månad. Det är en Scandimobil.
(Firman har upphört)
Startbatteriet höll i morse bara 12, 2 volt i vila.
De två bo batterierna höll 13 volt och har ständigt underhåll av solceller.
Jag var ute efter att kolla upp Webastons funktion och inne-tempen i kyligt väder och
det var bara 5+ i morse runt kl 7.00 och skulle stiga sakta på f.m. så det var ju ok att
köra webaston några timmar och testa vad det blir av det hela.
Den saknar termostat men har en skum enkel temperaturgivare i boutrymmet.
Förut har den startat helt ok vid kortare tester, gett bra värme snabbt, men inte idag.
"Ångloket" hördes inte alls (bränslepumpen) och det slog ifrån helt efter några minuter.
Jag har då trott att den är kopplad till bo-batterierna, men tycks vara till startbatteriet.
Det är väl inte så lyckat?
Jag startade bilen och laddade ca 10 minuter på det viset.
Efter det så hoppade ångloket och webaston igång fint.
Visserligen startade ju bilen lätt, men hur blir det kalla vintermorgnar ute på "fältet".
Då tvingas man ju koppla ihop bobatterierna med startbatterierna, släpa på ett sånt eller
dra lång kraftig kabel över hela bilen då bobatterierna sitter längst bak.
För mig ett mysterium om detta fordon, fullt med teknik, har en sådan brist.
Vad är er erfarenhet av fast installerade laddares funktion?
Denna heter om jag minns rätt "Waeco" -ska kolla det.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hans, har du mätt spänningen vid Westabon när den startar? Det kanske är spänningsfall på vägen? För klena kablar eller dåliga annslutningar)

Hej Göte, nej det har jag inte fast har förstås önskat att jag kunnat. Den sitter under golvet mitt på bilen under förarhytten och jag har dålig rygg så jag har inte haft lust att försöka.
Jag vet dock att vid fulladdat batteri så droppar polspänningen till 12,5 volt enligt diodpanelen som dock bara visar steg om en halv volt. Får väl mäta noggrannare.

Var tog alla inlägg vägen? Jag ser bara mitt första och ditt och Beckis svar.
Iofs var det många inlägg om webasto som värmare för bodelen och en del missförstånd.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Nej jag kollade aldrig men nu när jag tänker efter så har jag haft samma problem på två bilar.
De utbytta startbatterierna funkade i flera år som startbatteri i andra bilar utan värmare.
Det var just vid värmarstart de inte funkade.
Ok, Värmarna kräver riktigt fräscha batterier pga hög startström. Tydligen. Man tycker att om startmotorn snurrar bra så ska värmaren också göra det. Vet inte om jag har en gammal modell som kräver högre spänning och ström vid start, än nyare modeller.
Men jag ska försöka kolla om det är dålig kontakt på vägen ner till min värmare som tyvärr sitter rakt under bilen.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Forumet har delat tråden på 2 sidor eftersom antalet inlägg är över 20 st. Titta under och över tråden så ser du sidorna och kan hoppa till dem.
Tack, som ny medlem kände jag inte till detta. Och har aldrig stött på det förut under 22 år i olika forum.
Trodde först att min browser krånglade :) Sen tänkte jag, "aha det blev för mycket uppvärmnings-diskussion" men nästan oundvikligt då mitt problem hänger ihop med just detta och bränslevärmare drar en hel del ström tyvärr. (Ett undantag är Wallas båtvärmare som dock inte värmer vatten, iaf inte den jag har)
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Först försvann en massa inlägg, det kom en förklaring att tråden delats i två.
Men när jag nu tittar igen så är alla inlägg tillbaka i en och samma tråd.
Och när jag tittar igen kl 19.15 är det åter två trådar..
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Först försvann en massa inlägg, det kom en förklaring att tråden delats i två.
Men när jag nu tittar igen så är alla inlägg tillbaka i en och samma tråd.
Och när jag tittar igen kl 19.15 är det åter två trådar..
--------------------------------------------
Njae, tråden har inte delats i två trådar utan i två sidor bara. Efter tjugo inlägg så blir det sida två, efter ytterligare tjugo inlägg så blir det sida tre o.s.v.
Om du tittar nedanför sista inlägget till vänster så ser du antal sidor tråden består av och tittar du högst upp så ser du också antal sidor som finns och den sida du befinner dig på är mörkare än de andra. Det är bara att stega eller klicka på sidan man vill till.
Men.... det som kan luras när man inte vet om det är att det allra första inlägget som startade tråden ligger överst på varje sida för att man enklare skall kunna komma åt frågan eller det som startade tråden och alla inlägg.
Så höst upp på varje sida ser du först inledande inlägg #1, under det ser du sidornas antal och den sida du nu befinner dig på som är mörkare än övriga, och under det inläggen på den sidan.
Du måste ju också uppdatera sidan om datorn stått och vilat en stund med sidan framme, så flera nya inlägg har kommit in under vilan som inte syns och kanske även en ny sida har skapats under tiden, men det är kanske onödig info.

Så hamnar du på ex. högst upp på sidan två i en tråd så ser du det inledande inlägget i tråden fortfarande märkt #1 och under det inlägg #21 och vidare neråt i nummerordning.
Detta första inlägg överst faller dock bort efter ett tag/tid?, finns inte alltid, och finns då bara kvar på första sidan, och som jag inte vet regler om, men som säkert någon annan kan förklara :msn_dontknow: .

Det här inlägget blir inlägg #28 på sidan två.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Ok, jag tänkte "två trådar" när det stod "två sidor". Har tittat som du beskrev och det fungerar.
Alles klar!
Det är länge sen jag var med i forum och det här är en nyhet för mig.
Jag ser dock inget behov av finessen för min del.
Tack.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Varför kopplar du inte om matningen till Webaston från startbatteriet till bobatteriet? Det är ju ändå bara plus och minuskabeln det gäller och du har ju också lite kontinuerlig laddning på bodelen samt att startbatteriet då bara belastas av bildelen.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Varför kopplar du inte om matningen till Webaston från startbatteriet till bobatteriet? Det är ju ändå bara plus och minuskabeln det gäller och du har ju också lite kontinuerlig laddning på bodelen samt att startbatteriet då bara belastas av bildelen.
Absolut en bra ide. Som jag skrev har jag planerat att dra en lång grov kabel mellan bo och startbatterierna och med en kraftig brytare. Skulle väl bli en säkring på 20-30 ampere också i så fall.
Då slår man till den bara när Webaston ska startas.
Jag tror nästan din ide är bättre.
Lite stökigt att komma åt värmaren under bilen eller hitta matningen på nåt bekvämare ställe.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Köpte en äldre plåtis i somras, har inte använt värmesystemet, bara provkört det lite.
Bilen har nu stått avställd någon månad. Det är en Scandimobil.
(Firman har upphört)
Startbatteriet höll i morse bara 12, 2 volt i vila.
De två bo batterierna höll 13 volt och har ständigt underhåll av solceller.
Jag var ute efter att kolla upp Webastons funktion och inne-tempen i kyligt väder och
det var bara 5+ i morse runt kl 7.00 och skulle stiga sakta på f.m. så det var ju ok att
köra webaston några timmar och testa vad det blir av det hela.
Den saknar termostat men har en skum enkel temperaturgivare i boutrymmet.
Förut har den startat helt ok vid kortare tester, gett bra värme snabbt, men inte idag.
"Ångloket" hördes inte alls (bränslepumpen) och det slog ifrån helt efter några minuter.
Jag har då trott att den är kopplad till bo-batterierna, men tycks vara till startbatteriet.
Det är väl inte så lyckat?
Jag startade bilen och laddade ca 10 minuter på det viset.
Efter det så hoppade ångloket och webaston igång fint.
Visserligen startade ju bilen lätt, men hur blir det kalla vintermorgnar ute på "fältet".
Då tvingas man ju koppla ihop bobatterierna med startbatterierna, släpa på ett sånt eller
dra lång kraftig kabel över hela bilen då bobatterierna sitter längst bak.
För mig ett mysterium om detta fordon, fullt med teknik, har en sådan brist.
Vad är er erfarenhet av fast installerade laddares funktion?
Denna heter om jag minns rätt "Waeco" -ska kolla det.

Ny upptäckt är att laddaren, Waeco IU152A står det på den, enligt manual jag hittat, ska underhållsladda startbatteriet med EN ampere. Urladdningen ned till 12,2 volt skedde sannolikt pga en spökande innerbelysning under två månader som bilen inte kördes och aldrig var inkopplad till nätet. Solcellerna laddar bara bodelen.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Jag tippar att Webaston är direktkopplad på ditt startbatteri, kan finnas en "hängsäkring" på pluskabeln. Dina tre säkringar till värmaren borde också finnas där.
Enklast är att titta på batteriet efter röd och svart 2,5mm-kabel och lossa den och sedan starta värmaren, gick inte det så har du hittat matningen :)
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jag tippar att Webaston är direktkopplad på ditt startbatteri, kan finnas en "hängsäkring" på pluskabeln. Dina tre säkringar till värmaren borde också finnas där.
Enklast är att titta på batteriet efter röd och svart 2,5mm-kabel och lossa den och sedan starta värmaren, gick inte det så har du hittat matningen :)
Pluspolen på startbatteriet är väl dold långt inne i motor-rummet och man kan skymta en "bibba"
med säkringar, kablar och kontakter där inne, med ficklampa.. på en platta som sitter på pluspolen.
Fattar knappt hur de fått in batteriet.
Det är ju en Fiat och inte en Citroen :rolleyes: och jag är ingen akrobat i miniformat, bara en äldre man med skadad rygg :(
Hittade dock i bilens manual några säkringsdosor varav en är under huven och två inne i bilen. I manualen finns tre stycken intressanta, märkta Webasto förbränningsvärmare 20 Ampere, Webasto timer 5 Ampere (båda bakom lucka passagerarplatsen) Webasto styrenhet 30 ampere (bakom lucka förarsidan)
Måste ta reda på var styrenheten sitter. Totalt 55 ampere tror jag inte riktigt på, de är nog tilltagna i överkant och kanske inte båda kraftiga säkringarna används samtidigt.
I säkringsdosorna finns ett antal tomma platser för extrautrustning.
30 ampere till styrenheten borde mata allt i Webaston kan man tycka.
Edit efter liten test,, går ej att köra den utan att både 20A och 30A säkringen är på plats.
Det verkar stökigt att bryta nånstans på nån kabel utan att annat bryts samtidigt, det hela är så pass integrerat. "F55" säkringen, 30 Ampere, visar sig mata även andra saker. Tex värmefläkten i coupen. Därav styrkan.
Jag tror jag anordnar en hjälpförsörjning bara, som går att bryta, mellan "fram och bak"
Enklast är ju en rejäl en-ledare mellan cigguttaget framtill och dito baktill. Med säkring.
Den får jag plugga in när värmaren ska köras, men måste ha utdragen när motorn ska startas.
skulle jag glömma det, så är det troligen säkringsbyte..
Går också att göra en automatik med reläer, och fast installation. Fortfarande avsäkrat.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Att köra en sådan stor last via cigarettuttagen är nog ingen bra ide! 10 A max, vill jag minnas. Dessutom brukar det gärna glappa i kontakterna när man kör olika saker via cigarettutaget, är min erfarenhet.
Tack för ide'n,
Ok, jag är icke rökare och har bara använt detta till en dammsugare.
I bilen är det avsäkrat till 15 ampere.
Sen finns ett eluttag till, 20 Ampere enligt manualen, men vet inte vad de menar.
Gäller väl nån annan modell.
kontinuerligt drar värmaren som det verkar 4 - 5 ampere men vid starten mycket mer.
Fast om startbatteriet har någon laddning kommer mesta strömmen från det pga resistansen i
kabeln ca 3,5 meter lång, den är avpassad för upp till 20 Ampere, från solceller till batteri.
(Jag behövde bara en dryg meter regulator - batteri, så den blev över)
Jag sätter säkring på 10 Ampere i båda kontakterna.
Ska testa detta, återkommer..
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Du har väl kollat om det finns en lucka i golvet ovanför batteriet, brukar finnas säkringar tillhörande den plattan med kablarna som du ser långt in.
Naä? golv ovanför, du menar väl en vägg av nåt slag, ska titta via handskfack e.d.,minns inte hur det ser ut.
Helt ovan med både Fiat Ducato och en sådan pillenal-platta på pluspolen.
Men Webaston är kopplad som standard fabriksmont i denna husbil via tre säkringar i två olika dosor, en på 20A och en på 30 A som också driver fläkt och annat. Säkring 55F visade sig på ett antal platser i tabellen.
Vet inte ens vilken modell av Webasto jag har i bilen, fick inte med någon separat manual på den.
Och det framgår inte heller av bilens tjocka manual, som dock inte är skriven för en husbil utan för Ducatos olika modeller. Jag är själv inte i skick att ligga under en bil öht,fyra ryggkotor svårt skadade..
Bygget är rejält och av "Scandimobil" som fanns i Sverige men tyvärr upphört efter ett tragiskt dödsfall.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Att köra en sådan stor last via cigarettuttagen är nog ingen bra ide! 10 A max, vill jag minnas. Dessutom brukar det gärna glappa i kontakterna när man kör olika saker via cigarettutaget, är min erfarenhet.
Hittade en gammal bra stickpropp för cigg-uttag så jag köpte bara en på Biltema.
vilket skräp! Öppnade den, allt ramlade isär och väldigt rackligt med dåliga anslutningar.
Här skulle en ovan fumlare inte kunna göra en bra anslutning vilket kan bli riskabelt.
Inbyggd säkring 10 ampere var det som lockade.
Den fungerar dock och jag tog mod till mig och förband startbatteriet med bobatterierna.
I morse låg bobatterierna på 13 volt som de brukar (bara solcellen underhållsladdar något)
Jag utgick från att det var samma på kvällen och startbatteriet höll 12,6 volt.
Och vad hände. Jo lysdioden i Biltemas leksak lyste vackert grönt.
Jag väntade mig en liten höjning av startbatteriets spänning.
Inte då, den sjönk några tiondelar!
Hoppade bort till panelen, starten visade 12,5 och bobatterierna bara 11 volt!
Vad 17 har dragit ur dem under dagen? Ingen lampa har lyst, absolut inget tyckte jag, men så kom jag på
Omformaren 12/220 ! Den har stått på och med fjärrkontroll aktiverad.
Konstig konstruktion, även på annat sätt. trots att den heter Waeco "perfect power"
Detta får bli en separat tråd så det inte svävar ut mer än det har gjort i denna.
 
Toppen