• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftig laddare ignorerar startbatteriet?

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Köpte en äldre plåtis i somras, har inte använt värmesystemet, bara provkört det lite.
Bilen har nu stått avställd någon månad. Det är en Scandimobil.
(Firman har upphört)
Startbatteriet höll i morse bara 12, 2 volt i vila.
De två bo batterierna höll 13 volt och har ständigt underhåll av solceller.
Jag var ute efter att kolla upp Webastons funktion och inne-tempen i kyligt väder och
det var bara 5+ i morse runt kl 7.00 och skulle stiga sakta på f.m. så det var ju ok att
köra webaston några timmar och testa vad det blir av det hela.
Den saknar termostat men har en skum enkel temperaturgivare i boutrymmet.
Förut har den startat helt ok vid kortare tester, gett bra värme snabbt, men inte idag.
"Ångloket" hördes inte alls (bränslepumpen) och det slog ifrån helt efter några minuter.
Jag har då trott att den är kopplad till bo-batterierna, men tycks vara till startbatteriet.
Det är väl inte så lyckat?
Jag startade bilen och laddade ca 10 minuter på det viset.
Efter det så hoppade ångloket och webaston igång fint.
Visserligen startade ju bilen lätt, men hur blir det kalla vintermorgnar ute på "fältet".
Då tvingas man ju koppla ihop bobatterierna med startbatterierna, släpa på ett sånt eller
dra lång kraftig kabel över hela bilen då bobatterierna sitter längst bak.
För mig ett mysterium om detta fordon, fullt med teknik, har en sådan brist.
Vad är er erfarenhet av fast installerade laddares funktion?
Denna heter om jag minns rätt "Waeco" -ska kolla det.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är det en standardmoterad Webasto motorvärmare så är den normalt kopplad till startbatteriet.
När det gäller batteriladdare så är det inte ovanligt att den endast laddar bobatterierna,tycker det verkar som allt fungerar som tänkt.
Du bör nog kolla startbatteriet 12.2 är lågt,kan vara dags för ett nytt
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Ja så är det absolut, webaston stannade helt några timmar efter att jag stängt av motorn och då var spänningen nere i 12,3 volt. under tiden hade boutrymmet värmts upp rätt bra och vatten-elementen var fortfarande ljumna. Det gick inte att starta webaston alls, ingen fläkt och ingen vattenpump gick igång och förstås inte bränslepumpen heller. Stendöd.
Startade och körde motorn, väntade till startbatteriet var uppe i 14 volt, det gick rätt snabbt.
Och webaston tuffade igång igen.
Hela tiden höll bobatterierna ca 13 volt, med lite solcellsladdning som alltid ligger på.
Under proceduren tändes en av de svaga taklamporna i styrhytten som om det spökade.
Jag stängde av denna flera gånger, iofs är strömreglaget glappt.
Så därför vet jag ännu inte batterets skick. Har lampan varit tänd (den är väl på 2 - 3 watt) under någon månad kan det ju ha varit orsaken.
Just nu testar jag att ha motorn avstängd men en liten extra laddare som väl ger max ca 3 ampere, kopplad på batteriet.
Det har tuffat och gått i flera timmar, webaston går ner i något slags sparläge då och då.
Kajutan håller 23 grader, dvs lite väl mycket.
Går väl att flytta temperaturgivaren till högre höjd, den sitter nära golvet på en lite kallare plats tror jag.
Tänkte mig en sista rundtur innan vintern och då är det bra med lite värme på natten denna årstid.
Innan dess måste jag veta hur mycket ström Webaston drar i snitt.
Så länge motorn är startbar är jag inte särskilt orolig.
Reserver har man ju "där bak" i värsta fall.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Problem ändå, kan inte bero på batteriet.
Efter 4-5 timmars kontinuerlig körning med webaston och liten laddare på batteriet
så slog den ifrån helt igen. När jag knallade dit och konstaterade det var batterispänningen
ca 13 volt. Jag kan inte veta vad spänningen sjönkit till då det slog ifrån. Om den sjunkit öht så
drar webaston mer än 3 ampere i snitt (som laddaren ger max)
Det kanske hade gått en halvtimme sedan det slog ifrån och då kan ju batterispänningen ha ökat
från t.ex. 12,3 till 13 volt (?)
Sen gick det inte att starta Webaston på batterispänningen 13 volt.
Under startförsöket gick spänningen inte under 12,5 volt.
Igång med motorn igen, spänning över 14 volt, och då gick webaston att starta.
Någon som vet vad det kan bero på? dålig glödning, dålig glödtråd?
Kanske dålig kontakt någonstans.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Låter ändå som batteriet.. Byt batteri och prova igen...

Det ska vara ett sånt "spök-batteri" som du har då, eller ännu värre, det måste ju hålla 14 volt i vila.
Annars startar ju inte Webaston! 13 volt räcker inte! Nytt batteri hjälper troligen inte.
Felet kan ligga i värmaren.
Men det finns en poäng med nytt batteri, även om det befintliga verkar ok.
Det är att inre motståndet i ett nytt är lägre så vid stora strömuttag kommer polspänningen inte minska lika mycket. Det kanske kan duga åt Webaston, och jag vet inte vad den drar vid starten.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det ska vara ett sånt "spök-batteri" som du har då, eller ännu värre, det måste ju hålla 14 volt i vila.
Annars startar ju inte Webaston! 13 volt räcker inte! Nytt batteri hjälper inte.
Felet måste ligga i värmaren.
Men du skrev ju att du startar motorn och då var det 14v...
Ladda upp ditt batteri till fullt, låt stå i 24tim....mät volten då....
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det batteriet håller nominellt 12,6 volt när det är fulladdat. = vilospänningen.
Under laddning, alltså när motorn är startad, inte innan! Då får batterierna vanligen drygt 14 volt över sig i en bil, och även om man har en kraftigare hemmaladdare.
Det kan du lätt kolla i din bil.
Men så hög spänning håller inte sex vanliga bly celler kvar när laddningen bryts. De håller nominellt 2,1 volt styck eller något lite mer. (Hur det eg. är med ditt zink-zink batteri vet jag inte)
Jag vill ju slippa starta motorn varje gång jag ska starta Webaston.
Men så är läget tyvärr.
Ibland, en smällkall morgon med minus 20 behöver man motorvärmare, om inte annat för att spara motor och miljö.
Då vill jag ju att lilla Webasto vaknar på batteriets nominella volttal.
Mitt ex har en värmeväxlare tillkopplad så ena slingan går till motorn, andra går runt i kajutan.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Är det en standardmoterad Webasto motorvärmare så är den normalt kopplad till startbatteriet.
När det gäller batteriladdare så är det inte ovanligt att den endast laddar bobatterierna,tycker det verkar som allt fungerar som tänkt.
Du bör nog kolla startbatteriet 12.2 är lågt,kan vara dags för ett nytt

När man är ute på fältet utan landström alltså fricampar, så har man ju ändå ingen nytta av den kraftiga inbyggda laddaren, men trots det skulle jag personligen vilja kunna enkelt koppla över till bobatterierna tillfälligt för att i nödfall kunna starta bilen.'
Har det som behövs, en kraftig brytare och dito kabel så det får väl bli så senare..
Det verkar som om Webaston drar ca 50 watt i snitt denna årstid med pumparna. Skulle man köra värmeväxlaren med extra pump för motorvärmare och coupefläkten samt elfläkten som finns på Aldesystemet, så blir det ju mer.
Men redan 50 watt förklarar varför min lilla extra laddare på 36 watt inte kunde hålla det hela stången mer än 4-5 timmar.
(vet inte exakt när det bröt) eftersom batteriet var dåligt laddat innan. (trol ber på en flipprande innerbelysning)
Det är ju bra att det bryter i tid så att det finns lite kräm kvar att starta på, men lär inte räcka i sträng kyla.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Varför inte använda Alde på gas när du har det,Webaston är en motorvärmare om jag förstått din beskrivning
Därför att jag som jag väl beskrev nånstans inte har någon gaspanna o_O Det var ändå ett Aldesystem med vattenburen värme, som jag ville ha, elpatron med pump och detta ligger i samma slinga som Webaston. Termostat reglerbar på väggen. Över "blaskarpumpen" typ Alde som också finns och några rör, sitter en kåpa som det står ALDE på med stora tecken.
Självklart tror mannen på gatan att man har gas i djonken.
Denna scandimobil husbil har ett helt dieseldrivet värmesystem och det är därför det finns en rejäl värmeväxlare med slinga två till motorn och fläkten i styrhytten.
Jag köpte den eftersom jag vill undvika gas i en bil, Rysk eller inte :)
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Bortsett från spänningsproblemen, så måste det väl bli väldigt dålig verkningsgrad om man kör en motorvärmare och sedan tar bodelsvärmen från motorns kylvatten? Kan inte förstå vitsen med detta.

Om man nu, av någon anledning, bestämt sig för att inte använda gas så måste väl enda möjligheten vara en oljepanna för värmen i bodelen och använda Webaston till det den är avsedd för när motorn behöver värmas upp. Alternativt kan man, via värmeväxlaren, värma motorn från bodelspannan om Webaston krånglar.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Bortsett från spänningsproblemen, så måste det väl bli väldigt dålig verkningsgrad om man kör en motorvärmare och sedan tar bodelsvärmen från motorns kylvatten? Kan inte förstå vitsen med detta.

Om man nu, av någon anledning, bestämt sig för att inte använda gas så måste väl enda möjligheten vara en oljepanna för värmen i bodelen och använda Webaston till det den är avsedd för när motorn behöver värmas upp. Alternativt kan man, via värmeväxlaren, värma motorn från bodelspannan om Webaston krånglar.

Håller inte med om allt det där, att vara utan gasol är väl en känsla av befrielse från de risker detta medför och hörsägen betr exploderande husvagnar, som iofs säkert är mycket ovanligt.
Att i stället ha bränslelagret för all värme och framdrivning i en och samma tank är ju praktiskt. Att slippa släpa på dessa gastuber, och ibland att öht få tag på såna, jag har hunnit med sånt också förr.
Verkningsgraden vid bouppvärmning från motorns kylvatten är nog dålig men är det bättre att bara vädra bort den värmen i bilens kylare?
Webaston används också till uppvärmning av förarutrymmet via coupefläkten.
Jag håller med om att det är bra och praktiskt att värma upp motorn från tex en gasolpanna.
Oljepanna? Jag har inte träffat på såna eller hört om det annat än för villor osv.

Gasol och luftblås/ Truma gillar jag verkligen inte. Det är ju nästan allenarådande dessutom.
"Elpatron" i dessa sägs av många vara rena skämtet, jag har hört detta även från handlare.
Jag skulle inte tackat nej till en normalt aldeutrustad plåtis med gasol och elpatron och rätt pris
men de flesta är väl riktigt gamla och har rullat långt, tyckte jag.
Jag var också sugen på att testa det här lite ovanliga systemet.
Brist på ström vintertid och på fricamping är väl obligatoriskt.
Elverk har jag också hunnit med, men det var billigt skräp från Jula som gick sönder i ett.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Fått intrycket att man kan få plåtisar med diselmatad panna. Var på Nordic i Kristinehamn för några år sedan och fattade för att Aldesystemet i de billarna matades med disel.

Det här är egentligen helt utanför min kompetens, jag tycket bara det hela verkade obegripligt. För övrigt kan jag inte dra mig till minnes att någon husbils/vagns gasoltub exploderat annat än vid handhavandefel. Däremot har jag sett flera löpsedlar förmedla det som fakta.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
nej tuber expolderar nog inte, de är noga kontrollerade, men det har varit läckor i vagnar
som ska ha lett till explosioner.
som sagt är det bara diverse hörsägen och hänt utomlands
Det finns som du skriver moderna plåtisar med dieselpannor av något slag, men jag hade
bestämt mig för att lägga max 100.000 kr, så då förstår du att det blir en äldre, en ovanlig variant
som man sällan stöter på.
Jag gav 95.000 för den, och satte genast på solpanel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ett problem som man i princip alltid får om man av någon anledning väljer bort gasol som källa till värme och matlagning, är att man drabbas av att det behövs pump och tryck för att få fart på svårbrända vätskor, och till det behövs det relativt mycket ström som särskilt vintertid är svårt att få tillräckligt av om man inte är inkopplad på elstolpe...... Som i sin tur gör att det blir enklare med direkt eluppvärmning om man ändå har el.
Solceller ger ju tyvärr inte så mycket alls av sitt påskrivna värde under vinterns dåliga solvinkel med liggande celler på taket. Om man sedan "bara" har 12V solpaneler som skall ge ca 21V från panelen och ca. 17V under belastning av regulatorn som sedan tar ner det till lämplig laddspänning över 14V under sommaren.
Med den dåliga vintervinkeln så är det inte säkert att spänningen från regulatorn orkar upp till en bra bit över 14V som behövs för bra laddning, utan ligger på lite plus 13V som underhållsladdar batterier ok. men laddar upp dem väldigt dåligt.

Elbrist även i enklare anläggningar än hela länder :(. M.v.h. JANKRO.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Fått intrycket att man kan få plåtisar med diselmatad panna. Var på Nordic i Kristinehamn för några år sedan och fattade för att Aldesystemet i de billarna matades med disel.

Det här är egentligen helt utanför min kompetens, jag tycket bara det hela verkade obegripligt. För övrigt kan jag inte dra mig till minnes att någon husbils/vagns gasoltub exploderat annat än vid handhavandefel. Däremot har jag sett flera löpsedlar förmedla det som fakta.
Jag läste igenom svaren igen och kom på att du nog missuppfattat hur webaston i en Scandimobil med vattenburet körs för bouppvärmning.
Du verkar utgå från att man först värmer motorn och sen leder det varma vattnet vidare till boutrymmet?
Inte alls.
Man behöver inte värma motorn alls utan Webaston ligger i boutrymmets värmeslinga.
Det finns två värmeväxlare, en mindre sitter i en värmefläkt nära golvet framtill mellan sätena, och en större är kopplad till motorn. Men den senare är bara i funktion om man startar en separat pump. Dvs om man behöver motorvärne och kanske värme i förarhytten.
Systemet medför den extra fördelen att utnyttja motorns värme vid körning till boutrymmet. Då kommer Webaston att gå ner i effekt automatiskt och kan ibland stängas av.
Det finns visserligen hembyggen utan värmeväxlare där allt går i samma system. Lite riskabelt om det blir en vattenläcka nånstans och man har inte samma kontroll. Men visst kan det fungera. Då blir motorn uppvärmd fast man kanske inte behöver det.
Men åt andra hållet förlorar man inget och slipper den mindre förlusten i en värmeväxlare.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Tråden kom mer att handla om värmesystem än batteri laddning.
Men i bränslevärmarfallen är det nästan oundvikligt. De drar upp till 100 watt med all kringutrustning.
Tre pumpar, glödningen, fläktarna
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En bil jag hade en Webasto i vägrade dieselvärmaren att starta om startbatteriet var lite dåligt laddat.
I början laddade jag det 1-2 ggr i veckan (trots att bilen kördes 25mil om dagen).
Sedan byttes startbatteriet och problemen försvann.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
En bil jag hade en Webasto i vägrade dieselvärmaren att starta om startbatteriet var lite dåligt laddat.
I början laddade jag det 1-2 ggr i veckan (trots att bilen kördes 25mil om dagen).
Sedan byttes startbatteriet och problemen försvann.
Intressant, hade du någon koll på batteriets "vilospänning" uppladdat?
Med så mycket körning varje dag och om generatorn var ok borde Webaston aldrig vägra starta.
Mitt startbatteri håller 12,8 volt många timmar efter laddning (nyligen testat)
vilket tyder på att skicket är bra. (Varta 95 AH, ser inte gammalt ut, sitter eländigt trångt till) Men helt säker kan man väl inte vara.
Webaston startar då, om änmed viss tvekan, dvs nätt och jämt. Det hörs på bränslepumpen att
det blir lite dåligt med ström till den.
Ungefär som ett ånglok i uppförsbacke (har en gång ägt ett gammalt dåligt ånglok typ E /1915 så jag refererar gärna dit) :msn_tongue:
 
Senast ändrad:
Toppen