• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftig höjning av besiktningsavgift

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jag har tidigare besiktigat mina tre fordon hos Besikta dit jag har 12 km. Det är slut på det nu. Det blir bilprovningen i Göteborg istället. Lite längre att köra men lönar sig ändå. Man skall inte gynna prishöjare.
Jag kommer även att meddela Besikta att jag inte vill ha med dem att göra i fortsättningen.
Om fler gör detta kanske de får sig en tankeställare.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jag fick ett tel.samtal från Besikta för en månad sedan att det var tid för besiktning på husbilen och två personbilar och en fråga om jag ville ha tider.
Mitt svar blev, så länge ni har ett så högt pris på husbilar över 3,5 ton så är det inte intressant att besiktiga personbilarna där heller.
Då vi har valmöjligheter i NV-Skåne så besiktigar jag husbilen hos bilprovningen på Berga Helsingborg och personbilar och skotern hos Carspect, Ängelholm.
Krister.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

ÖPPET HUS FÖR HUSBILAR 2014
Örebro - Lillån
Lördag 5 april klockan 09.00 - 14.00 har vi obokad kontrollbesiktning för din husbil.
Välkommen!

Bilprovningen - Priser [NS4 version]
410:-, över 3;5 t 530:- enligt länk ovan.

Kanske flera stationer har öppet hus för HB. Kanske blir en träffpunkt??
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

ÖPPET HUS FÖR HUSBILAR 2014
Örebro - Lillån
Lördag 5 april klockan 09.00 - 14.00 har vi obokad kontrollbesiktning för din husbil.
Välkommen!

Bilprovningen - Priser [NS4 version]
410:-, över 3;5 t 530:- enligt länk ovan.

Kanske flera stationer har öppet hus för HB. Kanske blir en träffpunkt??
Helt klart ett alternativ,har tackat nej till Besikta.Aldrig mer.Har bokat min över 3,5 för 480:- på annan ort.Lägger in besiktningen på en resa,varför betala extra på en station som anser att de kan ta vad som helst
 

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Nu har jag besiktigat husbilen hos Besikta i Motala.
860 kr för 10 minuters arbete.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.726
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Bokade besiktning nu i juni
350 kronor på Opus i Östersund (tidigare bilprovningen) och den enda i stan tror jag.
Bilen väger under 3.5ton

Roffe
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Påverkan genom gruppering är nog en synnerligen god idé!

Låt oss hjälpas åt att skapa tryck med ren och skär marknadsekonomi/grupptryck...:)

Att man nu dubblerat husbilspriserna för >3,5 ton, trots att tekniken i 99,9% av fallen är
helt identisk med bilarna <3,5 ton är ett hån mot allt sunt förnuft och logik.

-"Sänk priserna på husbilsbesikning till sunda och logiska nivåer!
Betänk nu kära besiktningsföretag att var och en som har en husbil även har en personbil också... eller två, och kanske ett släp också... eller två, och en motorcykel eller...
Samtliga fordon skall besiktigas i stort sett varje år.
Själv har jag 5 besiktningsskyldiga fordon i min flotta.
Detta innebär en normalt sett garanterad årlig intäkt som ni nu kommer att helt gå miste om eftersom ni med er profithunger försöker att kapa åt er något som inte är relevant. Betänk att beslutet att höja priset på husbilsbesiktningen konkret kommer att resultera i ett ekonomiskt avbräck som är långt mycket större än den intäktsökning ni iskallt räknat med kunna vinna på den lilla skaran husbilar. Vi väljer annan aktör med sund och logisk prissättning.

Även personer med högst medelmåttiga kompetenser inom området företagsekonomi kommer att med tiden förstå det gigantiska misstaget man begått men låt oss vara noga med att aktivt påtala det för dem. På så sätt får vi förändringen att gå ännu fortare.

Jag har själv valt bort Opus och antagit aktören Bilprovningen och tvingas köra några mil. Det lönar sig absolut inte men en ärlig Protestmarsch kräver hängivelse.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Ingemar

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
433
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Hej. Hade bokat besiktning för 2 bilar + husbil i Falköping (Lidköping och Falköping har samma höga pris) men fick av en HBK-medlem (Gunsan1) reda på att Tidaholm och Skara var mycket biligare. Så nu är allt ombokat till Skara. Pendlar ändå förbi där varje morgon.
Nu får Skara alla mina besiktningar i fortsättningen - Husbil 530.- och även vanlig personbil är 45.- biligare.

Lena å Ingemar

:mcride:
 

MBL29

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
579
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Dekra i Karlstad tar 480kr för husbil öv.3,5 ton.
Samma pris för boggi!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Uj uj uj, så bra inlägg! Visst 17 måste vi gemensamt visa dessa lycksökare att "så enkelt är det ändå inte att skörta upp vakna och prismedvetna husbilsägare"!

Gör som jag och en del andra - kör gärna några mil extra för att inte anlita dem!
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jag åker till Sv Bilprovning i Alingsås. Bra ställe med trevligt folk.:yes:
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Det går även att besikta i Stockholms området för 530kr bilar över 3.5T.
Fick tid i mitten av Maj i Sollentuna.

Redigerat, såg att länk fanns i ett tidigare inlägg.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Nu har jag besiktigat husbilen hos Besikta i Motala.
860 kr för 10 minuters arbete.

Förjäkligt....:mad:
Ännu jäkligare är att vi i närområdet inte har några alternativ, eller?
Jag har letat men inte hittat:(

Fast de är trevliga på Besikta i Motala, men vad hjälper det!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Hej

Vi (Frankia, Sören-6830 och lenmar) har bildat en liten arbetsgrupp som kommer att jobba för att försöka få till lite bättre priser på besiktning. Vi är precis i uppstartsskede.

Jag återkommer med mer information när vi kommit en bit på väg.

Visst skulle det vara en fin grej om HBK kunde få till ett avtal med t ex Bilprovningen, där klubben förbinder sig att - förslagsvis 1000 - 2000 medlemmar att besikta såväl sina hb som pb, mc och dragkärror hos bolaget.

Lycka till i arbetsgruppen med era sonderingar - det kunde bli det verkliga kraftprovet för vår starka förening.

I sammanhanget ber jag web att föra in Besiktning bland ämneskategorierna så, att ämnet och trådarna i ärendet blir enklare att hitta!
 
Senast redigerad av en moderator:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Det första man lär sig när man pluggar ekonomi är att avreglering betyder högre priser .:(
Alla medborgare blir R-K ade var enda dag .
Extremt korkat att en bil som väger mer än 3.5 T ska bes vart år och från år ett fast den är ny .
Dessutom en ny bil med DPF är dyrare i skatt än en gammal bil.
Nä man får väl knyta handen i fickan och tiga stilla
 

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Skall besikta Husbilen Fiat Dethleffs T-5841 02:a hos Besikta i Eskilstuna Bestälde tid 1timme sedan Tiden är nu på lördag den 5 aprill 11:20 Pris 495kr har betalat samtidigt när jag bokade. Vet ej priset över disk.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Skall besikta Husbilen Fiat Dethleffs T-5841 02:a hos Besikta i Eskilstuna Bestälde tid 1timme sedan Tiden är nu på lördag den 5 aprill 11:20 Pris 495kr har betalat samtidigt när jag bokade. Vet ej priset över disk.



Det är ett okey pris men det gäller inte bilar över 3.5 ton.
Jag besöker Strängnäs för vettigare prissättning.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

I Sveriges tredje största stad finns ett ställe för tyngre bilar 3,5+T vad jag vet
860 spänn
Dom kunde lika gärna tagit 2000 kr man har inget val känns det som .
Då får man ta sig ledig och köra iväg .
Jag ska leva rövare på besiktnings stationen det kommer och ta minst en timme innan dom är klara med bilen allt ska kollas
Det är bara trams alltihop bara ett spel för gallerierna
Man kanske ska skita i alltsammans och ta böterna det va säkert tjugo år sen jag blev kollad sist av bängen
 
Toppen