• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Snacka om fårskock! Vem xxx var det som hittade på den här FÖRSÄMRINGEN och varför? All privatisering är inte av godo och att förutse hur det skulle gå med just denna "modernisering" var verkligen inte svårt!

Ur Affärsvärlden:

opus.JPG

I Finland blev det statliga monopolet ett riskkapitalägt oligopol!

Är det bara jag som ser vissa samband här? :cool:


Hela artikeln: Vinnaren på statens rea - Affärsvärlden

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Har ni inte köpt aktier i bolaget??
Dumt i så fall.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Har ni inte köpt aktier i bolaget??
Dumt i så fall.

Dumt är fel ord i sammanhanget! Hade vi tillhört de kretsar som hade adekvat (*) information i ämnet så hade vi möjligen kunnat betraktas som dumma om vi inte hade agerat och köpt aktier!

Jappe

* inside, kanske
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

I alla fall en "kanonaffär" för de nya ägarna. Med en obligatorisk besiktning varje år är det troligen ganska lätt att räkna hem "investeringen" på en fri marknad. Tror för egen del att man räknar hem "investeringen" på c:a fem år.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Hej,bokade besiktning idag i Strängnäs kostnad:530:- för 5t bil
 
J

Jarn

Guest

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Carspect använder lyft i sina verkstäder. Klarar inte lång hjulbas. Vet inte om det gäller alla orter.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Glädjande i så fall, mottar tacksamt din info om var och hur jag kan del av dessa lägre priser som uppkommit med denna privatisering?
Har just kollat igenom uppkommen "privatiseringssörja" betr fordonsbesiktning som alltför mycket liknar den som posten tidigare utsatts för!

Erlagd utgift för basbesiktning hos Svensk Bilprovning för följande fordon 2013;
¤ Husbil 5 ton = 480:-
¤ Personbil = 320:-
¤ P-släp lätt/bromsat = 370:-
¤ Tung sport MC = < 300:- (?)

Motsvarande utgifter blir under 2014 hos de olika "operatörerna";
¤ Husbil 5 ton, Bilprovn=530:-/ Dekra=???:-/ Besikta=860:-/Opus=790:-/
¤ Personbil, Bilprovn=350:-/ Dekra=395:-/ Besikta=395=-/Opus=350:-/
¤ P-släp lätt/bromsat, Bilprovn=400:-/ Dekra=???:-/ Besikta=395:-/Opus=350:-/
¤ Tung sport MC, Bilprovn=290:-/ Dekra=???:-/ Besikta=330:-/ Opus=300:-/

För att ställa till än större problem för oss "brukare(?)";
¤ så finns inte alla "operatörer" jämt fördelade ortsvis, utan mer till vissa begränsade delar av Sverige
¤ alla "stationer" kan inte heller ta emot alla fordon, det har i likhet med olika elavtal blivit mer komplicerat att "förstå och beställa" tom enkla besiktningar
¤ alla operatörer ids inte ens informera om sina priser på nätet och andra lindar in olika förutsättningar om pris vid betalning
¤ den övergripande tjänst som Bilprovning tidigare drivit med påminnelser om egna fördons besiktningar, mm har som helhet upphört/försämrats
:swoon:
Trodde att ironin skulle uppfattas. Vi har upplevt 7 års privatisering med katastrofala konsekvenser, men det är trots allt många som röstat på det.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Skickade ett mejl till Dekra och bad om prisuppgifter redan innan jag skrev inlägget ovan och har nu fått deras svar(?);

¤ av Dekras svar nedan framgår tydligt varför deras priser inte kan redovisas på nätet
¤ kan av svaret också konstatera att deras priser är "olika på större resp mindre orter" och att priser relateras till unika orter (men hur?)
¤ hur vet man sedan vad de klarar för besiktningar på de orter som bjuds ut

Vad kan man dra för slutsats av denna vetskap (Dekras svar), inga fasta utan ortsrelaterade priser - i det läget har väl besiktningskonkurrensen "spolats", i varje fall på bekostnad av begripliga och kända priser på likvärdiga std-jobb?!
Nästa steg är väl att t.ex systembolaget också sätter olika priser på sina "varor" baserat på t.ex utkörning till mindre orter, flaskors form .... ?
Är det verkligen detta som avses med fri (hård) konkurrens som i tanken ska leda till effektivare, begriplig verksamhet till allt lägre priser?

------- Dekras svar på mitt mejl---------------------------
[FONT=Tahoma","sans-serif]Jag skulle behöva veta vilken stad du vill besikta i. Vi har olika priser på större och mindre orter. Så vilken station önskar du komma till?[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]mvh[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Jens[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Dekra Kundtjänst[/FONT]

-------- min fågeställning till Dekra----
[FONT=Tahoma","sans-serif]Från: librell [librell@telia.com][/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Skickat:[/FONT][FONT=Tahoma","sans-serif] den 30 december 2013 20:14[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Till: bilbesiktning[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Ämne: Besiktningskostnad för utpekade fordon?[/FONT]
Hej!
Vill veta era kostnader för besiktning av följande fordon, ägda av mig;
1)Husbil DHF488, besiktning :- / gaskontroll :- (max axelavstånd ?? / höjd 2,93 vilken stn?)
2)Personbil WYF287, besiktning :-
3)MC SXU847, besiktning :-
4)Personbilssläp TRM052 :-
Emotser tacksamt detta mejl i retur, kompletterat med era/Dekras aktuella priser, för resp fordon ovan!
/ Med tack på förhand
Bengt Librell

*/ Kompletterar ovanstående med Dekra inte klarat av att besvara min efterföljande fråga om vilka priser/kostnader som deras näraliggande stationer tillämpar - Ger därför upp och "spolar" Dekras besiktningstjänster för min del - får väl som vanligt "bita i det sura äpplet och betala högre priser än tidigare för dessa besiktningstjänster"!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

I Uppsala tar bilprovning 830kr,någon som vet billigare alternativ i trakten?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Har nu surfat runt och konstaterar att det kostar 800-900kr att besktiga min nya husbil som gått 400mil rent bondfångeri!
Avregleringarna har spårat ur Apoteket Järnvägen osv. Blev det bättre och billigare knappast...ska jag bli tvungen att rösta kommunisterna i höst?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Har du kollat på Svensk Bilprovning , I Norrköping tar dom 530:- för att besikta PB klass2. Jag tror du har en station i uppsala , kolla .
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jag har beställt besiktning Pb kl.2 över 3,5t för 530kr plus gasoltest för 150 kr.
Detta på bilprovningen på Berga Helsingborg.

Besikta Ängelholm tar enligt deras prislista på nätet för pb kl.2 över 3,5t och lastbil 3,5t-7t 688kr och gasoltest 180 kr.

Skillnaden blir tillsammans 188 kr. Och eftersom mitt arbete är i Helsingborg, så blir det tidsvinst också.
Krister.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Fordon


Totalvikt


Kontrollbesiktning

Utdrag ur prislistan -3500 innebär mer än??3,5t
har annars tolkat det som lastbil 3501-7000 840kr.



Personbil, rabatterat pris Max 3 500 kg 330 kr vid bokning och betalning i förskott. 220 kronor
Personbil Max 3 500 kg 350 kronor 220 kronor
Personbil, drop-in Max 3 500 kg 410 kronor ...
Personbil -3500 530 kronor 320 kronor
Motorcykel ... 290 kronor 200 kronor
Motorcykel, drop-in ... 350 kronor ...
Lastbil Max 3 500 kg 530 kronor 320 kronor
Lastbil, drop-in Max 3 500 kg 590 kronor ...
Lastbil 3 501-7 000 kg 840 kronor 470 kronor
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

En helt annan sak,
det är tillåtet att köra sin avställda bil till besiktningen, men hur är det med försäkringen,garageförsäkring räcker väl inte?
Har läst det finstilta på brevet från Transportstyrelsen som kom idag, dom har även en bra APP för info om ditt fordon GRATIS!
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Hej har precis bokat besiktning det kostar 530. Det beror på om den är privat då kostar det 860 kr det är skillnaden ha det så bra önskar Ruth o Bo
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jag har beställt besiktning Pb kl.2 över 3,5t för 530kr plus gasoltest för 150 kr.
Detta på bilprovningen på Berga Helsingborg.

Besikta Ängelholm tar enligt deras prislista på nätet för pb kl.2 över 3,5t och lastbil 3,5t-7t 688kr och gasoltest 180 kr.

Skillnaden blir tillsammans 188 kr. Och eftersom mitt arbete är i Helsingborg, så blir det tidsvinst också.
Krister.

Tack för tipset, bor i Lödde men kör gärna till Helsingborg. Har en bil som är registerad över 3.5. Såg de hade på Ättekulla så då tar jag den ligger närmare för mej.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.845
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

En helt annan sak,
det är tillåtet att köra sin avställda bil till besiktningen, men hur är det med försäkringen,garageförsäkring räcker väl inte?
Har läst det finstilta på brevet från Transportstyrelsen som kom idag, dom har även en bra APP för info om ditt fordon GRATIS!

Nej du behöver minst Trafikförsäkring.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

En helt annan sak,
det är tillåtet att köra sin avställda bil till besiktningen, men hur är det med försäkringen,garageförsäkring räcker väl inte?
Har läst det finstilta på brevet från Transportstyrelsen som kom idag, dom har även en bra APP för info om ditt fordon GRATIS!
Ja det får du om du har en giltig trafikförsäkring. Se länken till transportstyrelsen.
Om avställning - Transportstyrelsen
 
Toppen