• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnad

F

F.d. 3337

Guest
Sv: Kostnad

Har haft det uppe i tidigare trådar men kan inte låta bli att tycka att många husbilsåkare verkar skitsnåla när det gäller att betala för sig på ställen där vi kan övernatta.

Hur ska vi lyckas få förståelse hos folk utanför hubilskretsen när vi gnäller om kostnader på 150.- för att stå vid kusten med tillgång till el, toa, dusch o soptömmning samtidigt som vi åker runt i bilar som kostar många hundra tusen eller långt över miljonen,
den ekvationen kan ni försöka lösa. Gör det och sen kan man ta debatten om kostnader.

Sedan snacket om att klara sig med elen i bilen fyra dar, där tycker jag man missat nåt, ställplatser är väl till för att stå en eller ett par nätter och sedan röra på sig, vill man stå längre tycker jag man ska in på en camping.

Varför ska inte husbilsåkare betala lika mycket som en gästbåt när man är i en gästhamn, precis samma förutsättningar de har också toa, dusch...

Vem tror ni vill investera i en ställplats om man inte får avkastning på insatt kapital? Ingen kan jag garantera.

När det sedan gäller kostnaden för att stå i en storstad, ge mig ett enda exempel hur man kan övernatta i Stockholm eller Göteborg för 200-300.- annat än att sova på en parkbänk, klart det blir dyrare ju mer centralt man står och ju större staden är.
Tycker själv att det är kanon att stå på långholmen i Stockholm och betala några spänn för att kunna göra stan en helg.

Vi betalar inte heller för varje natt vi står utan försöker hitta bra ställen där man kan stå kostnadsfritt men emellanåt ställer vi oss gärna på en ställplats med avgift eller camping nån natt där det finns möjlighet att fräscha till sig lite extra och fylla o tömma bilen, för trots allt är det skönare att duscha i en riktig dusch än i husbilen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kostnad

Varför ska inte husbilsåkare betala lika mycket som en gästbåt när man är i en gästhamn, precis samma förutsättningar de har också toa, dusch...

Jag skulle tippa att en gästhamn kostar 10-50 gånger mer i anläggningskostnad!

En ställplats behöver inte nödvändigtvis ha dusch och toalett, ofta räcker det med vatten och tömning, ev. el.
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Kostnad

Jag skulle tippa att en gästhamn kostar 10-50 gånger mer i anläggningskostnad!

En ställplats behöver inte nödvändigtvis ha dusch och toalett, ofta räcker det med vatten och tömning, ev. el.

Var inte så jag menade utan när husbilar står i gästhamnar med ställplatser.

För min del räcker det att det är ok att stå över natten utan att nån kan gnälla eller köra iväg en.
Som jag skrev ovan, behöver jag bättre service söker jag upp den och betalar.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kostnad

Klockrena inlägg, Hasse 009 - mera av den sorten behövs för att få balans och samsyn i dessa frågor. Det är ju klart att man ska betala för sig så korrekt som möjligt.

Det är trist att alltför ofta få höra, att husbilisterna vill ha mycket men ogärna betala för det! Dom "har allting med sig", men anser sig vara köpstarkare än de flesta och så kommer i regel en anspelning om vissa nationaliteter, vilka jag här inte vill nämna.

Till sist - vid ev jämförelser med hur det ser ut i andra länder, vad det kostar mm så är det endast av begränsat värde om man inte tar med alla faktorer och förutsättningar, t ex hur lång säsongen är, frekvensen för besöken, lagstiftning inkl miljöbestämmelser, momsens storlek mm mm mm i en lång rad.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Kostnad

Står på en ställplats i smögen, en inhägnad industritomt mittemot smögenbryggan, vi står ca 20 husbilar här. Igår torsdag, kanonväder, åkte med Zitabåtarna över till bryggan (15kr en väg) var ute hela dan, tittade på alla båtar, käkade räkor, det var hur trevligt som helst.

Kostar 250 kr per dygn, allt ingår, tyckte igår torsdag att det var värt 250 kr.

Idag fredag, regnar,regnar alla sitter i sina bilar.

Har idag tänkt om, alldeles för dyrt, det borde vara nästan gratis att stå här, dessutom borde det ingå ett paraply i priset.

Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Vad skall en svensk ställplats kosta?
Ställplatsavgifter är alltid av intresse och diskuteras alltid. Prisexempel att jämföra med, Passau centralt, grusplan 0 €, Absberg (jämför 3 stjärnig svensk camping 8 €, Magdeburg centralt, parkering 5 €, Stade (jämför med Skatås) 8,5 €.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Smålänning som man är, så är ju gratis alltid bäst....

...men så ju inte verkligheten...tyvärr.

Tror nog att ca 100 sek för en ställplats med skapliga möjligheter och läge är ganska vettigt, sedan beror det på vad som ingår.

För oss och jag tror att de flesta kan tycka att möjlighet att tömma gråvatten, toa, och fylla färskvatten och bli av med soppåsen räcker.

Och det borde nog ingå i dessa 100 sek, alternativt att man får betala för mängden vatten man fyller separat.

//Tommy
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Hej,
Nej , jag tycker inte att vi ska stå gratis och låta andra ta kostnaden, verkligen inte. Men att ockra på oss husbilsägare tycker jag är fel. Och att ta 150:- för en natt bara att stå utan att ta del av vare sig dusch eller el, och bara tömma toan och fylla ev, vatten tycker jag är alldeles för hög kostnad, och att Bua hamn ej skulle gå runt, det förefaller mig fullständigt FEL, skulle villja säga vad det gäller Bua hamn, så är det husbilarna som finasierar den hamnen. Mig veterigen kostar en kubikmeter vatten ej över 20:-,
Hej, jag bor i villa numera med kommunalt VA i Kungsbacka!
¤ Tro det eller ej Siw&Stig men tappvattnet kostar faktiskt 21,11 Sek/m3, vi förbrukar ca 100m3/år!
¤ Dessutom tillkommer en fast avgift på 2000 sek/år, vilket för oss innebär att det tillkommer 20 Sek/m3!
¤ Sammantaget innebär detta att vi betalar 21,11 + 20,00 = totalt 41,11 Sek/m3 vatten. Detta är faktiskta kostnader enligt mina vattenfakturor, säkert ungefär samma siffror för alla som betalar kommunalt hemmavatten!

I ovanstående kostnader är då inte investeringskostnader (ca 250.000 Sek) inräknade men någon måste ju även betala dessa (inte heller "gratis" = dvs 20 Sek/m3)!!!!

Betr ställplats är jag villig att vid behov betala för en central parkeringsplats på 3 x 8m men inte för faciliteter utöver själva platsen.
Vi klarar oss, för vår del, utan "övriga yttre faciliteter" i upp till 5-7 dgr! Vid trängande behov kan det sedan handla om ett besök på en enkel, vackert belägen camping eller liknande!
Jag ser för vår del inget behov av dyra centrala campingliknande ställplatser, i så fall skulle vi helt klart ha köpt fel husbil/husvagn, vi använder nu samtliga de i husbilen befintliga och betalda faciliteterna!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kostnad

Hej, även om elpriset var högt, så är det mest rättvist i alla fall och betala för hur mycket man förbrukar, Stig.B

Man kan ju ha med sig en liten elhäll att använda till långkok. Potatis t.ex.
Då sparar man ju gasol. Bland en del klubbmedlemmar är tydligen sparande a och o.

"Du kan ingenting ta med sig dit du går".

Trevlig sommar önskar jag alla!

:mcride:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kostnad

Funderar på vad som händer om vi kan få vissa kommuner att uppdra till något av de större oljebolagen att anordna tömning m.m. vid de större mackarna på infarterna till de större städerna. Enligt det förslag som jag tidigare redovisat i inlägg http://www.husbilsklubben.se/forums/t49739-3/#post372894 i denna tråd.
Om det kommer att finnas tömningsmöjligheter på mackar, hur kan det tänkas påverka behovet av speciella centrumnära ställplatser eller övriga parkeringsmöjligheter för husbilar?
V-backen :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kostnad

.............................Om det kommer att finnas tömningsmöjligheter på mackar, hur kan det tänkas påverka behovet av speciella centrumnära ställplatser eller övriga parkeringsmöjligheter för husbilar?
V-backen :)

Att kunna parkera centrumnära har inget med tömning att göra, men om den möjligheten finns är det klart ett plus men inget krav.

Gunnar /medlem
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Kostnad

Vi i kommungruppen har tittat på betalsystem det senaste året.
Det finns ju en uppsjö med olika alternativ.

Ett system som verkar ganska lovande bygger på att du använder din telefon som betalterminal men debiteringen sker på ett kontokort som du själv väljer.
Har du alltså en telefon från företaget där du förmodligen inte vill ha din ställplats debiterad kan du använda den telefonen och koppla den till ett privat kontokort.

Det här systemet går att koppla till de flesta faciliteter vi kan tänkas nyttja, t.ex. tömningsstation, duschar, elstolpar, bommar o.s.v.
Dessutom kan du välja timpris eller dygnshyra när du betalar ställplatsen.

Tanken är att bygga ett system med valfrihet och flexibilitet utan att det kräver stora insatser från dyr personal.

Efter semestern fortsätter de här kontakterna, vi får väl se vad resultatet blir, kanske redan under hösten.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Kostnad

Jag håller med Gurra till en stor del.

Jag investerar i en husbil med Kök, toalett, dusch, solpaneler och stora tankar för att slippa bli beroende, Har valt att göra denna investering för att bli oberoende av elstolpar toaletter eller dusch. Vill jag äta på resturang så är det mitt val.
Efter denna investering så vill jag inte betala för något som jag redan har betalt för.
Betalar gärna en realistisk summa för en servicen som jag behöver som att Parkera, slänga, sopor, tömma latrin, tanka färskvatten eller annan service som jag behöver utöver det jag redan har. Skall detta vara så dyrt så tömmer jag toaletten i kloaken i gatan där hemma som jag redan betalar för.
Jag vill inte bli tvingad att behöva betala dubbelt för någonting som jag redan har investerat i. Vad min husbil kostar har inte med saken att göra.
Det är inte så att jag är snål och girig tycker bara att en HB-parkering inte skall behöva kosta lika mycket som ett billig vandrarhem.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Vi i kommungruppen har tittat på betalsystem det senaste året.
Det finns ju en uppsjö med olika alternativ.

Ett system som verkar ganska lovande bygger på att du använder din telefon som betalterminal men debiteringen sker på ett kontokort som du själv väljer.
Har du alltså en telefon från företaget där du förmodligen inte vill ha din ställplats debiterad kan du använda den telefonen och koppla den till ett privat kontokort.

Det här systemet går att koppla till de flesta faciliteter vi kan tänkas nyttja, t.ex. tömningsstation, duschar, elstolpar, bommar o.s.v.
Dessutom kan du välja timpris eller dygnshyra när du betalar ställplatsen.

Tanken är att bygga ett system med valfrihet och flexibilitet utan att det kräver stora insatser från dyr personal.

Efter semestern fortsätter de här kontakterna, vi får väl se vad resultatet blir, kanske redan under hösten.

Kolla då även de extra kostnader som telefonbetalning verkar vara (lagligt) förbundna med. Avgift vid kortbetalning är ju inte tillåten, men en ersättning som tillfaller "mellanhanden" är tillåten. Den spökar vid de flesta telefonbetalningar, av t.ex. parkeringsavgift, och kan då utgöra en stor andel av den totala kostnaden.
EssoJ
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Kostnad

Under två procent till kortföretaget.
Icke att förväxla med betalsamtalens hutlösa 20-30%
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Angående kostnad & Malmö
Varför inte "Limhamns Småbåtshamn" mellan Sibbarps camping & "ön" i Limhamn!
Vadå 200 kr inkl. el. vatten, tömn. & dusch!
Mvh.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kostnad

Att kunna parkera centrumnära har inget med tömning att göra, men om den möjligheten finns är det klart ett plus men inget krav.
Gunnar /medlem

Självklart inte, men om det blir möjligt att tömma på mackar så behöver vi kanske inte tala så mycket om centrumnära husbilsplatser/ställplatser. Parkering på centrumnära parkeringar, helt utan service, skulle då underlättas och vara helt okey.
V-backen :)
 
Toppen