• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnad

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Ryktesvägen (precis som när det gäller Gränna) har vi hört att Malmö och Varberg kommer att öppna i augusti/september (lite väl sent, tycker vi).

Tjolöholm kommer förmodligen inte att bli klara förrän till nästa år, eftersom "Antikrundan" ska spelas in där i sommar.

Varekil på Orust och Tollhättan (Kanalparken) räknar med att öppna nästa år.

Redan öppen är en "husbilsparkering" på berget ovanför Solviks Camping, norr om Kungshamn.

Mer info kommer att dyka upp på SCR SVENSK CAMPING. Detta är campingvärdarnas hemsida, så man får väl se vad det blir av det...

När det gäller betalning efter förbrukning i exempelvis Tyskland, vilket togs upp tidigare, vill vi påpeka att priset per kWh kan vara MYCKET högt.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Kostnad

Vad gäller el stollpar och anläggningskostnader, och dom tar ut en avgift på 40:- per dygn. då betalar det sig ganska så fort, nej el skall ej kosta mer än 10:- dygn på sommaren.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Kostnad

Visst är det bra att det byggs ställplatser, men ställplatserna får absolut inte skena iväg prismässigt, och den risken tycker jag mig märka på allt fler ställen och framför allt om SCR är med och har fingrarna i syltburken.

I dagsläget tycker jag att ca 100-120 kr per dygn är vad man ska behöva betala, om man sedan behöver el är det naturligtvis bäst att få betala efter förbrukning, men å andra sidan kanske man endast behöver el 1 dygn av 4, och då kan väl den kostnaden diskuteras.

Jag tycker att det som är viktigast är möjlighet att fylla & tömma, om det sedan finns tillgång till toa kan det vara ett plus, men när det ska börja byggas helkaklade duschar och liknande till ställplatserna, då kan ja undra varför?...de flesta av oss har väl den möjligheten i husbilen.

//Tommy

Hej Tommmy och Lotta, håller med dig och jag vill verkligen inte att vi husbilsägare ska finansiera varje hamn där det finns ställplats, ta Tosteberga hamn vet att de får in 100000:- per år av oss husbisägare. Men många , verkligen många husbilsägare använder ju inte ens sin toa i bilen och inte duschen heller för den delen, har ofta hört de snacket. När man pratat med sina husbilsgrannar. Nej toa tömmning , fyllning av vatten, el och betala för vad man förbrukar, det räcker för oss. Ha de gott nu i sommar
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Kostnad

...................När det gäller betalning efter förbrukning i exempelvis Tyskland, vilket togs upp tidigare, vill vi påpeka att priset per kWh kan vara MYCKET högt.

Hej, även om elpriset var högt, så är det mest rättvist i alla fall och betala för hur mycket man förbrukar, Stig.B
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Kostnad

Jag tror att så fort privata investerare är med i bilden blir det dyrt, man bygger och flaschar till det mera än många husbilsbilisten behöver eller vill ha. Det fåtal som vill ha campingplats eller hemma standard har vad jag förstår missuppfattat det hela lite med husbilslivet. Jag för min del vill inte spendera ca 4200 per vecka för att sova. Vatten tömning mm kan ju den betala som nyttjar det. Vad tycker man att det skall kosta om du enbart sover över??

Gurra


Hej Gurra
Jag tycker för vår del att en hundring för ställplats är rimligt,men då ska det ingå el och toatömmning, vattenpåfyllning, men allt över det priset är att hugga, och jag menar då sommartid
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Kostnad

Förstår inte varför ni är så beroende av växelspänning ?

Jojje


Hej Jojje, beroende av el, har själv solceller men om vädret inte är det gynnsammaste för solcellerna och du använder data och tv tittande och ligger stilla låt oss säga 4 dygn, skulle jag gärna villja ha reda på hur du klarar det, utan bensinelverk el dylikt. Stig. B.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kostnad

Ryktesvägen (precis som när det gäller Gränna) har vi hört att Malmö och Varberg kommer att öppna i augusti/september (lite väl sent, tycker vi).
........................

Jag kan informera om, att ryktet att Malmö är på gång att ordna husbilsplats är falskt.

Jag har nu på morgonen talat med flera ansvariga i kommunen för sådana ärenden och ingen känner till det och de är dessutom, liksom tidigare, helt främmande för att skapa möjlighet för övernattning i husbilar annat än på Sibbarps Camping.

Jag har dock själv inte gett upp hoppet!:wall:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kostnad

en bra tråd skapad av gurra.. kostnader e ju högst aktuella för denna verksamhet.. får ja berätta lite om vårat åkande? nummer ett sätter ja en solcell. helt oberoende av el under den säsong som vi e ute. på nån timme på morron när man vaknat är båda batterier fulladdade. då behöver inte ens solen visa sej. är man t-v-fixerad kan ja rekommendera en tv med inbyggd box. för övrigt en inverter till tele-data osv,, laddning..

ja kan hjälpa till med ett event,,bra pris om de e ett antal åkare som har intresse för detta..då i göteborgstrakten.. solcell,,

när de gäller färskvatten..gå in på en tapp.köp en tidning eller en glass..så får vi vatten..

toatömning..ett litet problem i sej..finns inte ställen när man som mest behöver tömma. men de kanske blir en station i varje kommun som e målet..annars om ni har vägarna förbi mej..så går detta bra..

övernattning? min supersnygga:)fru går alltid in i diverse affärer o handlar..då frågar hon om de går bra att stanna över natten..har aldrig varit nåra problem..event..får vi komma tillbaks efter stängning på grund av p-platsbrist..eller också söker vi upp en annan husbil som står bra till..då brukar ja fråga om dom tänker stanna över natten..då blir de en trygghet med nåra bilar som en del efterfrågar..bla..annat ja själv..

för övrigt så summerar vi säsongens kostnader på höstkanten..ock ja kan lova att de e stora pengar som inte gått till den penninghungrade verksamhet som vi ofta e hänvisade till..de handlar inte om hundralappar.. de handlar om tusenlappar..många..som vi har använt till nåt betydligt bättre..gasol-diesel-inte minst goda middagar.lite pilsner:D.hoppas detta e till glädje för någon..inte minst kanske dom alla nya medlemmar som ramlar in i denna förening i god takt.

hoppas ja inte tar för stor uppmärksamhet med dessa långa brev..de e inte meningen..utan vi delar med oss av de vi kan,,,de e målet..


ha de,,,,,teddi
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Hej Jojje, beroende av el, har själv solceller men om vädret inte är det gynnsammaste för solcellerna och du använder data och tv tittande och ligger stilla låt oss säga 4 dygn, skulle jag gärna villja ha reda på hur du klarar det, utan bensinelverk el dylikt. Stig. B.

Hej Stig!
För det första så respekterar jag ert val av elberoendet.;)
Så här har jag löst det : Har inga solceller än, eftersom det är ett gränsfall att jag behöver dem.
Allt i bilen är lågenergi (ledlampor,TV och miniPC.
Kan därför stå stilla 2-3dagar utan laddning med ett batteri AGM 95 Ah.
När jag stannar har jag 100% laddat batteri (över 12.7V) medan normal laddning från bilen ligger på c:a 80%. Har boosterladdning som laddar med 14.2V mot generatorns c:a 13.8V.
I ert fall tror jag det räcker att utöka batterikapaciteten eller byta solceller med högre verkningsgrad.

Skulle vi få problem med batterispänningen så minskar vi på tvtittandet eller kör en sväng.

Jojje
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Naturligtvis får ju var och en bestämma om man vill och behöver ha till gång till landström.

Vi har i vår husbil dubbla bodelsbatterier 120x2 ah (tror det skrivs så), har också bytt ut alla lampor mot led, har energisnål teve dator osv.

Camping står vi på max någon/några nätter per år i nödfall, annars står vi på ställplatser och liknande, kopplar in el endast om det ingår i ev avgift.

Tycker att tjusningen med husbilslivet är att byta hemmatillvaron mot något annat, så teven tittar vi ytterst lite på.
När vi är ute med husbilen och det inte är uteväder spelar vi spel, löser korsord, läser, vi tänder gärna lite ljus också under den mörkare årstiden.

Tillsammans gör detta att vi utan problem klarar minst 4 dygn stillastående under tex tidig vår och höst, och lite längre under sommaren när vi inte behöver ha värmen på.

Kan tillägga att vi har varken solceller eller elverk till husbilen.

//Tommy
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Kostnad

Hej Jojje, vi har också bytt samtliga lampor i hb till led lampor, får nog begränsa tv tittandet, och datan, vi har 2 st tudor 100amp batteri i bodelen, så visst, ska vi klara oss, och solcellerna som vi har laddar även i molnigt väder, dock ej till 100%. Så vi bör ju klara av att stå i 4 dygn utan tillgång till el. Hälsn Stig.B.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kostnad

Hej Jojje, vi har också bytt samtliga lampor i hb till led lampor, får nog begränsa tv tittandet, och datan, vi har 2 st tudor 100amp batteri i bodelen, så visst, ska vi klara oss, och solcellerna som vi har laddar även i molnigt väder, dock ej till 100%. Så vi bör ju klara av att stå i 4 dygn utan tillgång till el. Hälsn Stig.B.

hej stig..du klarar lätt 4 dygn..de e ju de som e så bra med solceller..vi klarar en hel sommarsäsong..man kör ju lite dess emellan..så ett stort slag för oberoende av el...en investering som betalar sej...
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kostnad

exakt Gunnar, jag håller fullkomligt med dig :)
Gilla

Jo så är det ju, men det är väll så här, dom flesta som vill ha samtliga faciliteter nyttjar inte campingarna utan efterfrågar p-platser, uppställningsplatser occh ställplatser med full service vilket genererar i att driftiga personer ser en möjlighet att få klirr i kassan, enkla plattser som väl duger rustas upp och priset rusar iväg från 0kr och uppåt. Skall vi hålla på så så försvinner så gott som alla enkla platser. Även om jag har råd känns det inte bra (känner mig blåst) när man skall betala 100 kr och uppåt per natt bara för att sova.

Gurra
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Kostnad

Jo jag håller verkligen med Gurra, ta t.e.x. en ställplats i hamnarna. När båtarna är i sjön, då används platsen till ev, båtägarnas bilar alltså till parkering. Där finns elstolpar som båtägarna använder för iordningsställande och fixande med sina båtar. Och där båtarna har stått uppställda finns nu mycket gott om plats. Att då låta oss husbilsåkare stå på dessa platser och ta ut låt oss säga 100:- - 150:- per natt är ju fullkomligt horibelt, då säger en del ,,," Ja men anläggningskostnader o.s.v, skitsnack, skulle jag villja säga. Dessa platser blir aldrig helt upptagna av båtägarnas bilar, för de är aldrig ute samtidigt, där finns alltså ytrymme för oss husbilsägare, och så ska vi pröjsa ockerpriser. Oftast i båthamnar står gästbåtar billigare än vad vi gör. Och hur ofta ses någon båtägare komma med sin toalett för att tömma, jag har aldrig själv sett det. Nej det har blivit affärsmässigt att vi skall finansiera hamnarna , otroliga summor tjänar dom på oss, inte rätt. Givetvis om det finns dusch, så ta en avgift för det , men inte hugga med 150:- för att stå och sova med sin husbil, Stig B.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kostnad

hej..ja kan säga att som exempel..bua hamn...dom får inte ekonomi i sin verksamhet utan våra husbilar,,ock då lite ironiskt att de i grund handlar om en båtverksamhet,,lite sjukt faktiskt,, men uppgifter som ja har fått tagit del av..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kostnad

Jo jag håller verkligen med Gurra, ta t.e.x. en ställplats i hamnarna. När båtarna är i sjön, då används platsen till ev, båtägarnas bilar alltså till parkering. Där finns elstolpar som båtägarna använder för iordningsställande och fixande med sina båtar. Och där båtarna har stått uppställda finns nu mycket gott om plats. Att då låta oss husbilsåkare stå på dessa platser och ta ut låt oss säga 100:- - 150:- per natt är ju fullkomligt horibelt, då säger en del ,,," Ja men anläggningskostnader o.s.v, skitsnack, skulle jag villja säga. Dessa platser blir aldrig helt upptagna av båtägarnas bilar, för de är aldrig ute samtidigt, där finns alltså ytrymme för oss husbilsägare, och så ska vi pröjsa ockerpriser. Oftast i båthamnar står gästbåtar billigare än vad vi gör. Och hur ofta ses någon båtägare komma med sin toalett för att tömma, jag har aldrig själv sett det. Nej det har blivit affärsmässigt att vi skall finansiera hamnarna , otroliga summor tjänar dom på oss, inte rätt. Givetvis om det finns dusch, så ta en avgift för det , men inte hugga med 150:- för att stå och sova med sin husbil, Stig B.

Så om jag förstår dig rätt tycker du att husbilarna skall stå där gratis, för att någon annan tar kostnaden och investeringen? :confused:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kostnad

hej..ja kan säga att som exempel..bua hamn...dom får inte ekonomi i sin verksamhet utan våra husbilar,,ock då lite ironiskt att de i grund handlar om en båtverksamhet,,lite sjukt faktiskt,, men uppgifter som ja har fått tagit del av..
Det är väl bra om man kan bredda sin verksamhet så flera kan komma i åtnjutande av de olika fördelarna. I detta fall kan båtägarna få en lägre avgift och vi HB:are få tillgång till en utmärkt ställplats till en hyfsad kostnad.

Vi kan inte beté oss som gapande fågelungar som bara skriker på "mera, mera" och bara lämna skiten efter oss. :swoon:

Som någon här tidigare skrev, vill man bara parkera och sova över, så finns det alltid någon gratis plats att ställa sig på.

I annat fall får vi räkna med att ta kostnaden för den service vi efterfrågar, allt inom rimliga gränser.:cool:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kostnad

hej lasse..de e ju jättebra att vi får ett antal ställplatser den vägen.. men ja ville bara visa att många småbåtshamnar e beroende utav oss.. ock då ser vi ju här en prisdiskussion som vi många gånger betalar mer för än båtgäster som är den från början tänkta inkomsten,, men en prisfråga som e individuell ..vi kan bara ta ställning..
 
Toppen