• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnad besiktning och efterkontroll

sladden

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Idag var jag på efterkontroll på besiktning p.g.a. ljusinställning, åkte till verkstad och fick fixat detta, hör och häpnad, nu när jag körde in på Eslövs bilbesiktning, stod det även för högt sade dom, så sa jag men jag betalade 549:- hos er ska jag betala en gång till? Nä vi ska kolla med den andra kontrollenheten, då stod den rätt, då var frågan stod den rätt första gången, Betalade 945+549:- för besiktning + Verkstaden 1250:-. För att justera halvljuset fick dom skruva väck innerskärmen, Tycker inte ni att besiktningen är rent åt skogen?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Har besiktat bilen idag på Besikta i Tranås. Avgift 860:-. Bilen väger 4,2 ton.
3 fel konstaterades som kräver efterkontroll: Suddig bild på halvljus på vänster sida, dålig sprut på vindrutespolningen, behov av sträckning av handbromswiren.

Har kört 250 mil sedan fg. besiktning och är ganska övertygad om att samtliga problem fanns även då, utan anmärkning.

Samtliga fel rättar jag till själv hur enkelt som helst.

Efterkontrollen kostar 500:-. Tiden för den kontrollen borde röra sig om under 5 min. Felen kan också "släckas" av verkstad. Med sådana timpriser kommer man självklart att alltid upptäcka bagatellfel.

Känns lite orimligt.

:mad:
Då är det väldigt motsägelsefullt att du inte fick dom förra året.
Dom hade ju inga garantier att du skulle välja samma bolag i år som då.
Nej det faller på det enkla men klara o uppenbara faktumet att var det bara för 500:- hade du åkt på det förra året redan.
Och hur vet dom att du dessutom väljer dom för ombesiktingen? För inte tjänar dom nått på att du byter bolag, väl?
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
För mig kostade besiktningen 625 :- och efterkontrollen 399 :- reservdelen som behövdes byttas 48:- (bromsslang) och 200:- för att bytta ..alt som alt ganska billigt tycker jag !
 
F

f.d. 53452

Guest
Idag var jag på efterkontroll på besiktning p.g.a. ljusinställning, åkte till verkstad och fick fixat detta, hör och häpnad, nu när jag körde in på Eslövs bilbesiktning, stod det även för högt sade dom, så sa jag men jag betalade 549:- hos er ska jag betala en gång till? Nä vi ska kolla med den andra kontrollenheten, då stod den rätt, då var frågan stod den rätt första gången, Betalade 945+549:- för besiktning + Verkstaden 1250:-. För att justera halvljuset fick dom skruva väck innerskärmen, Tycker inte ni att besiktningen är rent åt skogen?
Bodde själv i Eslöv tidigare och besiktigade rätt många fordon hos dem under årens lopp.
Rekommenderar dig (om du orkar) att skriva ett mail till Svensk Bilprovning och berätta vad du berättar här samt påstå att deras utrustning förorsakade dig felaktiga åtgärder med en kostnad av 1799:- som du begär att de återbetalar tillsammans med X mil a 18:50 för onödiga resor till verkstad respektive ombesiktning.
Skriv gärna att enligt deras kvalitetssystem bör det finnas en avvikelserapport om deras felaktiga kontrollutrustning som användes vid detta tillfälle. För ett företag som arbetar med myndighetsuppdrag krävs ackreditering och då är kvalitetsrutiner för att säkerställa utrustningars tillförlitlighet ett måste.
 
Senast redigerad av en moderator:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Här är alla arga förvar fel hittas på besiktningen...
Sen kan man komma att läsa uven annan tråd, där dom blir dubbelt arga när dom hörbart någon annan kommit igenom besiktningen med ett fel utan anmärkning...
Hur skall dom göra?
 
Toppen