• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnad besiktning och efterkontroll

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Har besiktat bilen idag på Besikta i Tranås. Avgift 860:-. Bilen väger 4,2 ton.
3 fel konstaterades som kräver efterkontroll: Suddig bild på halvljus på vänster sida, dålig sprut på vindrutespolningen, behov av sträckning av handbromswiren.

Har kört 250 mil sedan fg. besiktning och är ganska övertygad om att samtliga problem fanns även då, utan anmärkning.

Samtliga fel rättar jag till själv hur enkelt som helst.

Efterkontrollen kostar 500:-. Tiden för den kontrollen borde röra sig om under 5 min. Felen kan också "släckas" av verkstad. Med sådana timpriser kommer man självklart att alltid upptäcka bagatellfel.

Känns lite orimligt.

:mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Man måste nog skaffa sig akreditering, lokal och utrusting först?;)
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Små hinder på vägen för att börja tjäna miljonerna som ligger runt hörnet I branschen.....

.....eller.....kan det vara sådant som är med å bidrar till "tim-prisen"?


:IRONI-OFF
 
Senast redigerad av en moderator:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Förhöjda rökgaser är ett vanligt fel idag för ombesiktning, åker man till verkstad med ett sånt fel blir det olja och filterbyte garanterat för ett par tusen, de flesta känner nog till att det räcker med en urblåsning på hög växel
så är den sotad och klar för en ombesiktning som kostar 350 :- på
Opus i Skövde självklart ska oljebyte ske enl boken men behöver inte dubblas
för ha rätta värden på rökgaserna.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Besiktningen tog 20 min vilket betyder 2.580:-/tim.

Efterkontrollen bör ta c:a 5 min (dra åt handbroms, spola vindrutan, kolla ljusbilden). Kostnaden blir 500:- vilket betyder 6.000:-/tim.

Vi är enligt lag tvingade att låta besikta bilen. Finns det ingen lag som kan stoppa ockerpriserna?

:mad:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Har du kollat genom marknaden? Dvs. De alla bolagen som besiktigar.

Jag gjorde det i Motala, billigt jämfört med ditt pris, änny billigare när man bokade tiden på nätet...


Jyrki
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Hej! Själv hittar jag ingen i Motala som tar lastbilsregistrerade fordon.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Alve, du har missat denna Linköping - ClearCar AB
Jag var där med personbilen igår och upptäcte då att jag hade kunnat komma även med husbilen. Nåja det blev visst inte stölrre förlust än 50-60:- att besktiga den hos Opus!
ClearCar har även i Motala, fast där står att de inte tar husbilar, Motala - ClearCar AB
Men killen i linköping hade inget emot att besiktiga en Ducato.
// Göte J

Äh, förlåt jag upptäckte att din HB väger 4200 kg, då är mitt tips värdelöst!
 
Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Hej Alve, Opus i Linköping har en rejäl lastbilshall, där får även jag åka in med min 3,5tonnare, och som det står ovan 250:- det är ju halva priset mot Tranås.
Du får själv räkna på om det lönar sig, efterkontroll måste bokas!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Besiktningen tog 20 min vilket betyder 2.580:-/tim.

Efterkontrollen bör ta c:a 5 min (dra åt handbroms, spola vindrutan, kolla ljusbilden). Kostnaden blir 500:- vilket betyder 6.000:-/tim.

Vi är enligt lag tvingade att låta besikta bilen. Finns det ingen lag som kan stoppa ockerpriserna?

:mad:

Off topic.
Min tandläkare tog 6200kr för en timme, kikade in på allabolag vilken vinst han gjorde, 50% av alla intäkter blev till vinst och då var det svettiga löner redan uttagna.

Ensam tandläkare på praktiken och gjorde 8 miljoner i vinst. Verkar vara felaktig prissättning, tycker subventionerna skulle bort, nu får alla skattebetalare fylla på tandläkarnas skattkista, även dom som inte har råd att gå dit pröjsar via skatten och kan det bli orättvisare.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Den vinklade ljusbilden som syns styrs väl av reflektor och glas?

Dvs lampan kan väl vara hel men det blir ändå diffust över linjerna?

:confused:
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Hej
Prserna på att besiktiga Hb undr 3,5 ton är ännu högre här i Tyskland.
HU (som vanlig besiktning) €65
AU (Avgasprov) €30
Gasprövning €37
Summa €132 vilket motsvarar 1244 Sek
Tidsåtgången är nog relativt lika som i Sverige.
Fördelen är att man besiktigar bara vart annat år.
Mvh. Klas
Redigerat pga. Felaktig Eurokurs
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Jag kan bara säga TACK till er alla som bidragit till den här tråden. Det här är vad jag kallar för "HBK upp i dagen"... Ett typiskt Forum-diskusionsämne där många av oss kan få lärdom och inte minst dra viss nytta av. Bra tråd Alve! Hoppas på en fortsättning som sträcker sig även till mina trakter...
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Kanske dags för ett "husbilsavtal",då marknaden är avreglerad är det ju fritt fram för ägarna av anläggningarna att teckna specialavtal.
Många av oss kan ju dessutom ta obekväma tider eller komma med kort varsel så att de kan täcka upp för luckor i bokningarna!:spinny:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Kanske dags för ett "husbilsavtal",då marknaden är avreglerad är det ju fritt fram för ägarna av anläggningarna att teckna specialavtal.
Många av oss kan ju dessutom ta obekväma tider eller komma med kort varsel så att de kan täcka upp för luckor i bokningarna!:spinny:

För några månader sedan var några av oss i HBK i kontakt med samtliga besiktningsföretag för att försöka teckna någon form av avtal.
Tyvärr var samtliga företag vid detta tillfälle kallsinniga, de enda som var något positiva var Bilprovningen som ville ge rabatt på gasoltest. Kanske dags att ta upp dessa kontakter igen?
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Kostnad besiktning och efterkontroll

Igår när jag bokade tid för besiktning på Dekra i Gbg så har dom höjt priset på besiktning av Husbil över 3500 kg från 480 till 799kr:mad:
 
Toppen