• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kopplingsbyte?

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, jag vänder mig än en gång till expertisen här i klubben med en fråga som rör min Burstner i690, 2005, 2,8JTD.

Bilen har gått 8600 mil och i det senaste upplever jag att kopplingen tar ojämnt/hugger på ettan och mest på tvåan i samband med uppstart, när lamellerna griper tag i varandra.

Jag har fått offert från Autoexperten i Göteborg på 15 000 kr för byte av lameller och urtrampningslager, vilket känns rätt ok (efter byte av remmar för 8 000 kr…).

Men jag är osäker på om det verkligen är kopplingen som felar. Det märks inget under körning, bilen drar fint i backar utan att slira eller hacka. Ingen lukt av slitna lameller. Backa går utan problem. Hackandet uppstår mest när jag lagt in 2-an och släpper upp pedalen, särskilt om vägen lutar lite uppåt.
Efter några sekunder så känns allt normalt igen.

Kan det möjligtvis vara något annat som ger detta symptom?

Jag kan förstås höra med verkstaden och be att någon gör ett körprov inför ett ev byte, men vill ändå höra med erfarna husbilsägare här.

Är det någon som känner igen detta och är det inte lite tidigt att redan vid 8 600 mil byta koppling?
Bilen väger 4 ton och det kan säkert slita en del på kopplingen men jag tycker att det borde märkas även under körning?

Har för avsikt att sälja bilen till våren,
men inte med en ev sliten koppling.

Tacksam för ev tankar.
Mvh
Dan i Västra Frölunda.
C487036E-3681-4518-9FD2-A4E3E9B239F9.jpeg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då är frågan om packboxen i växellådan är lika tokigt monterad som i de äldre bilarna.
Den är monterad från insidan i växellådan. Då måste lådan loss och en total molekyl demontering av innanmätet behövs vad jag vet för att byta packboxen.
Hej, ja jag tänkte på det när jag skrev.... Men ville inte "strö salt i såren".
Ja när allt innehåll i lådan ligger på bänken och växellådshuset är helt tomt så börjar man med att montera en ny packbox inifrån huset, därefter ett kullager och sedan fortsätter man med ytterligare ca. sjuttiofem delar ovanför den.... Toppen vad tänkte konstruktören på.... eller rättare sagt varför tänkte inte konstruktören alls. Jag vet inte om det hängde med genom alla generationers lådor, men inte omöjligt. Det är väl sådant som även kan få den största motståndaren till rinnande packboxtätning på burk/flaska att i alla fall försöka.
Men bara 8600mil stämmer dåligt med saboterande oljeläckage kanske, samt att det studsar mest när man lägger i tvåans växel för att fortsätta axa.
Jag tror att det sitter "vanlig" koppling så länge 2.8 med tillhörande växellåda fanns, men kan ha fel, Fiat har blandat rätt mycket vid/innan modellbyten.

M.v.h. JANKRO.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, ja jag tänkte på det när jag skrev.... Men ville inte "strö salt i såren".
Ja när allt innehåll i lådan ligger på bänken och växellådshuset är helt tomt så börjar man med att montera en ny packbox inifrån huset, därefter ett kullager och sedan fortsätter man med ytterligare ca. sjuttiofem delar ovanför den.... Toppen vad tänkte konstruktören på.... eller rättare sagt varför tänkte inte konstruktören alls. Jag vet inte om det hängde med genom alla generationers lådor, men inte omöjligt. Det är väl sådant som även kan få den största motståndaren till rinnande packboxtätning på burk/flaska att i alla fall försöka.
Men bara 8600mil stämmer dåligt med saboterande oljeläckage kanske, samt att det studsar mest när man lägger i tvåans växel för att fortsätta axa.
Jag tror att det sitter "vanlig" koppling så länge 2.8 med tillhörande växellåda fanns, men kan ha fel, Fiat har blandat rätt mycket vid/innan modellbyten.

M.v.h. JANKRO.
Får hoppas på det bästa, men visst låter det trist och salt…men det är som det är.
Om så är fallet så får kostnaden avgöra om bilen skall repareras eller…
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Ok, låter inget vidare och dyrt.
Svårt att undersöka själv, kan förstås krypa in under bilen och titta efter ev oljeläckage och det får även verksta’n göra innan ev byte av lameller.
Vet inte vad dubbelmassesvänghjul innebär men borde man inte märka av fel på det även under körning?
Inget synligt läckage under men kanske inte är så lätt att se
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Om det är lite olja som gör att det tuggar men inte slirar och hamnar på lamellerna så kan den ju även komma ut lite från tätningen på ingående axel i växellådan.
När bakre vevaxeltätningen läcker så brukar det synas för det mesta på att svepet nere vid (ofta) den halvmåneformade täckplåten har oljedroppar/kladdar och den oljan kan helt missa kopplingen om man har tur, men kan ju rinna lite däråt från svänghjulet när motorn står stilla.
Lite underligt att det inte tuggar när du backar med bilen faktiskt.

M.v.h. JANKRO.
Har iofs inte backat så mycket…
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej, jag vänder mig än en gång till expertisen här i klubben med en fråga som rör min Burstner i690, 2005, 2,8JTD.

Bilen har gått 8600 mil och i det senaste upplever jag att kopplingen tar ojämnt/hugger på ettan och mest på tvåan i samband med uppstart, när lamellerna griper tag i varandra.

Jag har fått offert från Autoexperten i Göteborg på 15 000 kr för byte av lameller och urtrampningslager, vilket känns rätt ok (efter byte av remmar för 8 000 kr…).

Men jag är osäker på om det verkligen är kopplingen som felar. Det märks inget under körning, bilen drar fint i backar utan att slira eller hacka. Ingen lukt av slitna lameller. Backa går utan problem. Hackandet uppstår mest när jag lagt in 2-an och släpper upp pedalen, särskilt om vägen lutar lite uppåt.
Efter några sekunder så känns allt normalt igen.

Kan det möjligtvis vara något annat som ger detta symptom?

Jag kan förstås höra med verkstaden och be att någon gör ett körprov inför ett ev byte, men vill ändå höra med erfarna husbilsägare här.

Är det någon som känner igen detta och är det inte lite tidigt att redan vid 8 600 mil byta koppling?
Bilen väger 4 ton och det kan säkert slita en del på kopplingen men jag tycker att det borde märkas även under körning?

Har för avsikt att sälja bilen till våren,
men inte med en ev sliten koppling.

Tacksam för ev tankar.
Mvh
Dan i Västra Frölunda.
Visa bilaga 230147
Jag har samma fenomen på min. Det kommer och går. Mest efter att bilen stått stilla länge. Jag har kört så i fem år nu jag tänker köra vidare till problemet avslöjar sig.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Låter som en av två alternativa orsaker.
Olja på lamellen, vanligen orsakad av läckande vevaxeltätning. Även annat oljeläckage kan ta sig in i kopplingen.

Utslitet/havererat dubbelmassesvänghjul.
Om det sitter dubbelmassesvänghjul på din bil vet jag inte, någon som vet?
Kom 2012 på Fiat
Rättelse, verkar som det kom redan 2006 beroende på modell. Så glöm mitt inlägg.
 
Senast ändrad:

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, jag hoppas att du återkopplar efter din reperation så vi får reda på var felet låg.
Jag kan starkt rekommendera ett samtal med Markus på Champion i Arlöv innan du gör något.
Jag tror inte detta var reklam va?
Tack, återkommer. Skall försöka nå Markus.
Ibland kan det vara bra med reklam!
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Tack, återkommer. Skall försöka nå Markus.
Ibland kan det vara bra med reklam!
Hej, har pratat med Markus och fått reda på en hel del om kopplingar, om svänghjul och om att den här typen av fel inte är ovanligt. Har bytt kopplingen med resultatet en sämre funktion med, bla en vibration i kopplingspedalen när man sätter dit foten.
Så var det inte innan bytet av kopplingen.
Vilken rycker även vid backning. Så har det inte heller varit tidigare och den rycker även till och från vid växling.
Nu har verkstaden beställt ett svänghjul för byte. Markus menade på att man kan ha missat centreringen av kopplingen men jag har förstås ingen möjlighet att få det verifierat. Får hoppas på att ett nytt svänghjul löser gåtan…..
Dan
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej, har pratat med Markus och fått reda på en hel del om kopplingar, om svänghjul och om att den här typen av fel inte är ovanligt. Har bytt kopplingen med resultatet en sämre funktion med, bla en vibration i kopplingspedalen när man sätter dit foten.
Så var det inte innan bytet av kopplingen.
Vilken rycker även vid backning. Så har det inte heller varit tidigare och den rycker även till och från vid växling.
Nu har verkstaden beställt ett svänghjul för byte. Markus menade på att man kan ha missat centreringen av kopplingen men jag har förstås ingen möjlighet att få det verifierat. Får hoppas på att ett nytt svänghjul löser gåtan…..
Dan
Ok, jag hoppas att det löser sig.
Men visst är Markus en skön kille? Han kan prata i timmar, tro mig.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Låter som en av två alternativa orsaker.
Olja på lamellen, vanligen orsakad av läckande vevaxeltätning. Även annat oljeläckage kan ta sig in i kopplingen.

Utslitet/havererat dubbelmassesvänghjul.
Om det sitter dubbelmassesvänghjul på din bil vet jag inte, någon som vet?
Inte dubbelmassesvänghjul på den.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Hej, har pratat med Markus och fått reda på en hel del om kopplingar, om svänghjul och om att den här typen av fel inte är ovanligt. Har bytt kopplingen med resultatet en sämre funktion med, bla en vibration i kopplingspedalen när man sätter dit foten.
Så var det inte innan bytet av kopplingen.
Vilken rycker även vid backning. Så har det inte heller varit tidigare och den rycker även till och från vid växling.
Nu har verkstaden beställt ett svänghjul för byte. Markus menade på att man kan ha missat centreringen av kopplingen men jag har förstås ingen möjlighet att få det verifierat. Får hoppas på att ett nytt svänghjul löser gåtan…..
Dan
Vi bytte koppling på vår 2,8 jtd power 146 hk original som är optimdrad när den gått 14000mil och det märktes att den släppte när man körde med släp och farthållare och det blev uppförsbacke.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, har pratat med Markus och fått reda på en hel del om kopplingar, om svänghjul och om att den här typen av fel inte är ovanligt. Har bytt kopplingen med resultatet en sämre funktion med, bla en vibration i kopplingspedalen när man sätter dit foten.
Så var det inte innan bytet av kopplingen.
Vilken rycker även vid backning. Så har det inte heller varit tidigare och den rycker även till och från vid växling.
Nu har verkstaden beställt ett svänghjul för byte. Markus menade på att man kan ha missat centreringen av kopplingen men jag har förstås ingen möjlighet att få det verifierat. Får hoppas på att ett nytt svänghjul löser gåtan…..
Dan
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår "missat centreringen av kopplingen", så det rycker och hoppar, delvis på samma sätt som innan, men även börjat vibrera i pedalen .
Tryckplattan sitter väl som vanligt med styrstift och X antal mindre bultar, och lamellen (om man vänt den åt rätt håll) måste ju sitta rätt/centrerad annars så får man ju inte dit växellådan, om det bänder lite så rätar ju det upp sig första gången man trycker på kopplingen, samt urtrampningslagret sitter på hylsan över ingående axel till växellådan och om kopplingsarmen sitter rätt så brukar det också funka.
Om det skulle vara "uppbränt" svänghjul med sprickor m.m. i ytan så borde de ha sett det nu vid bytet, men det kan ju inte kännas i kopplingspedalen som vibbar.
Du skriver tidigare att det dessutom känns mest när du lägger i tvåan och bilen får jobba lite extra och kallar det hackandet. Det är flera som redan föreslagit trasiga motorfästen/växellådsfäste, och det brukar man kunna provocera fram om man åker på typ tvåan och trycker och släpper på gaspedalen ett flertal gånger så bilen kommer lite i stutstillstånd. Men det borde inte heller kännas i kopplingspedalen som vibbar.
Det är inte så udda att elektroniken till gaspedalen glappar och ger ojämnt gaspådrag från tomgång och en liten bit upp i början. Men det skulle det inte heller bli vibbar i kopplingspedalen av.

:msn_wall: M.v.h. JANKRO. Skall bli intressant att få reda på verkliga felet, när egentligen ett kopplingsbyte inte hjälpte.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Håller huvudcylindern till kopplingen inte tätt bakåt? Litet läckage tillbaka till behållaren.
Antagligen skulle kopplingspedalen kännas lite som bromspedalen när ABS aktiveras.
Spånat lite.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår "missat centreringen av kopplingen", så det rycker och hoppar, delvis på samma sätt som innan, men även börjat vibrera i pedalen .
Tryckplattan sitter väl som vanligt med styrstift och X antal mindre bultar, och lamellen (om man vänt den åt rätt håll) måste ju sitta rätt/centrerad annars så får man ju inte dit växellådan, om det bänder lite så rätar ju det upp sig första gången man trycker på kopplingen, samt urtrampningslagret sitter på hylsan över ingående axel till växellådan och om kopplingsarmen sitter rätt så brukar det också funka.
Om det skulle vara "uppbränt" svänghjul med sprickor m.m. i ytan så borde de ha sett det nu vid bytet, men det kan ju inte kännas i kopplingspedalen som vibbar.
Du skriver tidigare att det dessutom känns mest när du lägger i tvåan och bilen får jobba lite extra och kallar det hackandet. Det är flera som redan föreslagit trasiga motorfästen/växellådsfäste, och det brukar man kunna provocera fram om man åker på typ tvåan och trycker och släpper på gaspedalen ett flertal gånger så bilen kommer lite i stutstillstånd. Men det borde inte heller kännas i kopplingspedalen som vibbar.
Det är inte så udda att elektroniken till gaspedalen glappar och ger ojämnt gaspådrag från tomgång och en liten bit upp i början. Men det skulle det inte heller bli vibbar i kopplingspedalen av.

:msn_wall: M.v.h. JANKRO. Skall bli intressant att få reda på verkliga felet, när egentligen ett kopplingsbyte inte hjälpte.
Lämnade in bilen i dag.
Förstår inte heller ”centrering av kopplingen”, men i nästa vecka vet jag nog…
Gillar dock inte att jag förväntas betala demontering/montering en gång till. Företaget borde förstås kontaktat mig angående svänghjulet.
Själv har jag ingen erfarenhet av ett sådant och vände mig till proffs för hjälp, erfarenhet bör ett företag med tillägget ”experten” ha. Man menar på att man inte kunde ha bilen stående i väntan på kontroll av det gamla svänghjulet, detta pga att man behövde använda på liften….
Konstig lösning att i stället montera allt, inklusive svänghjulet, som man borde misstänka som felorsak (förutom att lamellerna var slut) och hoppas på det bästa. Givetvis måste verkstan ha en plan för fel som inte går att lösa omgående och ha plats under avbrottet i arbetet.
Kanske löser de alla problem som med min bil, genom att låta kund betala demontering/montering en gång till?

Skall ta upp detta.

Frågade även om de nu är säkra på att svänghjulets måste bytas.
12500kr + moms och
demont/montering 5180kr + moms

Återkommer.
Dan
 
Toppen