• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Fann denna tråd då jag fick kopplingsproblem, har en Renault master 2008 med 2,5 motor, troligen har min slavcyinder börjat läcka, det ser ut som om det går att byta den utifrån, mitt antagande grundar sig på de bilder på slacylinder som reservdelsfirmorna har på nätet. Är det någon som vet om byte kan ske såsom jag tror och kanske gjort det själv. Min tolkning av bilderna är att man lossar slangen för att sedan vrida cylinder och dra ut den. Det är inte läge för mig att prova utan att veta eftersom jag står extremt olämpligt. Hoppas på bra svar.
hej
Det går nog inte att byta urtrampningscylinder utan ta bort hela växellådan ( dyrt !!! ) och förmodligen byta hela kopplingen då olja från cylindern smutsar ner lamellen också !!
Vi drabbades i somras av detta elände och det fixade Renault verkstaden i Göteborg , men dyrt blev det ( 26 000 kr) obs 3.0 liters motor. Bilen hade vid detta tillfälle gått 17 000 mil och verkstaden tyckte det alldeles för tidigt ( 30-35000mil är mer normalt )
mvh
Bengt
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
Hei!
3,0-06(140dci) motoren er en Nissan motor og gir, Renault leverte den frem til Mai 06 (i Norge). 2,5l motoren er en Renault motor 114hk(120dci) 05-06 og kom som 145hk(150dci) i 07. I ca. 07-08 hadde jeg ute en girkasse på en 114hk, men jeg kan ikke helt huske hvordan det var, men jeg tror du må ha ut hele girkassen for å bytte "urtrampningscylinder" med lager, som en enhet. Håper det løser seg.
mvh
Ivar
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Hei!
3,0-06(140dci) motoren er en Nissan motor og gir, Renault leverte den frem til Mai 06 (i Norge). 2,5l motoren er en Renault motor 114hk(120dci) 05-06 og kom som 145hk(150dci) i 07. I ca. 07-08 hadde jeg ute en girkasse på en 114hk, men jeg kan ikke helt huske hvordan det var, men jeg tror du må ha ut hele girkassen for å bytte "urtrampningscylinder" med lager, som en enhet. Håper det løser seg.
mvh
Ivar
Hej, tack för svaren. På min bil som har 2,5 motor är det ett utförande där cylindern är utanpåliggande, där man kanske kan demontera utan att dela motor och låda, frågan var om någon visste om demontering kunde ske utifrån
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Tack för hjälpen Heidi & Ivar, Bengt och Åsa o Hasse, ni har rätt alla fem, man måste dela motor och låda. Anledningen till min uppfattning om utanpåliggande cylinder var att bilden på en cylinder jag hittade på en firma som säljer sådana visade ett utförande från en annan bil än Renault och där påstod att den passade Renault Master. Nu har jag kommit hem från lite norr om Frankfurt, 132 mil utan koppling, fick växla upp och ner på gehör, vid trafikljus och tullen i Malmö, stänga av motorn och köra igång startmotorn med tvåans växel i, gick förvånansvärt bra. Nu står bilen upphissad hemma i verkstaden och arbetet påbörjat. Drivaxlarna skall bort, vid naven lossar jag kronmuttern, men inne vid lådan är jag osäker, skall man med exempelvis kofot "bräcka" ut axeln ? ge mig tips och råd.
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
""skall man med exempelvis kofot "bräcka" ut axeln ? ge mig tips och råd.""
Ja, jeg tror det, det er sannsynligvis langsgående riller på akselen og 5mm inn på akselenden er det dreid ned ett spor som det ligger en låsering i.
Denne ringen er rund som en ståltråd og når du begynner å trekke ut akselen skal den krympe sammen og akselen gli ut, så sier reklamen.
Bruk to brekkjern når du skal ha ut akselen, du må helt sikkert gjøre mange forsøk for det er ikke så lett å få den ringen til å krympe.
Det kan være greit å være to personer slik att en tar imot akselen når den kommer. Tøm girkassa for olje før du begynner å demontere.

Ivar
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ja det går bra att köra utan koppling, jag körde från norra Göteborg en fredag em till Ödåkra, hade tur, en gång fick jag stanna motorn på grund av kö vid ett vägarbete söder om Halmstad.
Ivars beskrivning stämmer med min erfarenhet. Jag lossade bara drivaxeln på vänstersidan när jag bytte på min.
Lycka till med jobbet!
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Demontering av lådan pågår, men som vanligt då man gör något första gången så blir det diverse frågetecken. Jag sökte upp din tråd om dåligt renoverad låda från Polen Hasse, där du bytte låda med rasande fart, eftersom du gjort exakt den operation som jag skall göra så hoppas jag på några svar från dig eller någon annan med kunskap. Jag har nu demonterat undre bärarm och styrstaget men kan inte vika ut spindel tillräckligt långt för att få ut bägge ändar på vä drivaxeln, på bild du lagt ut 2019-06-17 ser man att din spindel sitter kvar trots all lådan är borttagen,.
Hur göra ? På lådan sitter det en kula som växelstaget skall monteras i, finns det någon låsning eller är det en försiktig brytning uppåt som gäller.
Mvh Fritidsbonden
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Växelstaget bryter du försiktigt upp. Finns ingen låsning vad jag kommer ihåg. Hur vi gjorde med drivaxeln kommer jag inte ihåg. Ska kolla med min bror om han har nåt minne hur vi gjorde. Vi krånglade med det ett tag det minns jag. Lycka till!
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Lite knepigt med drivaxlarna , på vä lossade jag kronmuttern och därefter spindeln, sen var det lätt att dra ut axeln, på höger blir det samma operation. urkopplingen av växelvires var att försiktigt bryta loss från kulorna. Skall passa på att byta bägge undre kulbultarna eftersom det är en svag sak på min årsmodell, även packboxar för drivaxlar samt lagret för växellådsaxeln i änden på vevaxeln kommer att bytas, då det hela är lättåtkommligt, ny koppling också förståss. Stödlagret på höger sida oroar mig lite men det ska nog ordna sig. Tack Hans och Göte för er hjälp, videon är ju en ypperlig tillgång.
 
Toppen