• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
När vi var på semester med husbilen så fastnade kopplingspedalen en bit ner så jag fick dra upp den med foten.
Efter några sådana manövrer så hade jag ingen koppling alls, pedalen var kvar i bott.
Kollade om jag hade vätska i behållaren, den visade på MIN och då fyllde jag på till MAX.
Pumpade på pedalen några gånger och kopplingen var som ny.
Glada fortsatte vi vår resa och efter ett tag så började kopplingen fastna igen.
Gick ut och kollade då fattades det olja igen men inte så mycket som första gången.
Fyllde på nytt och for snabbaste vägen hem.
På vägen var jag tvungen att växla några gånger speciellt genom Göteborg.
Fick växlat ner till 3:an och fick köra på den genom Tingsdalstunneln och av på första avfart.
Stannade och kollade och då var behållaren full, trampade ett par gånger på kopplingen och den fungerade perfekt.
På motorvägen igen och när jag skulle växla/stanna i Uddevalla låg pedalen i botten.
Vi tog oss hem, tack och lov utan att krocka.

Nu till min fråga. Vad har hänt med vår Husbil?
Har kopplingscylindern pajat eller är det något annat som har hänt. Luft?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Det kan være en skade på rør/slange mellom pedalpumpen og pumpen på lådan.
Ikke ukjent at slangen kan bli lagt fel slik at den gnisser mot en kant.
Heldigvis så blir det synlige spor etter oljan :wink: og det gikk bra for dere hjem igjen.
 

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Råkade ut för exakt samma sak med vår förra husbil, Renault 3.0, 06:a. Det var kopplingscylindern som pajat. Bytet kostade 2500 kr.

// Lars
 
Senast ändrad:
G

GunDogs

Guest
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Har också en RM 3.0 -07. Inget problem än, men var fyller man på olja och vilken typ? Om ifall att.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Haft samma problem med Renault 2,5. Enligt Volvoverkstaden kan det vara 2 fel:
Antingen "kopplingscylindern - tror jag han sa" - i så fall skulle det inte gå åt mera olja. Eller oxå urtrampningslagret - men det brukar först hända efter 30-40´mil på Master.

Han fyllde på olja och satte sedan en markering vid nivån med märkpenna. Vi skulle sedan hålla koll på om det försvann mera olja nästa gång pedalen landade i golvet och behövde dras upp. Det gick inte åt mera olja så vi avvaktar vinterns ankomst innan vi åtgärdar.

I vårt fall hade nivån från början inte fallit under min så det är kanske inte helt jämförbart.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Självklart, brukar kalla bromsvätska för bromsolja - därav det slarviga språkbruket.:eek:
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Nu har jag svar på vad felet var.

Det var Urtrampningslagret som läckte "Bromsvätska"

Det blev en rätt så dyr historia då det blev byte av hela Kopplingen inkl hjälpcylinder/urtrampningslager.
Se bild.
IMG_4219.JPG
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Oj, tur att du inte är pensionär! ;)
Det är dyrt att ha sjuka hundar också,
vi sitter precis och väntar på hjärtultraljud och
magnetröntgen av Valle. :(

Lycka till med bilen
Åke och Wania
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Kingen. Du har väl tänkt på att en sån där skada omfattas väl av maskinskade delen i din husbilsförsäkring ?
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Har varit i kontakt med CC-försäkring om maskinskada.
De har fått papper/kvitto på arbetet/material från Volvo.
Så nu ligger bollen hos dem.
Återkommer med svar om hur det gick.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Hej Peder.
Tråkigt det där med kopplingen,men det är sånt som händer.
Vad menar du när du skriver att urtrampningslagret läckte bromsvätska,är det inte en vanlig kopplingscylinder.
Eller är det så att urtrampningslagret är kopplingscylindern.
Bra att veta ifall det händer mig eller andra som har Renault Master.
Hittar ingen skiss där man kan se hur det ser ut.
Arne.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Nu åter hemma efter en drygt 800 mil lång resa genom Europa. På hemvägen från Grekland råkade vi ut för exakt samma problem som Kingen (och Roland och Viola). Kopplingspedalen började "fastna" då och då och efter några hundra mil blev det alltmer akut. Fick åka in på en verkstad som såg att nivån i bromsvätskebehållaren var nere mot minläget. De fyllde på vätska, pumpade några gånger och så var vi iväg igen. Har fått fylla på då och då under vår långa "hemresa" - kanske uppemot en halvliter. Ser inget läckage så jag lutar åt att det är hydraulpumpen nere vid växellådan som läcker. Nu blir det att kolla upp med verkstad och försäkringsbolag. Vi har CC:s (Codans) försäkring (motorskada självrisk 2000kr resp 5000kr - oklart vad som gäller). Fast eftersom nivån sjunkit under drygt ett år (där verkstadskillen trodde det berodde på slitna belägg - efter 3500 mil...) så borde väl ändå bilens garanti gälla (även om inte pedalen fastnat i tid...). Bilen är inreggad mars -08 och har nu gått 5700 mil. Mest nyfiken hur det gick för Kingen och Roland med garanti/försäkring.
/Boo 1025
 
B

brittsan

Guest
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Vi har samma problem. Men med en Buerstner 08 ( Fiat 3,0 ) . Den har gått 4000 mil och har redan hamnat på verkstad för detta problem. Hoppas att maskinförsäkringen täcker detta .
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Vi har samma problem. Men med en Buerstner 08 ( Fiat 3,0 ) . Den har gått 4000 mil och har redan hamnat på verkstad för detta problem. Hoppas att maskinförsäkringen täcker detta .


Vi har samma bil fast 07, den har vi fått byta koppling på .
Det är tryckplattan som går sönder, det gick på försäkringen 2000 i självrisk + förslitnings delar.
/Sten-Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Hej Peder.
Tråkigt det där med kopplingen,men det är sånt som händer.
Vad menar du när du skriver att urtrampningslagret läckte bromsvätska,är det inte en vanlig kopplingscylinder.
Eller är det så att urtrampningslagret är kopplingscylindern.
Bra att veta ifall det händer mig eller andra som har Renault Master.
Hittar ingen skiss där man kan se hur det ser ut.
Arne.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hej Arne, finns naturligtvis lite olika utförande, men här har du idén. Slavcylindern sitter "runt" ingående axeln i v.lådan bakom urtrampningslagret. Funkar nog jättebra men när den börjar läcka så ökar rep. tiden från en halvtimme till bortplockning av v.låda och många gånger byte av koppling för den har blivit förstörd av broms/kopplingsvätskan.

img_1156_159262581-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Tack Jankro!
Vår bil skall in på reparation på tisdag - troligen slavcylindern (hopkopplad med urtrampningslagret) som läcker. Finns tydligen en inspektionslucka så man kan se läckaget nee vid växellådan. Enligt verkstaden så var det "rena turen att vi kom hem de 500 mil som vi hade att köra sedan problemet uppstod". Fast för Kingen verkade det hela bli akut. Tur att försäkringen nog kommer att täcka d et hela med självrisk 2000:-. Efter konstakt med Renault kundtjänst verkar det inte omöjligt att det blir en kompensation även på denna. Återkommer när "slutnotan" skrivs!
Hälsningar Boo
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingen på en Renault 3,0 -06

Mest nyfiken hur det gick för Kingen och Roland med garanti/försäkring.
/Boo 1025

Försäkringen täckte allt, tom komplett koppling eftersom den var förstörd. Självrisk 2000:-
Vi hade lite tur i oturen, försäkringen täckte skadan upp till 8000mil och husbilen hade gått 7845mil.
Så hade jag kört ett par vändor till nere i Skåne så hade nog mätaren slagit över de förrädiska 8000milen.
Jag fick tom ut bensinpengar till svågern som körde ner och hämtade/lämnade mig i Uddevalla vid reparationen.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Fann denna tråd då jag fick kopplingsproblem, har en Renault master 2008 med 2,5 motor, troligen har min slavcyinder börjat läcka, det ser ut som om det går att byta den utifrån, mitt antagande grundar sig på de bilder på slacylinder som reservdelsfirmorna har på nätet. Är det någon som vet om byte kan ske såsom jag tror och kanske gjort det själv. Min tolkning av bilderna är att man lossar slangen för att sedan vrida cylinder och dra ut den. Det är inte läge för mig att prova utan att veta eftersom jag står extremt olämpligt. Hoppas på bra svar.
 
Toppen