• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Koppling Fiat Ducato 2,3 2011

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2027
När jag ligger i 80-90km/tim på 6 växel och trampar ner gasen i botten så släpper det lite på lamellerna. Jag har optimerat motorn för 1 år sedan för att få bättre vridmoment. Hur vet man om det är lamellerna som är dåliga eller om det finns något man kan justera eller är det byte som gäller. Billen hat gått 8000 mil.
 
När jag ligger i 80-90km/tim på 6 växel och trampar ner gasen i botten så släpper det lite på lamellerna. Jag har optimerat motorn för 1 år sedan för att få bättre vridmoment. Hur vet man om det är lamellerna som är dåliga eller om det finns något man kan justera eller är det byte som gäller. Billen hat gått 8000 mil.

Samt segdra inte på högre växel, växla ner istället, då håller fiatprylarna bättre.

Felet ligger ju förmodligen i chippningen/trimningen, det är mer vridmoment vid de varvtalen än kopplingen är konstruerad för.
Möjligen kombinerat med en sliten koppling, men det borde den inte vara efter bara 11.000mil.
 
Senast ändrad:
Ja, den större 3.0L motorn är fullt kapabel att slita sönder drev och lager i lådan på de högre växlarna om man bara trycker på och inte växlar ner, En chippad 2.3 är väl inte riktigt lika vridstark kanske, men ta slirningen som en varning för överbelastning samt troligen något sliten också, men växla ner för att behålla lådan intakt. Vid nerväxling så räcker nog kopplingen till, men ta det som en förvarning för att byta den innan den verkligen tappar greppet på långfärd och opassande tillfälle.

M.v.h. JANKRO.
 
Tillbaka
Toppen