• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Koppling Fiat Ducato 2,3 2011

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
När jag ligger i 80-90km/tim på 6 växel och trampar ner gasen i botten så släpper det lite på lamellerna. Jag har optimerat motorn för 1 år sedan för att få bättre vridmoment. Hur vet man om det är lamellerna som är dåliga eller om det finns något man kan justera eller är det byte som gäller. Billen hat gått 8000 mil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När jag ligger i 80-90km/tim på 6 växel och trampar ner gasen i botten så släpper det lite på lamellerna. Jag har optimerat motorn för 1 år sedan för att få bättre vridmoment. Hur vet man om det är lamellerna som är dåliga eller om det finns något man kan justera eller är det byte som gäller. Billen hat gått 8000 mil.

Samt segdra inte på högre växel, växla ner istället, då håller fiatprylarna bättre.

Felet ligger ju förmodligen i chippningen/trimningen, det är mer vridmoment vid de varvtalen än kopplingen är konstruerad för.
Möjligen kombinerat med en sliten koppling, men det borde den inte vara efter bara 11.000mil.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, den större 3.0L motorn är fullt kapabel att slita sönder drev och lager i lådan på de högre växlarna om man bara trycker på och inte växlar ner, En chippad 2.3 är väl inte riktigt lika vridstark kanske, men ta slirningen som en varning för överbelastning samt troligen något sliten också, men växla ner för att behålla lådan intakt. Vid nerväxling så räcker nog kopplingen till, men ta det som en förvarning för att byta den innan den verkligen tappar greppet på långfärd och opassande tillfälle.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen