F
F.d. 940
Guest
Det är många bilar som har slavcylindern ihop med urtrampningslagret.
Arne.
Arne.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Om dom är så korkade på Fiat så dom monterade slavcylindern innanför ”sprängkåpan” så är det rekord i idioti.
Oj oj oj , kan jag ringa dej i morgon fm för fortsatt konsultationFörst, jag vet inte vilka modeller som faller in i det här, men Fiat har det och är inte ensamma. Grejen är väl...
"Varför inte ändra och krångla till något som snart funkat i hundra år och inte inbringar några större pengar till våra verkstäder".
Vi fixar till det så det tar timmar att byta i stället för tio minuter och gynnar då våra verkstäder.
Det räcker inte om de skulle gjort en lucka i svepet för slavcylindern är en kolv med hål i kombinerad med urtrampningslagret och sitter alltså runt växellådans axel, så allt måste bort och låda och motor delas på.
(Det blir väl lite som att det är lika bra att byta vattenpump samtidigt som kamrem när allt ändå är nedplockat.)
Det är lika bra att byta både koppling och det fantastiska dubbelmassesvänghjulet på en gång när vi ändå har allt nedplockat för att byta slavcylindern till kopplingen........................
Visa bilaga 195161
M.v.h. JANKRO.Visa bilaga 195162
idag ska dom börja att demontera lådan...ska bli spännande att se vad det är för fel....Om dom är så korkade på Fiat så dom monterade slavcylindern innanför ”sprängkåpan” så är det rekord i idioti. Såvida det inte finns någon lucka att skruva bort för att komma åt denna. Dessutom skulle det vara väldigt intressant att förstå hur det skulle gå till att lufta denna? Skall den i så fall luftas i tomme innan man monterar tillbaka växellådan på motorn? Dessutom brukar man ju behöva ta ur motorn komplett med låda för att kunna separera dessa från varandra på en framhjulsdriven bil, vilket ju Ducato är.
Jag fick byta koppling på min 3,0Fiatmotor efter 3400 mil. Slavcylinern kass.Underbar lösning
Det är ju klart upplagt för en fin kassako!
Vågar inte ens tänka på vad det kostar med en kass slavcylinder där det är lika bra att byta koppling och TMS när vi ändå tagit ut skiten ur bilen?
Fått offert idag , tapplager, svänghjul,lamell,tryckplatta, urtrampningslager med arbete Mekonomen .20200 kr sura pengar.Jag fick byta koppling på min 3,0Fiatmotor efter 3400 mil. Slavcylinern kass.
Kostnad 20000:-
Hej vilken typ av bil är detta ??Ja nu först blev det av med bytet av koppling lamell tryckplatta svänghjul.
Fick hjälp av en kompis med bytet . Det tog typ 8 timmar att åtgärda detta .
Tog loss motorhuv samt balk ovanför kylare där luftintaget går in till motorn.
Lossa därefter luftrenar burk så man kom åt att ta loss växelvajrarna, bultar svängkåpa . Husbilen upplyft på pallbockar med en ordentlig garage domkraft med däcken avskruvade
Växel lådan tömdes på olja sedan togs drivaxeln loss med 46 mm hylsa på förarsidan
Därefter fick vi ta loss balken under som håller spindellederna samt styrväxel.
När detta var gjort satte vi domkraften under motorn o håll upp den
Växellåds fäste togs loss ovansida växel låda
Därefter koll av el ledningar samt övrigt så att inget skulle rivas sönder
Motorn sänktes så att växellådan gick fri från rambalken
Nu togs sista bultar av som höll växel lådan en annan garage domkraft höll upp vikten av lådan när den togs ut lite knöligt men det gick bra
Rev sen ut tryckplatta,lamell och svänghjul kollade även tätning av vevaxel som såg bra ut inget läckage där inte. Det enda som som skulle vara fel på kopplingen kanske tryckplatta som tappat orken lamellen var ok nån mm smalare än den nya.
Dit med nya delar sedan kommer det stora problemet att lyfta upp växellådan
Med en integrerad kan man inte lyfta med lyftblock så vi fick sätta ett litet spännband med fäste på motorn o runt växel låda . Garagedomkraften lyfter upp lådan men spännbandet höll fason på lådan som vi passade in så drivaxeln från passagerar sida o växellåds axeln gled in på splines
Var ju bra att jag köpte ett kitt som centrera kopplingslamellen så det gick hyfsat bra.
Nästa drivaxel sättes in inga problem med det drogs fast med moment och låsning . Olja fylldes på i växellådan sedan dit med balken som togs bort , detta gick elegant styrväxel spindel leder. Sen var det att lufta urtrampnings lagret som även det byttes i med bromsvätska lufta me kompisen hjälp tills man kunde känna motstånd.
Alla slangar klämmer o luftburk på plats samt motorhuv börjas kännas bra nu.
På med däck o ut testa kändes kanon direkt
Men detta jobb att byta koppling är nog omöjligt att göra ensam . Man måste vara två så man hjälpas åt o hålla och trycka passa mm . Tur man har kompisar som är snälla o ställer upp
Detta kostade mej ca 10000kr. 7000 kr för delar som beställdes på autodoc Lukas koppling tryck platta samt svänghjul hydraulisk slavcylinder gav kompisen 3000kr för hjälpen mitt fel var att kopplingen slirade på 6 :an så det var bara att bytaSvara
Ok ska ta mig an min bil till veckan beställt delar AutoDoc, halvintegrerad med likadan motor.Burstner i685-07 integrerat husbil med Fiat ducato som bildel med 3,0 l motor