• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppling Fiat 3 litersmotorn

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om dom är så korkade på Fiat så dom monterade slavcylindern innanför ”sprängkåpan” så är det rekord i idioti.

Först, jag vet inte vilka modeller som faller in i det här, men Fiat har det och är inte ensamma. Grejen är väl...
"Varför inte ändra och krångla till något som snart funkat i hundra år och inte inbringar några större pengar till våra verkstäder".
Vi fixar till det så det tar timmar att byta i stället för tio minuter och gynnar då våra verkstäder.

Det räcker inte om de skulle gjort en lucka i svepet för slavcylindern är en kolv med hål i kombinerad med urtrampningslagret och sitter alltså runt växellådans axel, så allt måste bort och låda och motor delas på.

(Det blir väl lite som att det är lika bra att byta vattenpump samtidigt som kamrem när allt ändå är nedplockat.)

Det är lika bra att byta både koppling och det fantastiska dubbelmassesvänghjulet på en gång när vi ändå har allt nedplockat för att byta slavcylindern till kopplingen........................

Slavcylinder2.JPG

M.v.h. JANKRO.Slavcylinder3.JPG
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Först, jag vet inte vilka modeller som faller in i det här, men Fiat har det och är inte ensamma. Grejen är väl...
"Varför inte ändra och krångla till något som snart funkat i hundra år och inte inbringar några större pengar till våra verkstäder".
Vi fixar till det så det tar timmar att byta i stället för tio minuter och gynnar då våra verkstäder.

Det räcker inte om de skulle gjort en lucka i svepet för slavcylindern är en kolv med hål i kombinerad med urtrampningslagret och sitter alltså runt växellådans axel, så allt måste bort och låda och motor delas på.

(Det blir väl lite som att det är lika bra att byta vattenpump samtidigt som kamrem när allt ändå är nedplockat.)

Det är lika bra att byta både koppling och det fantastiska dubbelmassesvänghjulet på en gång när vi ändå har allt nedplockat för att byta slavcylindern till kopplingen........................

Visa bilaga 195161

M.v.h. JANKRO.Visa bilaga 195162
Oj oj oj , kan jag ringa dej i morgon fm för fortsatt konsultation
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Underbar lösning
Det är ju klart upplagt för en fin kassako!
Vågar inte ens tänka på vad det kostar med en kass slavcylinder där det är lika bra att byta koppling och TMS när vi ändå tagit ut skiten ur bilen?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Alla ha sin lösning , det är bara att acceptera. Det är inte Volvo eller Scania. Det är fiat , man , eveco eller vad allt heter. DEM SKA TJÄNA PENGAR PÅ OSS tyvärr. Synd om dem som blir drabbad av att inte kan åtgärda det själv efter garantin, , ursäkta stavfel mm. Jag har tagit en go öl, förlåt.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Om dom är så korkade på Fiat så dom monterade slavcylindern innanför ”sprängkåpan” så är det rekord i idioti. Såvida det inte finns någon lucka att skruva bort för att komma åt denna. Dessutom skulle det vara väldigt intressant att förstå hur det skulle gå till att lufta denna? Skall den i så fall luftas i tomme innan man monterar tillbaka växellådan på motorn? Dessutom brukar man ju behöva ta ur motorn komplett med låda för att kunna separera dessa från varandra på en framhjulsdriven bil, vilket ju Ducato är.
idag ska dom börja att demontera lådan...ska bli spännande att se vad det är för fel....
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Underbar lösning
Det är ju klart upplagt för en fin kassako!
Vågar inte ens tänka på vad det kostar med en kass slavcylinder där det är lika bra att byta koppling och TMS när vi ändå tagit ut skiten ur bilen?
Jag fick byta koppling på min 3,0Fiatmotor efter 3400 mil. Slavcylinern kass.
Kostnad 20000:-
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
När man gör reparationer på helintegrerade husbilar får man i en del fall riva ut motorn för att komma till.

20180123_120406-COLLAGE.jpg
Som här på vår bil en 07a med 3liters motorn för 5 år sedan.

Efter ett kopplingsbyte i Mataro Spanien, fyllde man på fel olja på växellådan, så det blev läckage i packboxar och den rasade när vi kom hem.
Anders i Ekeby gjorde om reparationen här hemma och fick byta låda, koppling, urtrampningslager och svänghjul.
Orsaken till felet från början var ett söndrigt dubbelmassesvänhjul som slog sönder kopplingen.
Folksam tog hela skadan på ett skadenummer, då det inte bedömdes som normal förslitning. Totalt en självrisk.
(Sista året med maskinförs. som tur var.)
Passade på att byta vattenpump och drivremmar på egen bekostnad då det inte blev nämnvärd arbetskostnad.

Då hade bilen gått ca 8000mil.
Nu har vi passerat 18000 mil.

Krister.
 
Senast ändrad:

Bravera

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2024
Ja nu först blev det av med bytet av koppling lamell tryckplatta svänghjul.
Fick hjälp av en kompis med bytet . Det tog typ 8 timmar att åtgärda detta .
Tog loss motorhuv samt balk ovanför kylare där luftintaget går in till motorn.
Lossa därefter luftrenar burk så man kom åt att ta loss växelvajrarna, bultar svängkåpa . Husbilen upplyft på pallbockar med en ordentlig garage domkraft med däcken avskruvade
Växel lådan tömdes på olja sedan togs drivaxeln loss med 46 mm hylsa på förarsidan
Därefter fick vi ta loss balken under som håller spindellederna samt styrväxel.
När detta var gjort satte vi domkraften under motorn o håll upp den
Växellåds fäste togs loss ovansida växel låda
Därefter koll av el ledningar samt övrigt så att inget skulle rivas sönder
Motorn sänktes så att växellådan gick fri från rambalken
Nu togs sista bultar av som höll växel lådan en annan garage domkraft höll upp vikten av lådan när den togs ut lite knöligt men det gick bra
Rev sen ut tryckplatta,lamell och svänghjul kollade även tätning av vevaxel som såg bra ut inget läckage där inte. Det enda som som skulle vara fel på kopplingen kanske tryckplatta som tappat orken lamellen var ok nån mm smalare än den nya.
Dit med nya delar sedan kommer det stora problemet att lyfta upp växellådan
Med en integrerad kan man inte lyfta med lyftblock så vi fick sätta ett litet spännband med fäste på motorn o runt växel låda . Garagedomkraften lyfter upp lådan men spännbandet höll fason på lådan som vi passade in så drivaxeln från passagerar sida o växellåds axeln gled in på splines
Var ju bra att jag köpte ett kitt som centrera kopplingslamellen så det gick hyfsat bra.
Nästa drivaxel sättes in inga problem med det drogs fast med moment och låsning . Olja fylldes på i växellådan sedan dit med balken som togs bort , detta gick elegant styrväxel spindel leder. Sen var det att lufta urtrampnings lagret som även det byttes i med bromsvätska lufta me kompisen hjälp tills man kunde känna motstånd.
Alla slangar klämmer o luftburk på plats samt motorhuv börjas kännas bra nu.
På med däck o ut testa kändes kanon direkt
Men detta jobb att byta koppling är nog omöjligt att göra ensam . Man måste vara två så man hjälpas åt o hålla och trycka passa mm . Tur man har kompisar som är snälla o ställer upp
Detta kostade mej ca 10000kr. 7000 kr för delar som beställdes på autodoc Lukas koppling tryck platta samt svänghjul hydraulisk slavcylinder gav kompisen 3000kr för hjälpen mitt fel var att kopplingen slirade på 6 :an så det var bara att bytaSvara
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ja nu först blev det av med bytet av koppling lamell tryckplatta svänghjul.
Fick hjälp av en kompis med bytet . Det tog typ 8 timmar att åtgärda detta .
Tog loss motorhuv samt balk ovanför kylare där luftintaget går in till motorn.
Lossa därefter luftrenar burk så man kom åt att ta loss växelvajrarna, bultar svängkåpa . Husbilen upplyft på pallbockar med en ordentlig garage domkraft med däcken avskruvade
Växel lådan tömdes på olja sedan togs drivaxeln loss med 46 mm hylsa på förarsidan
Därefter fick vi ta loss balken under som håller spindellederna samt styrväxel.
När detta var gjort satte vi domkraften under motorn o håll upp den
Växellåds fäste togs loss ovansida växel låda
Därefter koll av el ledningar samt övrigt så att inget skulle rivas sönder
Motorn sänktes så att växellådan gick fri från rambalken
Nu togs sista bultar av som höll växel lådan en annan garage domkraft höll upp vikten av lådan när den togs ut lite knöligt men det gick bra
Rev sen ut tryckplatta,lamell och svänghjul kollade även tätning av vevaxel som såg bra ut inget läckage där inte. Det enda som som skulle vara fel på kopplingen kanske tryckplatta som tappat orken lamellen var ok nån mm smalare än den nya.
Dit med nya delar sedan kommer det stora problemet att lyfta upp växellådan
Med en integrerad kan man inte lyfta med lyftblock så vi fick sätta ett litet spännband med fäste på motorn o runt växel låda . Garagedomkraften lyfter upp lådan men spännbandet höll fason på lådan som vi passade in så drivaxeln från passagerar sida o växellåds axeln gled in på splines
Var ju bra att jag köpte ett kitt som centrera kopplingslamellen så det gick hyfsat bra.
Nästa drivaxel sättes in inga problem med det drogs fast med moment och låsning . Olja fylldes på i växellådan sedan dit med balken som togs bort , detta gick elegant styrväxel spindel leder. Sen var det att lufta urtrampnings lagret som även det byttes i med bromsvätska lufta me kompisen hjälp tills man kunde känna motstånd.
Alla slangar klämmer o luftburk på plats samt motorhuv börjas kännas bra nu.
På med däck o ut testa kändes kanon direkt
Men detta jobb att byta koppling är nog omöjligt att göra ensam . Man måste vara två så man hjälpas åt o hålla och trycka passa mm . Tur man har kompisar som är snälla o ställer upp
Detta kostade mej ca 10000kr. 7000 kr för delar som beställdes på autodoc Lukas koppling tryck platta samt svänghjul hydraulisk slavcylinder gav kompisen 3000kr för hjälpen mitt fel var att kopplingen slirade på 6 :an så det var bara att bytaSvara
Hej vilken typ av bil är detta ??
 
Toppen