• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Koppla in AES i kylskåpet

Martin Ahlgren

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lomma
HBK-Nr
34217
Medlemskap
2024
Jag har solpaneler och en Votronic MMT-regulator med utgång för AES som, när regulatorn känner av att det finns tillräckligt med ström i batterierna, ger en signal till kylen som sedan växlar driften från gas till bodelsbatterierna. Jag har haft min bil inne hos BengtiÖrkeljunga för att få denna växling att fungera (och betalt för det) men trots olika försök har de inte lyckats med motiveringen att "det går inte eftersom bilen står stilla".
Men är det inte så att, när man startar bilen och generatorn börjar så får batteriet en signal från generatorn och kylen ställer automatiskt (A) om till batteridrift. Denna signal matas förmodligen ut från generatorns D+ uttag?Eller hur?
MIN FRÅGA: Ska det i så fall inte gå att koppla ihop kabeln från regulatorn Votronic MTT:s AES-utgång till den kabeln som går från D+ till kylskåpet? Eventuellt med relä så att strömmen från Votronics AES-utgång slås av så fort generatorn startas. Skulle det inte vara en lösning som skulle kunna få kylskåpet att drivas av bodelsbatterierna (när de är fulla) och när husbilen står stilla?
Är det någon av er som vet?
Martin
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Det ska inte vara så stor skillnad på RMD8505 mellan 220v och 12v. Förutsätter att det är riktiga kablar hela vägen mellan batteri och kylen då den drar mycket ström. 220v elementet är på 190W och 12v är på 170W. Skillnaden är ofta att kablaget är under all kritik på de flesta bilar. Typ 2,5mm2 och då är det över 4m kabel enkel väg dvs plus och minus 8m.
Hade problem med mitt i början på 12v. Spänningsfall på 1,7v så det låg under 12v vid kylskåpet. Drog nya kablar och bättre kopplingar. Så nu har jag lika bra kyla på alla driftsätten
 

Martin Ahlgren

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lomma
HBK-Nr
34217
Medlemskap
2024
Tack för bilden Olof, det hjälpte :). En sammanfattning:
1. Gör en brygga mellan FA2 och FA3, vilket gör att kylskåpet får 12v trots att bilen står still.
2. Koppla en kabel från regulatorns AES till kylskåpets anslutning T10 eller S+.
3. Komplettera med grövre kablar + och - mellan EBL och kylskåpet.
Har jag uppfattat er rätt?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för bilden Olof, det hjälpte :). En sammanfattning:
1. Gör en brygga mellan FA2 och FA3, vilket gör att kylskåpet får 12v trots att bilen står still.
2. Koppla en kabel från regulatorns AES till kylskåpets anslutning T10 eller S+.
3. Komplettera med grövre kablar + och - mellan EBL och kylskåpet.
Har jag uppfattat er rätt?
Det stämmer enligt den info jag fått,har dock inte provat själv.
Kablarna från Elblock Carthago räcker,onödigt att byta,mät spänningen på ingående +/- i kylen se hur mycket spänningsfall du har.
Som andra skrivit,du kommer inte få så många timmar på 12V med hjälp av solcellen eftersom den kommer koppla över till laddning av batteriet med jämna mellanrum.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack alla för all hjälp jag fått, jag är så tacksam. Ja, jag vet att jag inte kan driva kylskåpet så långa stunder, men ”många bäckar små…. :)

Det blir ju ett väldigt dyrt sätt att spara lite gas, i varje fall om man skall anlita betald hjälp för att få igång det hela.
Solcellerna levererar ju aldrig märkeffekten som är ett laboratorievärde, utan det blir några stunder med klar himmel och fullt solsken på sommaren där kylskåpet går över till 12V. Gas/230V -förbrukningen på ett kylskåp är ju inte särskilt hög så lönsamheten blir dålig.
 
Senast ändrad:

Martin Ahlgren

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lomma
HBK-Nr
34217
Medlemskap
2024
Om det finns möjlighet så önskas tacksamt komplettering/förklaring från Olof G och Jankro.
Vad gör stiften FA2 och FA3? Är det så att i en av dem finns det +12 volt och byglas den över till det andra stiftet så går +12 volt via en kabel fram till kylskåpet. Om sedan AES-signalen från regulatorn blir aktiv och når kylskåpet, så startar kylskåpet med +12 volt från FA2/FA3 och går så länge som AES-signalen är aktiv?
Vad betyder #6 och position 20 och var kommer dessa in?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om det finns möjlighet så önskas tacksamt komplettering/förklaring från Olof G och Jankro.
Vad gör stiften FA2 och FA3? Är det så att i en av dem finns det +12 volt och byglas den över till det andra stiftet så går +12 volt via en kabel fram till kylskåpet. Om sedan AES-signalen från regulatorn blir aktiv och når kylskåpet, så startar kylskåpet med +12 volt från FA2/FA3 och går så länge som AES-signalen är aktiv?
Vad betyder #6 och position 20 och var kommer dessa in?
Vad som rent tekniskt sker vet jag inte annat än att det deaktiverar tillverkarens frånkoppling.
Pos. 20 är Fa3/Fa2
5C2A2FEC-AEF4-4115-A2E1-4B0FDC670D8F.png
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om det finns möjlighet så önskas tacksamt komplettering/förklaring från Olof G och Jankro.
Vad gör stiften FA2 och FA3? Är det så att i en av dem finns det +12 volt och byglas den över till det andra stiftet så går +12 volt.....
Hejsan, bara som lite extra förklaring så är bygling i dessa sammanhang "inte direkt en sak" utan en allmän benämning på att göra olika "sammankopplingar" för att få fram olika funktioner på någon elpryl. Vad sedan själva bygeln fysiskt gör framkommer sällan, bara vad resultatet och funktionen blir efter byglingen.

Till en spisel exempelvis så finns/fanns det ofta olika byglingsförslag beroende på om man skall driva den med tre faser och nolla, två faser och nolla eller en fas och nolla.
Typ så här.
Bygling.JPG

Sedan hur byglingen/sammankopplingen utförs kan skilja på hur anslutningspunkterna ser ut. Till en spisel t.ex. följer det ofta med plåtbläck som monteras vid fästskruvarna till sladdarna enligt schemat och som är anpassade för strömmen.
I ditt sammanhang så verkar det som jag skrev i inlägg #19, en kabelstump på kanske 6 cm och och en vanlig kabelsko i var ände så har du en bra bygel till flatstiften.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen