• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Koppla in AES i kylskåpet

Martin Ahlgren

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lomma
HBK-Nr
34217
Medlemskap
2024
Jag har solpaneler och en Votronic MMT-regulator med utgång för AES som, när regulatorn känner av att det finns tillräckligt med ström i batterierna, ger en signal till kylen som sedan växlar driften från gas till bodelsbatterierna. Jag har haft min bil inne hos BengtiÖrkeljunga för att få denna växling att fungera (och betalt för det) men trots olika försök har de inte lyckats med motiveringen att "det går inte eftersom bilen står stilla".
Men är det inte så att, när man startar bilen och generatorn börjar så får batteriet en signal från generatorn och kylen ställer automatiskt (A) om till batteridrift. Denna signal matas förmodligen ut från generatorns D+ uttag?Eller hur?
MIN FRÅGA: Ska det i så fall inte gå att koppla ihop kabeln från regulatorn Votronic MTT:s AES-utgång till den kabeln som går från D+ till kylskåpet? Eventuellt med relä så att strömmen från Votronics AES-utgång slås av så fort generatorn startas. Skulle det inte vara en lösning som skulle kunna få kylskåpet att drivas av bodelsbatterierna (när de är fulla) och när husbilen står stilla?
Är det någon av er som vet?
Martin
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har solpaneler och en Votronic MMT-regulator med utgång för AES som, när regulatorn känner av att det finns tillräckligt med ström i batterierna, ger en signal till kylen som sedan växlar driften från gas till bodelsbatterierna. Jag har haft min bil inne hos BengtiÖrkeljunga för att få denna växling att fungera (och betalt för det) men trots olika försök har de inte lyckats med motiveringen att "det går inte eftersom bilen står stilla".
Men är det inte så att, när man startar bilen och generatorn börjar så får batteriet en signal från generatorn och kylen ställer automatiskt (A) om till batteridrift. Denna signal matas förmodligen ut från generatorns D+ uttag?Eller hur?
MIN FRÅGA: Ska det i så fall inte gå att koppla ihop kabeln från regulatorn Votronic MTT:s AES-utgång till den kabeln som går från D+ till kylskåpet? Eventuellt med relä så att strömmen från Votronics AES-utgång slås av så fort generatorn startas. Skulle det inte vara en lösning som skulle kunna få kylskåpet att drivas av bodelsbatterierna (när de är fulla) och när husbilen står stilla?
Är det någon av er som vet?
Martin
Jag är den som tänker... Går det inte så får vi tvinga den att fungers. ..
Är alla andra sätt omöjliga så hade jag dragit en ny kabel från batteriet via ett relä som styrs av Votronic's AES signal till kylen.... Vet sen inte om det behövs en diod så du inte elen går baklänges, men det kanske andra kan svara på... Lycka till
 

Martin Ahlgren

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lomma
HBK-Nr
34217
Medlemskap
2024
Jag är den som tänker... Går det inte så får vi tvinga den att fungers. ..
Är alla andra sätt omöjliga så hade jag dragit en ny kabel från batteriet via ett relä som styrs av Votronic's AES signal till kylen.... Vet sen inte om det behövs en diod så du inte elen går baklänges, men det kanske andra kan svara på... Lycka till
Tack för ditt svar! Ja, det låter bra och så kan man kanske göra, men innan jag prövar, vill jag ändå vara säker på att det fungerar utan att man förstör något dyrbart:)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har solpaneler och en Votronic MMT-regulator med utgång för AES som, när regulatorn känner av att det finns tillräckligt med ström i batterierna, ger en signal till kylen som sedan växlar driften från gas till bodelsbatterierna. Jag har haft min bil inne hos BengtiÖrkeljunga för att få denna växling att fungera (och betalt för det) men trots olika försök har de inte lyckats med motiveringen att "det går inte eftersom bilen står stilla".
Men är det inte så att, när man startar bilen och generatorn börjar så får batteriet en signal från generatorn och kylen ställer automatiskt (A) om till batteridrift. Denna signal matas förmodligen ut från generatorns D+ uttag?Eller hur?
MIN FRÅGA: Ska det i så fall inte gå att koppla ihop kabeln från regulatorn Votronic MTT:s AES-utgång till den kabeln som går från D+ till kylskåpet? Eventuellt med relä så att strömmen från Votronics AES-utgång slås av så fort generatorn startas. Skulle det inte vara en lösning som skulle kunna få kylskåpet att drivas av bodelsbatterierna (när de är fulla) och när husbilen står stilla?
Är det någon av er som vet?
Martin
Detta styrs troligen från elblocket,vilket EBL har du? Vinsten att driva kylen via batteriet när bilen står stilla är inte så stor om du inte har väldigt mycket panel på taket, den drar 15A och kommer ganska snabbta att koppla från kylen för att ladda batterierna.
 

Martin Ahlgren

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lomma
HBK-Nr
34217
Medlemskap
2024
Detta styrs troligen från elblocket,vilket EBL har du? Vinsten att driva kylen via batteriet när bilen står stilla är inte så stor om du inte har väldigt mycket panel på taket, den drar 15A och kommer ganska snabbta att koppla från kylen för att ladda batterierna.
Jag är inte kunnig på detta område, men på någon del i elskåpet på min Carthago står det CBE DS470-CA. Jag har 360 W paneler på taket.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag är inte kunnig på detta område, men på någon del i elskåpet på min Carthago står det CBE DS470-CA. Jag har 360 W paneler på taket.
Det går att modifiera ditt EBL för att köra AES från solcellregulatorn,jag har samma typ av elblock, men har valt att inte modifiera det,här är kopplingschemat.
Proffsverkstäderna klara bara montera eller byta utrustning ,och tar bra betalt för det men längre sträcker sig inte kunskapen tyvärr, trots att BiÖ är återförsäljare av din bil,ta med dig detta och åk tillbaka,position 20 skall byglas.
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det är styrsignal du får från solcellsregulatorn S+till kylen,12V matning sker fortfarande från EBL, där får du ingen ström med avstängd bil i TS fråga.
Menar du att motorn måste vara igång för att driva kylskåpet från solcellerna? Det verkar väldigt ologiskt tycker jag.....
Dometic RMD8505 går att köra på 12 V utan motor igång.
Om man, med motorn avstängd, väljer bort Auto och i stället (manuellt) väljer 12 V på panelen går det på bodelsbatteriet. Jag har ett Dometic RMD8505 och har provat....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Menar du att motorn måste vara igång för att driva kylskåpet från solcellerna? Det verkar väldigt ologiskt tycker jag.....
Dometic RMD8505 går att köra på 12 V utan motor igång.
Om man, med motorn avstängd, väljer bort Auto och i stället (manuellt) väljer 12 V på panelen går det på bodelsbatteriet. Jag har ett Dometic RMD8505 och har provat....
Perfa. Men blir kylan bra på 12 v jämfört med gas en varm sommardag?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Menar du att motorn måste vara igång för att driva kylskåpet från solcellerna? Det verkar väldigt ologiskt tycker jag.....
Dometic RMD8505 går att köra på 12 V utan motor igång.
Om man, med motorn avstängd, väljer bort Auto och i stället (manuellt) väljer 12 V på panelen går det på bodelsbatteriet. Jag har ett Dometic RMD8505 och har provat....
Om elblocket är konfigurerat för det fungerar det som du säger,men Carthago EBL släpper inte fram någon ström för drift av kylen med avstängd motor ,då krävs modifiering enligt #6
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har solpaneler och en Votronic MMT-regulator med utgång för AES som, när regulatorn känner av att det finns tillräckligt med ström i batterierna, ger en signal till kylen som sedan växlar driften från gas till bodelsbatterierna. Jag har haft min bil inne hos BengtiÖrkeljunga för att få denna växling att fungera (och betalt för det) men trots olika försök har de inte lyckats med motiveringen att "det går inte eftersom bilen står stilla".
Men är det inte så att, när man startar bilen och generatorn börjar så får batteriet en signal från generatorn och kylen ställer automatiskt (A) om till batteridrift. Denna signal matas förmodligen ut från generatorns D+ uttag?Eller hur?
MIN FRÅGA: Ska det i så fall inte gå att koppla ihop kabeln från regulatorn Votronic MTT:s AES-utgång till den kabeln som går från D+ till kylskåpet? Eventuellt med relä så att strömmen från Votronics AES-utgång slås av så fort generatorn startas. Skulle det inte vara en lösning som skulle kunna få kylskåpet att drivas av bodelsbatterierna (när de är fulla) och när husbilen står stilla?
Är det någon av er som vet?
Martin
Ifall du nu har en sådan stor bobatteribank samt många watt från solpaneler att du kan undvara batterkapacitet till kylskåpet, så visst går det att koppla så.
Men jag ser det mer som en reservlösning.
Min kyl har alltid varit kopplad så sedan den var ny, väljer jag 12V så går den på bobatteriet, har använt denna funktion på färjor. Men kyleffekten på min kyl/frys är avsevärt sämre än med gasol som jag använder 99% av tiden kylen är igång, samt det drar rejält med kapacitet ur batteriet vid 12V drift.
Vill du bara använda solpanelerna blir det svårare, då lär det bli många växlingar av energikälla en normal dag med växlande solsken.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för alla era svar och om jag förstår saken rätt så blev det samstämmiga svaret ”Bygling”. Då blir min följdfråga: Hur gör man en sådan?
Det skall helt enkelt bli kontakt mellan de två "stiften" i pos. 20.
Det beror på hur de fysiskt ser ut helt enkelt, Ibland så är det ju bara två flatstift typ vanliga kabelskor och då räcker det ju med två "vanliga" kabelskor och en sladdstump på kanske bara 6 cm för att göra en bygel som går att få kontakt mellan stiften med.
Om det är hål med klämskruvar så räcker det med bara en kort kabelstump o.s.v.

M.v.h. JANKRO.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Det ska inte vara så stor skillnad på RMD8505 mellan 220v och 12v. Förutsätter att det är riktiga kablar hela vägen mellan batteri och kylen då den drar mycket ström. 220v elementet är på 190W och 12v är på 170W. Skillnaden är ofta att kablaget är under all kritik på de flesta bilar. Typ 2,5mm2 och då är det över 4m kabel enkel väg dvs plus och minus 8m.
 
Toppen