Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tänker att enl. Votronic så skall + kabelarea vara 1,5-2,5mm, samt säkring 5amp. Det skulle vara "enklare" att sätta direkt på EBL.Funkar fint så länge inte du har större strömstyrka än vad EBL är säkrat för. Men dom flesta kopplar direkt till Batteriet. För kablaget i EBL brukar vara lite för klent
Den har ju möjlighet att mata kylen samt att kabeldragningen blir i stort sätt obefintlig, ca 30cmFinns egentligen ingen fördel att dra via ebl.
Enda gångerna det kan vara smidigt är om regulatorn tex även ska mata kylen eller om kabeldragningen blir betydligt enklare.
Då kan du dra den dit.Den har ju möjlighet att mata kylen samt att kabeldragningen blir i stort sätt obefintlig, ca 30cm
Det finns på EBL och min fråga var just om jag kan sätta direkt på JP7,2:an. Då tänker jag att där sätter jag den.Då kan du dra den dit.
Finns även en utgång på Votronic (har jag för mig) för separat laddning av startbatteriet.
Den kan man ju också få till vid ebl.
Min fråga var om jag "måste" gå direkt till startbatteriet från regulatorn eller kunde gå "genvägen" via EBL.Jag trodde frågan gällde matningen av startbatteriet och om den skulle ske via EBL eller direkt till startbatteriet.
Regulatorn är kopplad till bodelsbatteriet via EBL, JP7, 1 & 3. Därför undrade jag om jag kunde lägga + till startbatteriet (från regulatorn) direkt på JP7 2:an för att slippa dra kabel till startbatteriet. Sparar tid och arbete. Hoppas jag har förklarat hur jag menar...Om ebl:en är kopplad som jag tror på solingången så betyder det att du stoppar in laddningen från regulator till bobatteriet på ena och från regulatorns utgång för startbatteriet på den andra så laddas respektive krets via ebl.
Ja. Det kan du.Regulatorn är kopplad till bodelsbatteriet via EBL, JP7, 1 & 3. Därför undrade jag om jag kunde lägga + till startbatteriet (från regulatorn) direkt på JP7 2:an för att slippa dra kabel till startbatteriet. Sparar tid och arbete. Hoppas jag har förklarat hur jag menar...
Tack för svaret. Då är bara frågan kvar, behöver jag ha säkring mellan regulator och EBL? 5 amp enl boken, eller gäller bara vid dragning direkt på startbatteriet från regulatornJa. Det kan du.
Det måste vara så de menar med märkningen på ebl.
Eftersom bobatteriet tar laddning? med den inkopplingen du valt till bobatteriet måste det bli lika för startbatteriet.
Tror bara det är när du har direkt.Tack för svaret. Då är bara frågan kvar, behöver jag ha säkring mellan regulator och EBL? 5 amp enl boken, eller gäller bara vid dragning direkt på startbatteriet från regulatorn