• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla direkt från regulator till EBL?

Status
Stängd för vidare inlägg.

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
En undran om jag kan koppla in från regulatorn se bild direkt i EBL, en NE237 på plinten JP7, 2:an. Idag sitter det från regulator till EBL, JP7 på 1 & 3. Eller måste jag dra direktkabel till startbatteriet?

1618054216877.png 1618054343940.png
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om ebl:en är kopplad som jag tror på solingången så betyder det att du stoppar in laddningen från regulator till bobatteriet på ena och från regulatorns utgång för startbatteriet på den andra så laddas respektive krets via ebl.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Om ebl:en är kopplad som jag tror på solingången så betyder det att du stoppar in laddningen från regulator till bobatteriet på ena och från regulatorns utgång för startbatteriet på den andra så laddas respektive krets via ebl.
Regulatorn är kopplad till bodelsbatteriet via EBL, JP7, 1 & 3. Därför undrade jag om jag kunde lägga + till startbatteriet (från regulatorn) direkt på JP7 2:an för att slippa dra kabel till startbatteriet. Sparar tid och arbete. Hoppas jag har förklarat hur jag menar...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Regulatorn är kopplad till bodelsbatteriet via EBL, JP7, 1 & 3. Därför undrade jag om jag kunde lägga + till startbatteriet (från regulatorn) direkt på JP7 2:an för att slippa dra kabel till startbatteriet. Sparar tid och arbete. Hoppas jag har förklarat hur jag menar...
Ja. Det kan du.
Det måste vara så de menar med märkningen på ebl.
Eftersom bobatteriet tar laddning? med den inkopplingen du valt till bobatteriet måste det bli lika för startbatteriet.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Ja. Det kan du.
Det måste vara så de menar med märkningen på ebl.
Eftersom bobatteriet tar laddning? med den inkopplingen du valt till bobatteriet måste det bli lika för startbatteriet.
Tack för svaret. Då är bara frågan kvar, behöver jag ha säkring mellan regulator och EBL? 5 amp enl boken, eller gäller bara vid dragning direkt på startbatteriet från regulatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen