• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla 8 mm rör till Truma Duo CS

Per R

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
32339
Medlemskap
2022
Hej, behöver hjälp med att koppla in en Truma Duo i min Pössl. Jag har ett 8mm rör som ska kopplas ihop med en Truma Duo CS enligt IS0 8434-1.
Ingång på Truman, det lilla hålet nederst passar 8 mm röret:
Bild Truma Duo ingång.jpg

Vad behöver jag för material för detta? Jag har detta i materialväg plus 8mm röret då:
Kopplingar gas.jpg
Det här med olika kopplingar är inte mitt favorit ämne, meka kan jag nog lite men när det kommer till kopplingar så kan jag helt enkelt inte detta ämnes område, så jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp med detta!
Från vänster:
Muttern passar på Truman, den nästa på röret, nästa i röret och den sista lilla som kallas skärring tror jag passar på röret.
Jag har läckspray så jag kan testa om allt OK, bilen ska även in på gasol test till våren så ingen behöver vara orolig om nu någon skulle vara det.

På förhand tack!

//Rydde
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Hittade lite prylar i garaget.
Blev enl bilden (hade inget kopparrör, blev stål på min bild)
Reduceringen ska passa i vänstra kopplingen (som motsvarar din koppling på Truman)
Med min reducering behövs ingen kona (klämring) men du kanske har en annan modell...

Men som Pålle skriver, det får liksom inte bli fel när du sätter ihop delarna...
Den till vänster på bilden är en förminskning från ex 10mm till 8 mm (i ditt fall gissar jag storleken).
Det finns även 12 mm > 8 mm & 15 > 8 mm plus nästan alla varianter
Är inte helt klar om du måste ha med stödringen för att få ihop det dock...
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Den till vänster på bilden är en förminskning från ex 10mm till 8 mm (i ditt fall gissar jag storleken).
Det finns även 12 mm > 8 mm & 15 > 8 mm plus nästan alla varianter
Är inte helt klar om du måste ha med stödringen för att få ihop det dock...
Klämringen ska inte användas med mina grejer på bilden.
MEN detta var avsett som en hjälp till trådskaparen...
 

Per R

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
32339
Medlemskap
2022
Tack för hjälpen här,har nu kopplat enligt nedanstående men innan jag fortsätter vill jag säga att när jag väl fått ihop detta så kommer bilen att gasol testas innan den tas i bruk, jag kommer inte att chansa med detta men har gett mig den på att åtminstone få ihop detta.

Med nedanstående koppling så bottnar muttern innan den kan trycka på kopplingen om ni förstår hur jag menar? Den förminskningen i mitten åker för långt in i Truman så muttern kommer inte åt att trycka på den.
Truma koppling förslag 1.jpg

Tar jag och stoppar in förminskningen i Truman och drar åt muttern så bottnar muttern innan den når förminskningen. Det finns två förminskngar medskickade, en med 8 och en med 10 mm i håldiameter.

Nedan en bild på vad som fanns med i förpackningen, röret jag har är 8 mm. Den lilla muttern passar inte på Truman, den passar att gänga på stussen längst till vänster. Vore kankse enklare att koppla in stussen och dra en slang.
Delarna till Truman.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kollade efter vad jag har liggande till gas koppling och hittade bla dessa..
Som du ser så är de tre som är inringade klämmkopplingen och inte någon förminskare :rolleyes:
Och det är samma som du har som no 1 till höger om muttern...
Den klämmer inte förrän du börjar spänna muttern då hålet är konisk och ju mer du spänner ju mer klämmer den om ditt 8mm rör... Du monterar den med den smala sidan in i hålet... IMG_20210928_111012.jpg
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Tack för hjälpen här,har nu kopplat enligt nedanstående men innan jag fortsätter vill jag säga att när jag väl fått ihop detta så kommer bilen att gasol testas innan den tas i bruk, jag kommer inte att chansa med detta men har gett mig den på att åtminstone få ihop detta.

Med nedanstående koppling så bottnar muttern innan den kan trycka på kopplingen om ni förstår hur jag menar? Den förminskningen i mitten åker för långt in i Truman så muttern kommer inte åt att trycka på den.
Visa bilaga 216288

Tar jag och stoppar in förminskningen i Truman och drar åt muttern så bottnar muttern innan den når förminskningen. Det finns två förminskngar medskickade, en med 8 och en med 10 mm i håldiameter.

Nedan en bild på vad som fanns med i förpackningen, röret jag har är 8 mm. Den lilla muttern passar inte på Truman, den passar att gänga på stussen längst till vänster. Vore kankse enklare att koppla in stussen och dra en slang.
Visa bilaga 216292
Lite svårt att vara helt säker men den lilla försminskningen längst till vänster är en 8 > 10mm.
Nr 2 från vänster är 10 > 12 mm. Om du testar med nr 2 så kommer du troligen märka att den "funkar"... Så då blir det till att skaffa hem en förminskning som 8 > 12 istället.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tack för hjälpen här,har nu kopplat enligt nedanstående men innan jag fortsätter vill jag säga att när jag väl fått ihop detta så kommer bilen att gasol testas innan den tas i bruk, jag kommer inte att chansa med detta men har gett mig den på att åtminstone få ihop detta.

Med nedanstående koppling så bottnar muttern innan den kan trycka på kopplingen om ni förstår hur jag menar? Den förminskningen i mitten åker för långt in i Truman så muttern kommer inte åt att trycka på den.
Visa bilaga 216288

Tar jag och stoppar in förminskningen i Truman och drar åt muttern så bottnar muttern innan den når förminskningen. Det finns två förminskngar medskickade, en med 8 och en med 10 mm i håldiameter.

Nedan en bild på vad som fanns med i förpackningen, röret jag har är 8 mm. Den lilla muttern passar inte på Truman, den passar att gänga på stussen längst till vänster. Vore kankse enklare att koppla in stussen och dra en slang.
Visa bilaga 216292
Ja, studsen längst till vänster är avsedd att förminska från 10 till 8 mm. Fortsätt sedan med 8 mm rör. Inte slang för den måste bytas när den blir dålig eller 10 år.

Förutom det som fanns med i Truma-förpackningen torde du inte behöva mer än kopparröret och en förstärkningshylsa
 
Senast ändrad:

Per R

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
32339
Medlemskap
2022
Ja, studsen längst till vänster är avsedd att förminska från 10 till 8 mm. Fortsätt sedan med 8 mm rör. Inte slang för den måste bytas när den blir dålig eller 10 år.

Förutom det som fanns med i Truma-förpackningen torde du inte behöva mer än kopparröret och en förstärkningshylsa
Tror jag äntligen fattar! Då ska det kopplas så här då men med rör istället för slang så man slipper byta slang: Dom två bitarna i mellan är svåra att trycka på respektive anslutning till Truman och stussen, men antar det ska vara så? Dom verkar ha i princip samma dimension som hålen dom ska in i.
Truma final.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tycker hela tråden är farlig!

Vad händer om trådskaparen missuppfattar något, eller gör något annat fel?

Vem bär då ansvaret, om en olycka skulle inträffa?

(Svaret är givet: Den som gjort jobbet. Men vem vill leva med att veta att det kanske är dens råd som förorsakat olyckan?)

Jag skulle aldrig, i denna typ av ärenden, ge något annat råd än att anlita fackfolk!

Pålle
 

Per R

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
32339
Medlemskap
2022
Det är såklart den som gör jobbet som är ansvarig. I mitt fall har jag redan sagt att kopplingen ska testas innan den tas i bruk av proffs såklart. Men av princip vill jag veta hur man kopplar i detta fall. Gasol ska hanteras med respekt, men nu åter till ämnet, är mitt förslag på koppling rätt denna gång?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det är såklart den som gör jobbet som är ansvarig. I mitt fall har jag redan sagt att kopplingen ska testas innan den tas i bruk av proffs såklart. Men av princip vill jag veta hur man kopplar i detta fall. Gasol ska hanteras med respekt, men nu åter till ämnet, är mitt förslag på koppling rätt denna gång?
Fick du inte med en skärring i stål till 10mm-änden av förminskningen? Har för mig att jag fick det.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Visa bilaga 216304

Gick ju bra detta, tack för råden!! Speciellt tack till Mats S som fick mig att fatta att stussen var övergången till 8 mm. Nu ska detta kopplas in och testas efter konstens alla regler av fackman!
Men kul att lärt sig lite om hur detta med gasol kopplingar fungerar efter råden och tipsen i tråden.

//Rydde
Är ju fackmannamässigt gjort :)
 
Toppen