• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konvertera Apple TV för 12V

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag har en fläkt på baksidan i min 5:e generation så jag tror att den skiljer sig från gen. 4.
Jag har läst någonstans att 5:an (likasom 4:an) inte har plats för att byta strömmodul utan att man får dra ut två kablar och ha spänningsregulatorn utanför såsom i detta klipp Konvertera Apple TV för 12V

Mät för säkerhets skull spänningen innan, så att du matar rätt med din regulator, lägg gärna in den spänning som 5:an går på så att framtida konveterare får en räkmacka serverad
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har läst någonstans att 5:an (likasom 4:an) inte har plats för att byta strömmodul utan att man får dra ut två kablar och ha spänningsregulatorn utanför såsom i detta klipp Konvertera Apple TV för 12V

Mät för säkerhets skull spänningen innan, så att du matar rätt med din regulator, lägg gärna in den spänning som 5:an går på så att framtida konveterare får en räkmacka serverad
I 4:an så räcker det ju att dra ut två strömkablar och mata med 12V, man behöver inte byta strömmodul. Glömde tyvärr att mäta den interna spänningen på 5:an. Jag avbröt min ”operation”då den inte såg likadan ut inuti som 4:an. Får göra ett nytt försök och mäta spänningen där här gången.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
I 4:an så räcker det ju att dra ut två strömkablar och mata med 12V, man behöver inte byta strömmodul. Glömde tyvärr att mäta den interna spänningen på 5:an. Jag avbröt min ”operation”då den inte såg likadan ut inuti som 4:an. Får göra ett nytt försök och mäta spänningen där här gången.
Jag som är en försiktig general kör med regulator innan eftersom spänningen ligger över 14V vid laddning. Hittar du någonstans vad som är max vad ATV tål så är det uppskattat eftersom min regulator "bara" ger 2A och det vore skönt att kunna panga på med bilens V rakt in...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Men varför krångla till det. Jag kör Chromecast som får ström från TV usb uttaget. Cromecasten går igång samtidigt som Tv.
Om inte din TV har usb uttag så går Chromcast att driva med usb laddare antingen 230 v eller en usb cigarett propp 12 v.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Men varför krångla till det. Jag kör Chromecast som får ström från TV usb uttaget. Cromecasten går igång samtidigt som Tv.
Om inte din TV har usb uttag så går Chromcast att driva med usb laddare antingen 230 v eller en usb cigarett propp 12 v.
Apple TV är självgående utan telefon, är man Applesnubbe på telefon, dator och paddor så stannar man gärna där ;)
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Är ingen Apple snubbe. Hade chromecast, tyckte det var för bökigt. Bytte till Apple tv 4k konverterade den till 12v. Mycket smidare handhavande. Startar samtidigt som jag pluggar in 12v kabeln för TV:n. Kan tillägga att jag har en router i HB
 

Geten

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Örebro
HBK-Nr
27326
Medlemskap
2025
Har skaffat Apple TV4 och ska konvertera till 12v. läste någon stans att under laddning av batterierna kunde det bli mer en 12v in i Apple Tv som kunde förstöra den. Läste oxå att det skulle finnas någon utjämnare så ingen spik in, någon stans men hittar inte tillbaka dit.
Är det någon som vet om det kan skade Apple Tv under laddning? Och om det finns någon utjämnare i så fall var och vad kallas den i så fall.
Johan
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har skaffat Apple TV4 och ska konvertera till 12v. läste någon stans att under laddning av batterierna kunde det bli mer en 12v in i Apple Tv som kunde förstöra den. Läste oxå att det skulle finnas någon utjämnare så ingen spik in, någon stans men hittar inte tillbaka dit.
Är det någon som vet om det kan skade Apple Tv under laddning? Och om det finns någon utjämnare i så fall var och vad kallas den i så fall.
Johan
Läs tråden Förbereda Apple TV 4K generation 5 för 12 v drift så får du svar.
 

loppo0

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
21268
Medlemskap
2022
Efter att ha blivit mer och mer beroende av vår Apple TV för playkanaler, bildvisning, skärmdubblering etc. kombinerat med mycket tid i husbilen har jag letat efter en lösning. Nu är den funnen! :)

Min ovilja att ta upp 12V till 220V för att sedan försörja en lågspänningsprodukt är stor, har letat läääänge efter detta och nu framgångsrikt provat.

Här kommer en beskrivning - Håll tillgodo, se den bifogade filen.

/Tomm
En utjämnare kallas DC-DC typ en sådan

Varför inte koppla Tv´n direkt till telefonen med kabel det gör jag har allt utan appletv
 
Toppen