• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konvektorelement

F

F.d. 410

Guest
Sv: Konvektorelement

Jag lånade idag hem ett Wilfa FH1 och provade i husbilen. Det värmde effektivt och ljudet var inte störande på något sätt jämfört med andra. Formatet och möjligheten att väggmontera det gillade jag verkligen. Dessutom tycker jag det är väldigt snyggt.
Däremot var jag missnöjd med det stora intervallet mellan till och frånslag på termostaten det blev alldeles för varmt innan det slog av, å andra sidan tog det lång tid innan det slog på igen.
Kanske det var fel på det jag fick med mig, vad vet jag.
Har ett ca 10 år gammalt Philips-fläkt som slår till och från ganska ofta och fördelen är ju att det håller en ganska jämn temperatur.
Anders
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Konvektorelement

Det finns ju en hel del små smidiga oljefyllda element på marknaden. Tar liten plats, lätta att väggmontera och ger ju en jämn värme. Fläktar värmer givetvis upp luften snabbare, men säkerhetsmässigt inbillar jag mig att oljefyllda är säkrare. Det finns ju med effekter runt 600w och ett par sådana borde väl klara att hålla undan den värsta kylan.

Kan inte hitta några inlägg om oljefyllda element som alternativ till fläktar, men är det ingen som provat med dessa?

Anders
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Konvektorelement

Det finns ju en hel del små smidiga oljefyllda element på marknaden. Tar liten plats, lätta att väggmontera och ger ju en jämn värme. Fläktar värmer givetvis upp luften snabbare, men säkerhetsmässigt inbillar jag mig att oljefyllda är säkrare. Det finns ju med effekter runt 600w och ett par sådana borde väl klara att hålla undan den värsta kylan.

Kan inte hitta några inlägg om oljefyllda element som alternativ till fläktar, men är det ingen som provat med dessa?

Anders

Jag har provat oljefyllda, dom finns på tippen nu. Minsta det blåser vintertid så är dom värdelösa, enligt min mening. Ett Adax WEBHALLEN.com [Adax Värmefläkt VV9T] räcker till hela bilen även vintertid, och när det gäller säkerhet så är det sunt förnuft som gäller, samma gäller med gasen.
 
Toppen