• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konvektorelement

F

F.d. 9156

Guest
Sv: Konvektorelement

Hej på er!

Jag har köpt ett oljefylld radiator med fläkt på Jula för 595:-, den har två effekt lägen 1000 och 2000W. Kaspslingsklass IP20. Fläkten går relativt tyst.

God Jul

Uffe R
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Konvektorelement

Vad skall man välja för elradiator? Det finns många inlägg om detta på Husbilsklubben.
Mekanisk termostat som kan ge gnista är inte så bra om man har ett litet läckage i gasolen (men det har man inte - men hemskt om man hittar en brinnade bil efter några timmars bortavaro).
Vad säger försäkringsbolagen? Mycket diffust - inte har jag hittat något konkret. Det finns en tråd om detta där det "slutliga svaret" från myndigheter strax väntas. Spännande.
Dock kan man hitta på LVI produkters hemsida; LVI - Mänsklig värme modell M65 som har IP65. Citat; "Speciellt avsett för brandfarliga utrymmen som garage, stall etc och är därför utan termostat".
Det kanske är "overkill" att köpa ett sådant men det är inte så dyrt ändå: drygt 1600 Kr. Sedan måste man köpa en termostat att sätta centralt och högt (gasen kryper efter golvet). Dock är dom som jag tänkt köpa bara på 350W styck så dom räcker bara så länge det inte är flera grader minus.
Vi köper så mycket för många slantar till vår husbil så det får nog bli ett par IP65 från LVI för vår del.
Jag kommer att montera i april - återkommer med hur det gick.
Ha de´hälsar Hasse (den lille hemelektrikern)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Konvektorelement

Hej Hasse.

Kan du lägga ut länken till tråden där det "slutliga svaret" från myndigheter strax väntas?

Tänk om man kunde hitta en 230 V kupévärmare som man kunde koppla till befintligt system och blåsa ut varmluft. Är det möjligt?

Jag har noll koll men inser att ett gasolläckage och en gnista kan "ställa till det". Jag vill gärna ha luftburen värme.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Konvektorelement

Jag kan inte förstå eran rädsla för " små gasolläckage " har man ett gasolläckage så är man illa ute i vilket fall som helst.
Ni har väl alla gasolspis som ni använder och då smäller det, och det kan räcka med statisk elektriskt gnista som dessutom är vanligare på vintern.

Som båtägare innan i många år så gäller det precis som med husbilen att hålla koll på sin gasolutrusning med allt vad det innebär.

Så var inte rädda för gasol.:)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Konvektorelement

Hej.

Jag är inte rädd men har stor respekt. Kan jag eliminera en risk så gör jag naturligtvis det och jag skulle gärna vilja veta vilka krav myndigheterna har ställt på elektriska installationer i en husbil. Det bör finnas anvisningar...

Hälsningar
Knausen
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Konvektorelement

Knausen ville att jag skulle lägga ut länken till tråden där Mikael o Carina i inlägg nr 17 lovar att återkomma med ett besked; http://www.husbilsklubben.se/forums/t23690/ .
Jag har också respekt för gasol. Vi kommer ibland att behöva lämna vår hund ensam i bilen och jag vågar inte tänka tanken om olyckan då vore framme. Mitt försäkringsbolag skulle kanske inte heller vara pigg på att ersätta en brand om dom hittar rester av ett farligt el-element.
Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Konvektorelement

Dock är dom som jag tänkt köpa bara på 350W styck så dom räcker bara så länge det inte är flera grader minus.
Vi köper så mycket för många slantar till vår husbil så det får nog bli ett par IP65 från LVI för vår del.
Jag kommer att montera i april - återkommer med hur det gick.
Ha de´hälsar Hasse (den lille hemelektrikern)
Hur gick det för er med LVI-elementen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Konvektorelement

Jag kan inte förstå eran rädsla för " små gasolläckage " har man ett gasolläckage så är man illa ute i vilket fall som helst.
Ni har väl alla gasolspis som ni använder och då smäller det, och det kan räcka med statisk elektriskt gnista som dessutom är vanligare på vintern.

Som båtägare innan i många år så gäller det precis som med husbilen att hålla koll på sin gasolutrusning med allt vad det innebär.

Så var inte rädda för gasol.:)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har också svårt att förstå all rädsla för gasolläckage särskilt i samband med gnistbildning från en termostat m.m. Det innebär ju tyvärr att man inte heller skulle tordas köra kylskåpet på gasol, för då har man ju en öppen låga brinnande för jämnan bakom skåpet. I många bilar ligger flera gasolrör och kranar i närheten av köksdelen där skåpet oftast står och det i så fall är störst risk för läckage. Så med tanke på det är nog en liten gnista tyvärr placerad på minst andraplats som tändande orsak.
Jag är inte dummare än att jag naturligtvis har respekt för gasolläckage. Men jag tycker att det säkraste sättet, och som jag inte vill vara utan, är att försäkra sig om att det inte läcker, och det genom koppla in en läckagetestare efter tuben så man ofta, och efter skakiga färder direkt kan kolla att allt är tätt innan man tar kväller och lägger sig.

M.v.h. och förståelse för er som är rädda. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Konvektorelement

Hej jag vet att ja skulle återkomma med ett svar men det verkar som de inte
finns några regler gällande detta men har blivit rekommenderad att använda
en "värmekälla" godkänd för våtutrymme och inte köra med elementet på
samtidigt använda gasolen på obevakat fordon.Men som en skadereglerare
sa ring till ditt bolag å fråga vad som gäller om dom har några förbehåll.
Jag vet inte om jag nämt detta tidigare men de tolkas som såhär att sålänge
ett fordon är uppvärmt jämställs det med ett vanligt rum ,men när de står
ouppvärmt över natt blir det ett sk våtrum .Men ja lovar och återkomma med
tydligare direktiv (vill ej väcka den björn som sover)

ps ha respekt för gasol utför tryckkontroller
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Konvektorelement

Hej.

Om en husbil skulle industriklassas skulle säkerhetskraven säkert vara större. Då hade husvagnen varit EX-klassad och ska inte jämföras med IP-klassning även om man kan se vissa likheter.

Jag trodde Sprängämnesinspektionen skulle ha synpunkter på elinstallationer i en husbil. Så är inte fallet utan det är Elsäkerhetsverket som handhar dessa frågor. Vid mailkonversation fick jag bland annat följande mail från en handläggare på Elsäkerhetsverket som jag gärna delger Er.

Min fråga var till Elsäkerhetsverket:

Jag har en personbil klass 2 som är en husbil. Jag har en gasolinstallation från fabriken i husbilen och vill montera el-värme i bodelen. Finns det några föreskrifter som beskriver vilken Ip-klass utrustningen ska ha?


Svar från Elsäkerhetsverket:

Hej

När det gäller husvagnar och husbilar ses de som produkter. Produkter med drivspänning mellan 50V och 1000V växelström eller 75V och 1500V likström omfattas av lågspänningsdirektivet. De skall då uppfylla en grundläggande inom europa gemensam säkerhetsteknisk nivå. Man antas uppfylla den nivån vid produktion om man uppfyller harmoniserad europeisk standard. Om inte sådan standard finns måste man genom dokumentation kunna bevisa att produkten är säker.

Som privatperson skall man se till att underhålla sina elektriska apparater så de inte blir farliga. Om du bara ska ha en produkt för eget bruk, får man bygga den själv efter eget huvud. Men då får man vare sig sälja, skänka bort, hyra ut eller på annat sätt överlåta den till någon annan. Vill man kunna göra sig av med produkten på annat sätt än att skrota den måste man uppfylla samma säkerhetstekniska krav som de stora tillverkarna. Man måste också uppfylla samma krav på dokumentation.

När det gäller IP-klassningen i husbilen får du själv ta ansvar för säkerheten. Som vägledning kan nämnas att i fuktiga miljöer skall utrustning vara IP21, vilket innebär att det skall vara droppskyddat (uppifrån). I våta utrymmen skall utrustning vara minst IPX4, vilket innebär att produkten är striltät (från alla håll). Förhoppningsvis blir din husvagn vare sig fuktig eller våt.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Konvektorelement

Då verkar det som den enda"myndighet"som kan påverka är eller blir försäkringsbolaget vid skada eller domstol vid personskada eller!

om det går till åtal,villsäga
 
Senast redigerad av en moderator:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Konvektorelement

Ursprungligen postat av Maria & Hasse
Dock är dom som jag tänkt köpa bara på 350W styck så dom räcker bara så länge det inte är flera grader minus.
Vi köper så mycket för många slantar till vår husbil så det får nog bli ett par IP65 från LVI för vår del.
Jag kommer att montera i april - återkommer med hur det gick.
Ha de´hälsar Hasse (den lille hemelektrikern)

Hur gick det för er med LVI-elementen?
Jo hur gick det med LVI-elementen?! .......
Efter att ha läst svaren som Kanusen fick från Elsäkerhetsverket och lite andra publikationer samt lyssnat på ett föredrag från AGA om gasol så gör jag nu som följer;
- Enligt AGA så är det en säkerhetszon på 2m runt en gasolinstallation och där gäller speciell klassning. Vilken kunde han tyvärr inte säga.
- Eftersom gasol är 1,56 ggr tyngre än luft så skulle ett eventuellt gasolläkage "krypa" efter golvet och ut genom ventilationsgallret längst ned på dörren. Kom då till slutsatsen att man inte skall ha något som kan bilda gnista i närheten av golvet (typ 230V mekanisk termostat, kontaktor eller strömbrytare). Därför har jag en gasvarnare sensor monterad 3 cm ovan golvet och;
- Jag har köpt en central och elektronisk termostat för 230V elelement från Clas Ohlson (art nr 32-5984 a 299kr) som jag sätter på väggen över dinetten och ganska högt.
- När det gäller kabel så måste den vara mjuk och mångtrådig för att klara bilens rörelser samt uppfylla kraven från IP21 till IP65 beroende var man läser. Jag hittade en på Biltema för "torra, fuktiga, våta och explosionsfarliga lokaler", 3G1,5mm2 artnr 35-454 25m a 299kr. 1,5 mm2 innebär att man inte bör köra alla element, micro, etc på en kabel utan man får dra ett par stycken.
- För viss underhållsvärme (extern timer) och laddning under vinteruppställningen, då bilen är kall och fuktig har jag en kupevärmare med PTC-teknik.
OCH NU TILL KÄRNFRÅGAN;
Jag köpte inte LVI-element med IP65 klassning. Dom var onödigt dyra, tog plats och hade för låg effekt. Sedan hade jag behövt ett element inne på toaletten också, vilket jag förbisett.
- I stället köpte jag ett litet Wifa element som har inbyggd fläkt som går tyst, 1000/2000W. Se; http://www.wilfa.se/produkter.asp?meny=1,44,8,14 Den har IP21 vilket är ok i en torr husbil om jag tolkat regelverket rätt.
- Detta element har mekanisk termostat men den "kortsluter" jag genom att dra den på max och låter den centrala termostaten styra. Köpte ett svart (snygg pianolack).
- Jag sätter detta 230V element på väggen mitt emot min gasol luftvärme Trumatic S 3002 K (vilken ej går att komplettera med elkasett). Fläkten i nya 230V elementet gör då att viss varmluft blåser rakt på Trumaticen i vilken jag har dess fläkt på lågvarv så sprider sig luften även in i toaletten.
- Jag kommer nog inte att ha denna 230V installation klar till Ragglanda eftersom jag även skall in med jordfelsbrytare och lite annat. Inget att visa upp ännu alltså. Kan ta med elementet i en kartong. Att få 12V batterier, LED, etc att klara 4 dygn på Ragglanda är prio ett just nu.
Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Konvektorelement

Hej va tror du vikten av detta arrangemang kommer att hamna på?
Funderade på ett vatten buret system i miniatyr med elpatron mindre vattensystem samt ett vattenburen fläkt typ tillsats du hade i passagerar
utrymmet på skåpbilar,mest för å spara gasol när du stod vid elstolpe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7331

Guest
Sv: Konvektorelement

Ja Wilfa elementet var snyggt.

Jag undrar hur tyst det är?

Efter en sökning på internet hittade jag det bla på Ellos för 499 kr.

Hälsn Rabbe
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Konvektorelement

FÖRTYDLIGANDE: Jag köpte alltså ett Wifa FH-1 element och främst av orsaken att det bara är 9,5cm djupt och bara 27 cm brett och 35,5cm högt, samt var tystgående. Detta element fick då plats på väggen utanför toaletten och mitt emot gasolvärmaren. Anslutes med vanlig jordad kontakt. Elementet kan även ställas på golvet men stödet är för litet för att det skall stå stadigt i en husbil. Hittade det på Elman för 496kr.
Wifa har även en IPX1 värmefläkt med keramiskt element; CH-20 men det är för djupt för mig (dj 16,5cm, h 20cm, b 24cm). Detta element står nog stadigt på golvet.
Lycka till hälsar Hasse (och kom ihåg behörig elektriker för 230V om ni skall dra nytt)
 
F

F.d. 10659

Guest
Sv: Konvektorelement

Det kan tyckas vara försiktig i överkant att varna för användning av elektriska element med glödande värmetrådar i husbilen.
Fundera över varför kupévärmare till vanliga personbilar har inkapslade värmetrådar! Nu har väl de flesta husbilar dieselmotor, varför risken med bensinångor är minimal, men man kan aldrig ha full koll på gasolanläggningen alltid är het tät.
Varning alltså för elelement med synliga glödande värmetrådar och tänk dessutom på att installation av 230 V skall utförars av behörig elektriker.
Brorake
 
Toppen