• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Konstigt fel på AC och fläkt

Wilde

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
30664
Medlemskap
2023
Hej, jag har en Fiat Ducato 2008 med AC i kupén. AC-lampan lyser bara när fläkten står på läge 2 men då går inte fläkten...läge 1, 3 och 4 går fläkten men AC-lampan slocknar...Jag gissar på troll i systemet men är det någon som sett något liknande?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Fläktreglage, fläktstyrning och fläkt är alltid en källa till problem förr eller senare.
Går fläkten tungt så drabbas dom andra två av problem förr eller senare pga att dessa
delar blir över hettade.
Kolla om du kan se baksidan av fläktreglaget. Troligen bränt.
Ser du inget där så kolla om du har en fläktstyrning på något ställe i fläktkanalen från fläktmotorn.
Andra kommer säkert att tala om var grejorna sitter på just din bilmodell.
Om du behöver hjälp så finns jag i Gävle.
Skicka ett PM med ditt mobilnummer så kan vi höras av.
//Tony
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
jag har samma problem med min. Nästan samma årsmodel 2009. Funkar inte på 1 och 2 men 3 uppåt funkar fint. Antingen så byter du reglage (mycket jobb) eller så låter du vara som jag har gjort på den som funkar... tills det pajar och man måste byta i alla fall. Det verkar vara ett känd fel hos fiat.
JAg hade samma strul på förra husbilen (en 2004) där byte jag men som sagt det är jobbig och man måste montera ner ganska mycket för att komma åt det man ska byta. Finns en del videos på youtube som jag kollade innan jag gav mig på det.
Om du gör det själv byt både reglage och motstånd på samma gång så slipper du göra dubbeljobb.
Alternativ så svänger man på fiat som kan göra jobbet, men det lär bli dyrt historia som vanligt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.399
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

Bra beskrivning
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som tony o nette påpekar, och som även kommer fram i Herbet's länk, källan till det onda som förstör reglage och motstånd är oftast att själva fläkten går trögt och är sliten, och då börjar den dra så mycket ström så just reglaget och motstånden inte orkar med. Med nya sådana delar går det ett tag till, men med även en ny (eller ev. uppfräschad fläkt) så går det minst 15 år till.

M.v.h. JANKRO.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
I mitt fall (samma fel) så räckte att byta fläktmotståndet. Beställde på autodoc -> https://www.autodoc.se/ridex/13631626?foundByGa=2975
Lite bilder om hur jag bytte här med. Den gamla fläktmotståndet var både rostig och skadat i mitten.
Den nya kommer med en riktig skruv som har philips huvud.
Nu fungerar allt som det ska.
 

Bilagor

  • UXWJ4518.JPG
    UXWJ4518.JPG
    1,4 MB · Visningar: 70
  • IMG_0088.JPG
    IMG_0088.JPG
    2,1 MB · Visningar: 64
  • IMG_0087.JPG
    IMG_0087.JPG
    1,8 MB · Visningar: 70
  • IMG_0086.JPG
    IMG_0086.JPG
    7 MB · Visningar: 71

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
KettoAvila.
Du får hålla koll på andra kabeln från vänster i ditt kontaktstycke.
Det ser ut att ha varit mycket varmt där.
Isoleringen har försvunnit en bit. Kopparn är synlig och den kommer att
korrodera med tiden och ge dålig kontakt till honkontakten och fläktmotståndet.
Första kabeln har liknande skada ser jag nu.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
KettoAvila.
Du får hålla koll på andra kabeln från vänster i ditt kontaktstycke.
Det ser ut att ha varit mycket varmt där.
Isoleringen har försvunnit en bit. Kopparn är synlig och den kommer att
korrodera med tiden och ge dålig kontakt till honkontakten och fläktmotståndet.
Första kabeln har liknande skada ser jag nu.

Fläkt som går tungt..?
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
jag har plockat ner fläkten och kollat den utanför. Hade faktist tänkt att byta ut den (kastar bara några hundralappar på autodoc) men bestämde mig för att blåsa ut med kompressor och damsuga inne i hållet där fläkten sitter mm...
Jag tror att det är ok.
Vi får väl se hur länge det håller. Husbilen är inte nytt så....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
jag har plockat ner fläkten och kollat den utanför. Hade faktist tänkt att byta ut den (kastar bara några hundralappar på autodoc) men bestämde mig för att blåsa ut med kompressor och damsuga inne i hållet där fläkten sitter mm...
Jag tror att det är ok.
Vi får väl se hur länge det håller. Husbilen är inte nytt så....

Byt fläkten, så slipper du byta motståndet igen, det är lagren i fläkten som går tungt så att strömmen stiger. Det är därför anslutningarna
ser ut som dom gör.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har man en tång amperemeter så kan man ofta se att strömmen
är betydligt högre på en gammal fläkt och man hör eller känner inte det när man
kör den på sidan eller snurrar på den förhand.
Strömmen ökar ofta efter flera minuter då lagren verkligen blir varma.
Jag gjorde mätningar på min Trumafläkt och den drar mycket lite när den är ny.
Efter 18År gick den så tungt att regler transistorn med kylare lossnade i lödningarna på kretskortet.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
922
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Min fläkt gick också bara på högsta hastigheten ( Fiat 2019 )
Monterade nytt motstånd och allt funkar
När jag kollar på det gamla motståndet ser det ut som nytt ?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Då har termosäkringen löst ut (om det sitter en sådan på din enhet).
Den som sitter i "toppen" på fläktmotståndet.
Då har fläkten gått tungt någon gång.
Det kan ju faktiskt komma in skräp som gör att fläkten får svårt att
rotera. Ett barr eller två på felställe kan göra så att fläkten blir obalanserad
och därmed drar för mycket ström.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.399
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag undrar hur ofta kupefiltret bytts ut. Är det igensatt minskar
flödet och även kylningen av fläktmotståndet. Även fläktmotorn får sämre kylning. Jag tror att det är vanligt att många kör fläkten mer eller mindre konstant på läge 1. Då blir fläktmotståndet som varmast. Är då även luftflödet delvis blockerat blir motståndet ännu varmare.
Fläktmotorn mår inte heller bra av att få för lite kylning.
Att termosäkringen löser ut kan säkert påverkas av för lågt luftflöde. Fläktmotorn slit ut i förtid pga igensatt kupefilter.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
På våran Hymer som varit servad så har ALDRIG kupefiltret bytts upptäckte jag . Datumet på filtrets kan var från 2006. Riktigt fusk av de som servat bilen. Därför servar jag själv så vet jag att det blir gjort och hur det blir gjort.
 
Toppen