• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Fläktproblem

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har fått problem med att fläkten nu har två lägen, fullt blås eller avstängd, Fiat årsmodell 2010.
För att komma åt fläkten, måste jag demontera handskfacket vid den blå pilen?
Var sitter fläktmotorn?
Som syns på bilden har jag demonterat luckan i mitten.
1624444357115.png

För att få bort vredet som reglerar fläkthastigheten, skall jag:
1. Koppla ur kontaktstycket
2 Lossa denna skruv och motsvarande på andra sidan
3 Lossa denna skruv och motsvarande på andra sidan.
Bilden tagen underifrån i lucköppningen i mitten.
1624444424178.png
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta med att fläkten går bara på fullt varv är typiskt ett tecken på att det är fläkt motståndet som har "gått"
På min sitter det under handskfacket och i nära anslutning till fläkten.
Efter att jag bytt två ggr så löddade jag fast kablarna och sen dess har inget motstånd gått sönder...
Är du nära Halmstad så har jag ett liggande som du kan få billigt... Annars tror jag de kostar ca 400:-
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När jag hade liknande fel på gamla bil en 2008 , då hade inström kabeln smällt. Det var ett känt problem om man körde fläkten på högsta hastighet.
Efter att hastighets kontrollen till fläkten gick sönder.... Satte jag in en digital varvtals regulator, så nu kan jag ställa steglöst hastigheten på fläkten..... Och inget varvtals motstånd är monterad längre :spinny: :applaus:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det är mycket möjligt att jag demonterat för mycket av inredningen men så är det när man är osäker på hur man skall komma åt enheten och var på fläkten enheten sitter.
Många skruvar men det behövs milt våld för att dra ut plastinredningen som dessutom sitter med hakar som snäppts på plats.
Hua vad det ser ut i bilen. Får jag ihop detta igen?

IMG_3131.jpg

Har lokaliserat kontaktdonet där förmodligen fläktmotståndet sitter.
IMG_3132.jpg

Lossa en skruv på kontaktbryggan, kläm på en plastvingen på var sin sida om kontaktdonet och det går att dra ut motståndet.
IMG_3133.jpg

11 år gammal, donet är rostigt, behöver säkert bytas ut.
Eftersom fläkten går men bara på högvarv så utgår jag ifrån att värmesäkringen är ok.
Hur mäter jag motståndet? De två yttre är väl de utan motstånd dvs full fart på fläkten.
Mäter jag från en av dem mot de andra för att kontrollera om motståndet fungerar?

IMG_3141.jpg
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
11 år gammal, donet är rostigt, behöver säkert bytas ut.
Eftersom fläkten går men bara på högvarv så utgår jag ifrån att värmesäkringen är ok.
Hur mäter jag motståndet? De två yttre är väl de utan motstånd dvs full fart på fläkten.
Mäter jag från en av dem mot de andra för att kontrollera om motståndet fungerar?
Donet fungerar nog alldeles säkert, så ser dom flesta ut efter ett par år.

Det är tvärtom. Det är när bara fullt/inget går som thermosäkringen gått. Mät tvärsöver den röda på bilden. Du har troligen avbrott.

Ta isär ett par sockerbitar, sätt på dom uppstickande pinnarna, och sätt fast en ny thermosäkring mellan. Kostar runt en hundring. Lätt att byta i framtiden snabbt utan att löda.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kolla också kontakten som du pluggar in i motståndet... På min hade några smält så jag klippte kablen där och förlängde dem, då kunde jag lödda fast anslutningarna direkt på stiften....
Ang värmemotståndet så är det nästan omöjligt att lödda dit ett nytt... Utan gör som ch&lb skriver så blir det nog bra...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Hittade ett motstånd som jag lagat trots att det är omöjligt enligt muskatten. Detta är till en bil från 2004 men om du har avbrott så borde du ha hjälp av mina bilder. Bilden med den interna kopplingen är det ända jag hittar, det kan vara så. Att motståndet, fläktomkopplaren, kablarna och dess anslutningar i fläkt och omkopplare brinner är i min egen utredning att det är riktiga skitfläktar som Fiat använder år ut och år in. Inga kullager bara glidlager och efter några år så går det tungt. Kupefläkt Fiat
IMG_6148[1].JPG

IMG_6149[1].JPG
IMG_6150[1].JPGIMG_6151[1].JPG
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hittade ett motstånd som jag lagat trots att det är omöjligt enligt muskatten. Detta är till en bil från 2004 men om du har avbrott så borde du ha hjälp av mina bilder. Bilden med den interna kopplingen är det ända jag hittar, det kan vara så. Att motståndet, fläktomkopplaren, kablarna och dess anslutningar i fläkt och omkopplare brinner är i min egen utredning att det är riktiga skitfläktar som Fiat använder år ut och år in. Inga kullager bara glidlager och efter några år så går det tungt. Kupefläkt Fiat
Visa bilaga 212136

Visa bilaga 212137
Visa bilaga 212138Visa bilaga 212139

Så dåliga kan väl inte fläktarna vara, vår höll nästan 20år? :) Att reglagen smälter är väl resultatet av att när säkringar börjar gå byts bara säkringen och så kör man igen, istället för att söka skälet till att säkringen går.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hittade ett motstånd som jag lagat trots att det är omöjligt enligt muskatten. Detta är till en bil från 2004 men om du har avbrott så borde du ha hjälp av mina bilder. Bilden med den interna kopplingen är det ända jag hittar, det kan vara så. Att motståndet, fläktomkopplaren, kablarna och dess anslutningar i fläkt och omkopplare brinner är i min egen utredning att det är riktiga skitfläktar som Fiat använder år ut och år in. Inga kullager bara glidlager och efter några år så går det tungt. Kupefläkt Fiat
Visa bilaga 212136

Visa bilaga 212137
Visa bilaga 212138Visa bilaga 212139
Skall du nu citera mig så tycker jag att du skall skriva rätt och inte komma med osanning....
För detta skrev jag .... så är det nästan omöjligt att lödda...
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Så här såg mitt fläktvred ut när vår fläkt bara gick på en hastighet.
En liten bula i plasten
DSC_0152_1_copy_2393x1346.jpg
Här med reservdelsnummer.
Och när jag öppnat vredetDSC_0155_1_copy_2393x1346.jpg
såg det ut såhär.

Jag tog ut radion och facket, (har en liten radio), och tog den uppifrån.

Det har fungerat bra nu i två år. Men kör bara kortare stunder på läge 4, högsta hastigheten, annars lägre hastighet.

Bilen är en 07a.

Krister.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Tack!
Jag tar ett steg i taget, byter ut motståndet först så får jag se om jag behöver gå vidare.
Det verkar vara skruvarna vid 2 och 3 på båda sidor som jag skall lossa för att få ut reglaget eller räcker det med punkt 2?
1624523210155.png
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Tack!
Jag tar ett steg i taget, byter ut motståndet först så får jag se om jag behöver gå vidare.
Det verkar vara skruvarna vid 2 och 3 på båda sidor som jag skall lossa för att få ut reglaget eller räcker det med punkt 2?
Visa bilaga 212161
Fläktvredet ser ut att varit varmt, för det har en brun nyans.

Om jag minns rätt får du först dra ut vredet på framsidan försiktigt. Dra rätt ut. Det kan sitta hårt.
Sen lossar du kabelkontakten no 1
Och sedan 2 skruvar no 2.
Så är det löst.
Inte skruvarna no 3.

Krister.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack!
Jag tar ett steg i taget, byter ut motståndet först så får jag se om jag behöver gå vidare.
Det verkar vara skruvarna vid 2 och 3 på båda sidor som jag skall lossa för att få ut reglaget eller räcker det med punkt 2?
Visa bilaga 212161

Skall du inte passa på att mäta fläktens strömförbrukning, annars kanske du har samma problem snart igen?
 
Toppen