• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Konstigt bostadsbatteri

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Haft problem med bostadsbatteriet, 3 tim TV-tittande i dagsljus ( solcell finns) räckte för att displayen i bilen skulle skrika om låg spänning. Hade under dagen kört ca 40 mil. Nästa morgon var batteriet fullt igen med några timmar solcell. Kollade med voltmätare efter skruvat bort minuspol och det fått vila över natt. Mycket bra 13, 2 volt.
Under hösten ute en kall natt, värmaren gick en timma sen var det slut på ström, hade kört 35 mil.
Till bilelektriker, väldigt bra batteri med hög spänning och kraftig startpuls enl mätare. Trots allt gissade de på något med batteriet. Fick stå med en 15 W lampa under natten, nästa morgon bara 2 ! volt i batteriet. Efter någon timma laddning åter full spänning. Jag hade försökt att komma underfund med felet tidigare men med voltmätare gick det inte att få fram något fel. Så det blev att inhandla ett nytt batteri. Samma fel hade det varit vid köpet för 4 år sedan och då sattes ett startbatteri in som väl inte är det lämpligaste.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Njaa, så konstigt är det inte. Ett batteris kapacitet avtar med åren och antal ur/uppladdningar.
En jämförelse: Om du har ett tomt glas som rymmer 2 dl så kan du fylla det med 2 dl vatten och det blir fullt. Tar du och fyller glaset med 1,5 dl sand så får det bara plats 0,5 dl vatten men glaset är likväl fullt. Mäter du så är glaset fullt (Batteriets spänning). Vatten finns som du kan hälla ut under en kort stund. (batteriets ströminnehåll) men inte lika länge som om det inte var sand i glaset.
Jämförelsen haltar lite men jag hoppas du begriper vad jag menar.
 
Toppen