• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konkurs

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Konkurs

Man kan vända på det också, det finns personer som hoppar av ett köp som ofta är specialbeställt och säljaren står med en svårsåld bil med en kort kredit till tillverkaren.

Min pappa sålde på 60-talet en specialbeställd Merca till en person vars fader skulle betala kalaset. När pengarna dröjde visade det sig att transaktionen skulle ombesörjas av Gud Fader själv. Bilfirman stod kvar med en svårsåld Merca.

Men Anders, när du beställer en bil oavsett utrustning ingår du ett avtal. I detta avtal regleras hur du ska ersätta säljaren vid ett eventuellt avtalsbrott. Inte regleras detta med en förskottsbetalning!!!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Konkurs

Ett varningens finger kan väl också vara på sin plats nu när det ska säljas "billiga" konkursbilar. Det kan annars bli som när butiken öppnar för REA. Detta kan jämställas med att vara "fartblind".
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Jag har aldrig behövt betala något i förskott på våra husbilar. sist köpte vi en Kabe för ca 1,1 mille som vi beställde. Varför skulle vi betala innan vi fått någon bil, alltså behövs väl ingen bankgaranti. Om inte husbilsföretaget vill sälja en husbil utan förskott är det väl ingen seriös handlare, jag hade sökt mig till någon annan. De som kräver pengar i förskott har förmodligen inte den ekonomin att de ska hålla på med de dom gör. Vi ser ju resultatet hur det kan bli. Om du beställer en enrtreprenadmaskin eller en lastbil för 3-4 mille betalar man väl inte i förskott?????? skulle det krävas vid en sådan affär sätter man väl in pengarna på ett spärrat konto som man står för själv. Att lämna sin egen bil i pant innan man fått pengar, ja då är det väl inte konstigt att man blir blåst. Lite självkritisk får man väl vara när det handlar om ens egna pengar, eller hur??

Mitt inlägg handlar om att hur viktigt det är att ha en bankgaranti inte om att köpa maskiner för x kr.
Det du beskriver i ditt inlägg har väl ingen bestridit o i allafall inte jag.
Och vem har sagt att man ska betala innan?
Och vem har sagt att man ska lägga handpenning?

Sedan kan man tycka att lägga 1,1 millle på en Kabe borde det också finnas skydd för:D:D:D
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Konkurs

Mitt inlägg handlar om att hur viktigt det är att ha en bankgaranti inte om att köpa maskiner för x kr.
Det du beskriver i ditt inlägg har väl ingen bestridit o i allafall inte jag.
Och vem har sagt att man ska betala innan?
Och vem har sagt att man ska lägga handpenning?

Sedan kan man tycka att lägga 1,1 millle på en Kabe borde det också finnas skydd för:D:D:D


Jag (vi) har fortfarande inte fått svar på vad det är du behöver bankgarantin till.
Sedan väljer jag att inte kommentera ditt inlägg om 1,1 mille annat än att du måste vara jä.... avundsjuk eller så är det något annat allvarligt fel. Jag bara försökte förklara att de som betalar i förskott måste väl ransaka sig själv. Jag har aldrig betalt i förskott någon gång jag handlat husbil.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Jag (vi) har fortfarande inte fått svar på vad det är du behöver bankgarantin till.
Sedan väljer jag att inte kommentera ditt inlägg om 1,1 mille annat än att du måste vara jä.... avundsjuk eller så är det något annat allvarligt fel. Jag bara försökte förklara att de som betalar i förskott måste väl ransaka sig själv. Jag har aldrig betalt i förskott någon gång jag handlat husbil.

Ett lördagsinlägg ser det ut som:D:D:D
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Konkurs

Säger bara en sak om betalningar och allt annat, man har ett eget val rätt eller fel det kan man inget göra åt framförallt när när något sådant här händer, hur skall man kunna veta vad som händer under ytan som köpare gentemot slipade säljare dom bryr sig inte ett smack oavsett vad dom säljer.
/Pelle
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Konkurs

Ett lördagsinlägg ser det ut som:D:D:D

Stämmer, jag ligger borta om veckorna på jobb så jag har inte så stora möjligheter att fippla med datorn i veckorna. Därför skrev jag inlägget på en lördag, men inte som du troligtvis menade med "lördagsinlägg". Vore ändå trevligt om du förklarade vad vitsen med en bankgaranti om man inte betalar förskott på sin husbil, jag har kanske missat något viktigt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Snälla Tommy nu får du skärpa dig och läsa innantill vad jag skrivit. Om du inte vill förstå så ser jag en likhet mellan dig o ett barn som inte vill förstå.

Så här är det. En bankgaranti är ett måste som jag skrev OM man ska betala handpenning. Då är det riskfritt eftersom banken får stå för fiolerna.
Har också skrivit i svar till dig tidigare här i tråden att det du beskrivit har inte motsagts av mig. Jag har också skrivit att vem har sagt att man SKA betala handpenning.
Fattar inte ett dugg vad du är ute efter men du få gärna gå tillbaka och läsa på.:wink:
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Det finns två typer av bankgaranti, villkorlig och ovillkorlig. Försök alltid sträva efter en ovillkorlig och låt alltid säljaren betala kostnaden för bankgarantin.
I näringslivet då en affär regleras med ett avtal, så kan det i vissa fall vara nödvändigt att betala i förskott då säljaren har kostnader långt innan en accepterad leverans.
Om man köper en husbil som är specialutrustad ( här vill säkert säljaren ha en villkorlig garanti) åt köparen och då vill kanske säljaren ha förskott som en garant för att köparen verkligen fullföljer köpet. Detta för att en eventuell tvist inte ska bli långdragen i tingsrätten eller skiljenämnden. Det kan vara svårt för säljaren att avyttra en specialutrustad hb utan att sänka priset.
Självklart tar ju både köpare o säljare upplysning om resp. parts ekonomiska status.
Om köparen inte accepterar leveransen enligt avtal, så har då köparen möjlighet att gå till banken och kräva utbetalning av förskottet.
Lennart
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Konkurs

Det verkar t.o.m. vara bättre priser på husbilarna som är till salu och prissatta, än motsvarande bil i Tyskland.

M.v.h. JANKRO.
 

viana

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Konkurs

Instämmer fullständigt med din kristallklara analys av bakgrunden till konkursen. Trots allt ändå förvånande att östgöta camping kunnat överleva så länge som de ändå gjort. Deras syn på begagnatpriser och svensksålt resp import har ju varit fullständigt uppåt väggarna. Tyvärr har inte kunderna insett faktum och gladeligen betalat flera hundra tusen i överpris i tron om att de erhåller generösa garantier och någon slags extra trygghet. Hoppas detta kan bidra till en bättre EU-anpassning av prisnivån på husbilar i detta land!
 
Toppen