• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

konkurs vinterförvarare husbil /båt etc.

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Problemen med konkurs hos vinterförvarande husbil/husvagnsfirmor lär vara ovanligt aktuellt framöver.

Jag tror inte en sekund på branchens optimistiska framtidssyn, många konkurser väntar branchen.
Ja särskilt som det byggt ut och investerats i stora dyra lokaler på många håll med lånade pengar?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Normalt är det bankerna som får betalt först, sedan eventuella hyror, och därefter leverantörer om det finns något kvar. Till privata små fordringsägare brukar det oftast inte bli något.
Skall man vara petig så kommer samfälligheter, typ fiberföreningar och vägsamfälligheter, in närmast efter bankerna. Möjligt att hyror går före, är osäker där.
 

Magda144

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Linköping
HBK-Nr
34529
Medlemskap
2024
Hej. Ovanstående hade nog rätt. Kronofogden tog godset. Men det kanske finns en lagändring, kolla det. Jag läste ett inlägg i båtbranschen.

Ny ordning för konsumenter
Traditionsprincipen har länge kritiserats som udda och onödig (Tiberg i Festskrift för Nial 1976 och på senare tid särskilt Håstad i flera skrifter), och särskilt för konsumenter ledde den ofta till oväntade rättsförluster. År 2002 infördes i konsumentköplagen 97 § en nyordning, där konsumenten skyddas redan genom sitt avtal, under förutsättning att köpet avser ett bestämt föremål som är avskiljt eller märkt för hans räkning. På sådana villkor kan du alltså numera lämna din nyköpta båt kvar hos säljaren som skyddad egendom.

Enligt den här möjligheten har Båtbranschens Riksförbund kunnat genomföra och rekommendera en ordning som utbjuds så här: “Köp nu, hämta i vår”.

Men jag trodde (tror) att man var tvungen ta varan i besittning för att säkerställa äganderätten. Så kolla.
 

Helena & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
28381
Medlemskap
2024
En snickare med ett par anställda blev av med företagets firmabi. En av hans anställda har skulder till fogden. Vid en kontroll där fogden var på plats beslagtogs bilen. Snickaren enda sett att få tillbaka sin egen bil är att lösa den anställdes skuld. Här har vi ett hål i huvudet på lagstiftaren.
 
F

F.d. 68090

Guest
En snickare med ett par anställda blev av med företagets firmabi. En av hans anställda har skulder till fogden. Vid en kontroll där fogden var på plats beslagtogs bilen. Snickaren enda sett att få tillbaka sin egen bil är att lösa den anställdes skuld. Här har vi ett hål i huvudet på lagstiftaren.
Om Snickarens företag stod som ägare (och kan styrka det) har företaget full rätt att återfå sin egendom utan kostnad. Låter som det fattas något i den här redogörelsen.

[K4] 17 § Lös egendom får utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om han enligt 18 eller 19 § skall anses vara ägare.

4 kap. 18 § Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan.​

 
F

F.d. 64253

Guest
Har du alla papper i ordning som visar att du är ägaren, då skulle jag personligen skita i allt och hämta Husbilen.
Bara en pistol mot huvudet skulle ändra mitt val..
 

Helena & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
28381
Medlemskap
2024
Poängen är den att verkligheten inte ser ut som "pöbeln" önskar/tror. Det som jag nämnde kan man läsa i TT ela tidningen och det handlade om en företagare i Lilla Edet.
För något tag sedan hade jag själv en anställd där vi fick dra från hans lön till fogden. Ringde upp fogden och jodå dom har rätt att beslagta fordonet. Han fick sitta på passagerare platsen. Så att låna ut sin HB kan ha sina risker om lagen stoppar vid "fel" tillfälle. Läs gärna artikeln i tidningen, för detta kan ju inte stämma.... Eller
 
F

F.d. 68090

Guest
Poängen är den att verkligheten inte ser ut som "pöbeln" önskar/tror. Det som jag nämnde kan man läsa i TT ela tidningen och det handlade om en företagare i Lilla Edet.
För något tag sedan hade jag själv en anställd där vi fick dra från hans lön till fogden. Ringde upp fogden och jodå dom har rätt att beslagta fordonet. Han fick sitta på passagerare platsen. Så att låna ut sin HB kan ha sina risker om lagen stoppar vid "fel" tillfälle. Läs gärna artikeln i tidningen, för detta kan ju inte stämma.... Eller
Är det mig och vilka fler som Ni räknar till "pöbeln"? Trodde faktiskt att det fanns en uppförandekod här på HBK, men jag kanske är naiv... Känner inte till den tidningen Ni refererar till "TT ela" gärna en länk tack då min sökning inte gav svar. Och tack för mig i kommande inlägg/forum här. Önskar alla trevliga och övriga medlemmar ett gott nytt år.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Är det mig och vilka fler som Ni räknar till "pöbeln"? Trodde faktiskt att det fanns en uppförandekod här på HBK, men jag kanske är naiv... Känner inte till den tidningen Ni refererar till "TT ela" gärna en länk tack då min sökning inte gav svar. Och tack för mig i kommande inlägg/forum här. Önskar alla trevliga och övriga medlemmar ett gott nytt år.
Problemet i Sverige är väl att lagstiftning och domstolar är vida långt ifrån den rättsuppfattning som en stor del av allmänheten har pöbel eller ej! Så anser ju exempelvis domstol och nämndemän att det är okej att kasta sten på poliser och bränna upp polisbilar...... därför att man inte kunde bevisa att avsikten var att träffa! Och friade de åtalade.
Därför är det ju föga förvånande om det är okej att kronofogden kan ta något som tillhör en annan än den utmätningen gäller! Vilket otroligt löjligt uttryck "ta i besittning". Har man betalat , fått kvitto och blivit registrerad ägare så äger man fordonet punkt slut. Om någon sen tar det så är det stöld kronofogde eller vanlig bov lika! Jag skulle vilja se den myndighetsperson som i massmedia försvarar ett sådant agerande.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
I flera inlägg (bl.a. #9) i denna tråd har det redogjorts för gällande rättsläge.

Varför då hålla på och tjafsa med en massa personliga åsikter, och t.o.m. uppmana till lagbrott? (Man får inte återta något som Kronofogden har beslagtagit.)

Pålle
Jag hoppas att om ett riktigt fall skulle dyka upp där någon blir ifråntagen sin rättmätiga egendom att vi då gemensamt kan hjälpas åt på alla sätt genom massmedia och politiker att påvisa orimligheten i detta gällande rättsläge. Med tanke på kommande lågkonjunktur och högt ränteläge är det ju högst troligt att en del överbelånade handlare kan tvingas till konkurs.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jobbar i byggbranschen. Vi hade på ett bygge en golvfirma som levererade mattrullar till bygget och fakturerade därefter 850.000:-, kort där efter går golvfirman i KK. Byggfirman fick tyvärr lämna i från sig mattrullarna till KK-förvaltaren trots att bevis för betalningen var gjord, varför? Jo mattrullarna var inte tillpassade för bygget utan ansågs vara uppställda i förvar på platsen, att byggfirman betalt för mattrullarna, ja det kan vara men att betala för något som inte är anpassat till bygget fick byggfirman stå för själv. Hur skulle dom gjort? Jo hade mattrullarna varit styckade för de olika rummen i lgh hade mattorna tillhört byggfirman. Detta ärende avgjordes i domstol och kan säga att man lärde sig mycket av den affären.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jobbar i byggbranschen. Vi hade på ett bygge en golvfirma som levererade mattrullar till bygget och fakturerade därefter 850.000:-, kort där efter går golvfirman i KK. Byggfirman fick tyvärr lämna i från sig mattrullarna till KK-förvaltaren trots att bevis för betalningen var gjord, varför? Jo mattrullarna var inte tillpassade för bygget utan ansågs vara uppställda i förvar på platsen, att byggfirman betalt för mattrullarna, ja det kan vara men att betala för något som inte är anpassat till bygget fick byggfirman stå för själv. Hur skulle dom gjort? Jo hade mattrullarna varit styckade för de olika rummen i lgh hade mattorna tillhört byggfirman. Detta ärende avgjordes i domstol och kan säga att man lärde sig mycket av den affären.
Tack för detta! Ytterligare ett bevis på hur galna reglerna är i Sverige! I mina ögon var ju detta ren stöld från myndigheternas sida! Så om vi återgår till husbilsvärlden kan man rekommendera att exempelvis ta med ett hjul om man lämnar bilen hos en handlare.....
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Vinterförvaring måste ju jämställas med parkering. Och om någon då skulle ta husbil/husvagn eller båt är det ju ren stöld! Ett vinterförvarat fordon måste ju räknas som att man tagit det i besittning....Vansinnigheterna som beskrivits tidigare handlar ju om när man köper på höst och vinter och inte hämtar förrän till våren!
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Enl vissa av er så fyller alltså regbeviset ingen som helst funktion som ägarbevis. Så det som står på det att ägaren av beviset äger fordonet är bara ljug från statens(Transportstyrelsen) sida?
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Många idéer på detta ämne, vad händer om man står med husbilen på en Camping å campingen går i KK, skulle inte tro att de låser bommen och alla husbilar och husvagnar tillfaller konkursboet.
Tänk på de som säsongar med husvagn.
Nä...när det gäller KK så skyddar de bolaget som går i KK å fordringsägare känner sig som brottslingar.
Som vanligt i Sverige så skyddar de boven och inget till brottsoffret .
 
Toppen