• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

konkurs vinterförvarare husbil /båt etc.

Tott

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
33321
Medlemskap
2026
Någon som vet om konkursande förvarares konkursförvaltare tar Husbil/båt man lämnat för förvaring ???
hur skyddar man sig ???
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Tänk på att om man har köpt en husbil som man låter stå kvar hos företaget under vintern utan att man först har tagit den i sin besittning, t.ex. hämtat ut den och kört en runda så tillhör den konkursboet.

Men du måste väl förstå orimligheten i ditt inlägg. Om man har betalat för bilen och man står som ägare så äger man bilen oavsett vad vad som händer med handlaren eller var den råkar stå. Hur ska konkursförvaltaren veta om du har kört med bilen eller inte?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Men du måste väl förstå orimligheten i ditt inlägg. Om man har betalat för bilen och man står som ägare så äger man bilen oavsett vad vad som händer med handlaren eller var den råkar stå. Hur ska konkursförvaltaren veta om du har kört med bilen eller inte?
Ett inlägg tidigare i detta forum, 28 jan -22


Screenshot_20221225_222500.jpg
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
När jag lämnar in mina cyklar för service får jag ett kvitto, vars enda syfte är att kunna få tillbaka cykeln vid en konkurs.

Sedan skulle ju KRONOFOGDEN kunna vara smidig att låta dig hämta husbilen om du kan bevisa att du är ägare, undra vad lager säger
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är bara att fråga ett flertal ägare vad som hände med deras husbilar som inte var uthämtade när Östgöta Camping gick i konkurs. Jag vet inte hela och alla historier till slutet, men bra gick det inte.

När Micro bildelar gick i konkurs så var de skyldig mig pengar för felaktiga bildelar jag fått och lämnat tillbaka. Inte riktigt samma som att vara skyldig kunden en betald/delvis betald bil, men ändå samma grund... Mina pengar kvar hos dem. Svaret jag fick var. Skicka in ett krav till konkursförvaltaren men du får bara pengarna om det blir något över att ge bort.
Jag orkade inte ens påbörja pappersarbetet med eländet.

Konkurs blir det ju när man inte kan ge alla sina kunder det de har krav på, och då får alla lida. Leverantörer till firman som gått i k.k. verkar ofta stå först i kö för att få ut något, och det är troligen de som har de första kraven inlämnade som orsakade konkursen.

Ja det verkar heltokigt, men man kan ju undra vem som skrivit all underliga lagar som råder och även slår stendumt på andra områden nu för tiden. Ett problem är nog att många lagar är gamla och otidsenliga men lever kvar i ett nyare samhälle där mycket inte längre stämmer med grundidén.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hejsan, det är bara att fråga ett flertal ägare vad som hände med deras husbilar som inte var uthämtade när Östgöta Camping gick i konkurs. Jag vet inte hela och alla historier till slutet, men bra gick det inte.

När Micro bildelar gick i konkurs så var de skyldig mig pengar för felaktiga bildelar jag fått och lämnat tillbaka. Inte riktigt samma som att vara skyldig kunden en betald/delvis betald bil, men ändå samma grund... Mina pengar kvar hos dem. Svaret jag fick var. Skicka in ett krav till konkursförvaltaren men du får bara pengarna om det blir något över att ge bort.
Jag orkade inte ens påbörja pappersarbetet med eländet.

Konkurs blir det ju när man inte kan ge alla sina kunder det de har krav på, och då får alla lida. Leverantörer till firman som gått i k.k. verkar ofta stå först i kö för att få ut något, och det är troligen de som har de första kraven inlämnade som orsakade konkursen.

Ja det verkar heltokigt, men man kan ju undra vem som skrivit all underliga lagar som råder och även slår stendumt på andra områden nu för tiden. Ett problem är nog att många lagar är gamla och otidsenliga men lever kvar i ett nyare samhälle där mycket inte längre stämmer med grundidén.

M.v.h. JANKRO.
De svenska lagarna och domstolarnas sätt att döma är ju långt från den rättsuppfattning som majoriteten av svenska folket har! Hur det blivit så här tokigt kan man ju fundera över....
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Lagarna är oftast helt logiska och enkla, problemet kommer oftast när vi lekmän skall börja försöka att förstå text vi inte begriper fullt ut, och sedan lägga in egna värderingar i det hela.
Då brukar det uppstå suck och stön.

Detta är dock inte lagens/lagarnas fel.

Vid konkurs får den som har störst fordran först och sedan sprids det neråt tills pengarna är slut. Det betyder att en del inte kommer få något i en del fall.

Att lagar inte alltid följer folkets rättsuppfattning är helt klart en bra sak. Annars hade en pöbelmentalitet styrt lagutvecklingen såsom i endel andra länder.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Lagarna är oftast helt logiska och enkla, problemet kommer oftast när vi lekmän skall börja försöka att förstå text vi inte begriper fullt ut, och sedan lägga in egna värderingar i det hela.
Då brukar det uppstå suck och stön.

Detta är dock inte lagens/lagarnas fel.

Vid konkurs får den som har störst fordran först och sedan sprids det neråt tills pengarna är slut. Det betyder att en del inte kommer få något i en del fall.

Att lagar inte alltid följer folkets rättsuppfattning är helt klart en bra sak. Annars hade en pöbelmentalitet styrt lagutvecklingen såsom i endel andra länder.
Så du sätter likhet mellan folket och pöbeln? Jag tycker att svaret på frågan i detta exempel är uppenbar! Har man skrivit på, betalat och fått papper på att man är registrerad ägare är det ju mot all logik och rättsuppfattning om eventuell konkursförvaltare ändå skulle kunna ta bilen och räkna in den i konkursboet oavsett om man kört några meter eller ej! Men det är klart kan man ge 800.000 till dömda våldtäktsmän finns det inget som förvånar vad gäller lag och rätt!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, det är bara att fråga ett flertal ägare vad som hände med deras husbilar som inte var uthämtade när Östgöta Camping gick i konkurs. Jag vet inte hela och alla historier till slutet, men bra gick det inte.

När Micro bildelar gick i konkurs så var de skyldig mig pengar för felaktiga bildelar jag fått och lämnat tillbaka. Inte riktigt samma som att vara skyldig kunden en betald/delvis betald bil, men ändå samma grund... Mina pengar kvar hos dem. Svaret jag fick var. Skicka in ett krav till konkursförvaltaren men du får bara pengarna om det blir något över att ge bort.
Jag orkade inte ens påbörja pappersarbetet med eländet.

Konkurs blir det ju när man inte kan ge alla sina kunder det de har krav på, och då får alla lida. Leverantörer till firman som gått i k.k. verkar ofta stå först i kö för att få ut något, och det är troligen de som har de första kraven inlämnade som orsakade konkursen.

Ja det verkar heltokigt, men man kan ju undra vem som skrivit all underliga lagar som råder och även slår stendumt på andra områden nu för tiden. Ett problem är nog att många lagar är gamla och otidsenliga men lever kvar i ett nyare samhälle där mycket inte längre stämmer med grundidén.

M.v.h. JANKRO.

Normalt är det bankerna som får betalt först, sedan eventuella hyror, och därefter leverantörer om det finns något kvar. Till privata små fordringsägare brukar det oftast inte bli något.
 
Senast ändrad:

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Så du sätter likhet mellan folket och pöbeln? Jag tycker att svaret på frågan i detta exempel är uppenbar! Har man skrivit på, betalat och fått papper på att man är registrerad ägare är det ju mot all logik och rättsuppfattning om eventuell konkursförvaltare ändå skulle kunna ta bilen och räkna in den i konkursboet oavsett om man kört några meter eller ej! Men det är klart kan man ge 800.000 till dömda våldtäktsmän finns det inget som förvånar vad gäller lag och rätt!
Har du inte tagit ditt fordon i besittning så är det så det är. Man får givetvis tycka vad man vill.
Jag skulle med min kompis kunna skriva ett par kvitton på 2 Ferrari ifrån hans bilfirma dagen innan han går i konkurs.
Då skulle jag alltså kunna hämta "mina bilar" bara för att jag har ett papper på dem. Besittningen är inte helt dum om man tänker efter.

Vad gäller din andra passus så har man väl följt lagen som den är vad jag förstår och då gäller gängse regler, oavsett om vi tycker om det eller ej.
Det är lite det som är vitsen med att ha ett regelverk som gäller för alla.

P.S Jag har inte läst alla turerna i ditt sista påstående om 800K D.S
Men jag tror att du syftar på EN person i Malmö och inte flera som fick 80K? (Man/Män)
 
F

F.d. 73249

Guest
Du kan inte bara skriva 2 kvitton på 2 st ferrari, dom måste ju oxå betalas. o nej 5 kr är inte skälligt pris 2 dagar innan en konkurs.
Som det tydligen är nu så får konkursförvaltaren betalt 2 gångar
1 första gången när du köper bilen, andra gången när han säljer den från konkurs boet
Det är i min värld båda stöld o bedrägeri
Jag har just köpt o betalt en husbil, jag har kontrakt på att bilen är min + kvitto på att jag har betalt bilen.
Jag har inte hämtat bilen än för det skulle bytas kamrem på den,
Är det då rätt att kronkalle ska ta min bil ?
Då tar ju kronkalle något som tillhör mej, beviseligen betalt o allt
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Någon som vet om konkursande förvarares konkursförvaltare tar Husbil/båt man lämnat för förvaring ???
hur skyddar man sig ???
Detta är sant,har en son som jobbat som kronofogde, han har varnat mig för detta p.g.a att kkfirmor skrev över dyra båtar,bilar på "kunder" för att slippa ha dem i sin kk. Rådet är att ta bilen i besittning, helst hämta ut den från firman.
 
Toppen