Tott
HBK Medlem
Någon som vet om konkursande förvarares konkursförvaltare tar Husbil/båt man lämnat för förvaring ???
hur skyddar man sig ???
hur skyddar man sig ???
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Tänk på att om man har köpt en husbil som man låter stå kvar hos företaget under vintern utan att man först har tagit den i sin besittning, t.ex. hämtat ut den och kört en runda så tillhör den konkursboet.
Ett inlägg tidigare i detta forum, 28 jan -22Men du måste väl förstå orimligheten i ditt inlägg. Om man har betalat för bilen och man står som ägare så äger man bilen oavsett vad vad som händer med handlaren eller var den råkar stå. Hur ska konkursförvaltaren veta om du har kört med bilen eller inte?
De svenska lagarna och domstolarnas sätt att döma är ju långt från den rättsuppfattning som majoriteten av svenska folket har! Hur det blivit så här tokigt kan man ju fundera över....Hejsan, det är bara att fråga ett flertal ägare vad som hände med deras husbilar som inte var uthämtade när Östgöta Camping gick i konkurs. Jag vet inte hela och alla historier till slutet, men bra gick det inte.
När Micro bildelar gick i konkurs så var de skyldig mig pengar för felaktiga bildelar jag fått och lämnat tillbaka. Inte riktigt samma som att vara skyldig kunden en betald/delvis betald bil, men ändå samma grund... Mina pengar kvar hos dem. Svaret jag fick var. Skicka in ett krav till konkursförvaltaren men du får bara pengarna om det blir något över att ge bort.
Jag orkade inte ens påbörja pappersarbetet med eländet.
Konkurs blir det ju när man inte kan ge alla sina kunder det de har krav på, och då får alla lida. Leverantörer till firman som gått i k.k. verkar ofta stå först i kö för att få ut något, och det är troligen de som har de första kraven inlämnade som orsakade konkursen.
Ja det verkar heltokigt, men man kan ju undra vem som skrivit all underliga lagar som råder och även slår stendumt på andra områden nu för tiden. Ett problem är nog att många lagar är gamla och otidsenliga men lever kvar i ett nyare samhälle där mycket inte längre stämmer med grundidén.
M.v.h. JANKRO.
Så du sätter likhet mellan folket och pöbeln? Jag tycker att svaret på frågan i detta exempel är uppenbar! Har man skrivit på, betalat och fått papper på att man är registrerad ägare är det ju mot all logik och rättsuppfattning om eventuell konkursförvaltare ändå skulle kunna ta bilen och räkna in den i konkursboet oavsett om man kört några meter eller ej! Men det är klart kan man ge 800.000 till dömda våldtäktsmän finns det inget som förvånar vad gäller lag och rätt!Lagarna är oftast helt logiska och enkla, problemet kommer oftast när vi lekmän skall börja försöka att förstå text vi inte begriper fullt ut, och sedan lägga in egna värderingar i det hela.
Då brukar det uppstå suck och stön.
Detta är dock inte lagens/lagarnas fel.
Vid konkurs får den som har störst fordran först och sedan sprids det neråt tills pengarna är slut. Det betyder att en del inte kommer få något i en del fall.
Att lagar inte alltid följer folkets rättsuppfattning är helt klart en bra sak. Annars hade en pöbelmentalitet styrt lagutvecklingen såsom i endel andra länder.
Hejsan, det är bara att fråga ett flertal ägare vad som hände med deras husbilar som inte var uthämtade när Östgöta Camping gick i konkurs. Jag vet inte hela och alla historier till slutet, men bra gick det inte.
När Micro bildelar gick i konkurs så var de skyldig mig pengar för felaktiga bildelar jag fått och lämnat tillbaka. Inte riktigt samma som att vara skyldig kunden en betald/delvis betald bil, men ändå samma grund... Mina pengar kvar hos dem. Svaret jag fick var. Skicka in ett krav till konkursförvaltaren men du får bara pengarna om det blir något över att ge bort.
Jag orkade inte ens påbörja pappersarbetet med eländet.
Konkurs blir det ju när man inte kan ge alla sina kunder det de har krav på, och då får alla lida. Leverantörer till firman som gått i k.k. verkar ofta stå först i kö för att få ut något, och det är troligen de som har de första kraven inlämnade som orsakade konkursen.
Ja det verkar heltokigt, men man kan ju undra vem som skrivit all underliga lagar som råder och även slår stendumt på andra områden nu för tiden. Ett problem är nog att många lagar är gamla och otidsenliga men lever kvar i ett nyare samhälle där mycket inte längre stämmer med grundidén.
M.v.h. JANKRO.
Har du inte tagit ditt fordon i besittning så är det så det är. Man får givetvis tycka vad man vill.Så du sätter likhet mellan folket och pöbeln? Jag tycker att svaret på frågan i detta exempel är uppenbar! Har man skrivit på, betalat och fått papper på att man är registrerad ägare är det ju mot all logik och rättsuppfattning om eventuell konkursförvaltare ändå skulle kunna ta bilen och räkna in den i konkursboet oavsett om man kört några meter eller ej! Men det är klart kan man ge 800.000 till dömda våldtäktsmän finns det inget som förvånar vad gäller lag och rätt!
Detta är sant,har en son som jobbat som kronofogde, han har varnat mig för detta p.g.a att kkfirmor skrev över dyra båtar,bilar på "kunder" för att slippa ha dem i sin kk. Rådet är att ta bilen i besittning, helst hämta ut den från firman.Någon som vet om konkursande förvarares konkursförvaltare tar Husbil/båt man lämnat för förvaring ???
hur skyddar man sig ???