• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens på hyttrutorna?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad kan man förvänta sig map kondens och frost på insidan av hyttrutorna i en integrerad bil?
Jag tänker på temperaturer ute på -10 till -30 grader.

Hur stor betydelse har det om man har dubbelglas i sidorutorna?

Är det någon skillnad mellan olika lösningar (fabrikat) för mörkläggning/insidig isolering av hyttrutorna?

Jag är inte beredd att hänga på stora kappor utanpå bilen för en natt i taget, när man reser på vintern.
 
F

F.d. 25206

Guest
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Hej. Du skall inte vara rädd för att använda vintertäcke. Efter ett fåtal ggr så sätter du dit det på mindre än 2 min. Ett bra täcke typ det finska är bara att skaka av och förvara löst i bilen till kommande kväll. (kanske finns behov av att skölja av bilen innan du monterar dit det för att ej smutsa ner täcket i onödan)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Nåja

Tre husbilar av de jag haft har inte uppvisat kondens på frontrutan vid sträng vinterkyla och dessa bilar har varit försedda med en isolerad och tät vägg (och dörr) mellan förarhus och bodel.
I min näst sista bil (en Travelmaster) fanns inte plats för en sådan mellanvägg så där fick jag klara mig med Kabes draperi i kombination med det finska vintertäcket och visst hjälpte det mot frost men stoppade inte kondens på rutan.
Men trådskaparen ville ju veta hur det fungerar på en helintegrerad bil och någon sådan har jag inte ägt. Men visst går det rätt snabbt att hantera vintertäcket, i varje fall så länge man inte försöker packa ner det i sin påse.

aake
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Skaffa ett vintertäcke det Finska. Du slipper kondens!
Vi använder även detta här i Spanien inte mot kylan utan solen.
När du har använt det några gåner sätter du upp det på 2 min. Använde det i vintras -22 grader och på dagen kan du vika ned så att ljus och sol kommer in.
Vi rekomenderar det!
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Janne

Slipper du verkligen kondens med täcke på utsidan vid de temperaturer som trådskaparen nämner?

aake

I alla fall -10, kallare har jag inte varit ute med bilen i. Sen tror jag inte det har någon betydelse om det är integrerad eller ej. Det är ju samma problem, kallt ute, varmt inne.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Mine 2 siste husbiler har isolerglass i siderutene og ingen kondens der, selv ved kaldere enn -30.
Frontruten derimot blir full av is ved noen kuldegrader, men rullevegg innefor sørger for at det ikke blir kald trekk fra ruten og inn i bilen. Desverre er ikke en slik vegg 100% tett så det kommer noe fuktig luft gjennom til det kalde rommet mellom veggen og frontruten.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Vi har dubbelglas på sidorna och vill man slippa is/kondens på framrutan så måste man ha en liten fläkt som blåser på rutan så man inte får imma , som då sedan blir kondens.
Jag märkte att när bilen hade stått på uppfarten utan värme och jag satte på värmen blev det kondens på framrutan utan att någon ens var i bilen .

När vi vintercampar så har vi vintertäcke samt plisegardinen fördragen .
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Min slutsats map svaren ovan, är följande

Det gör god nytta med dubbelglas i sidorutorna.

Framrutan kan inte hållas im/is fri pga luftläckage mellan plise/aluminium gardinen och övrig inredning.

Har någon av er erfarenhet av den typ av vindrute gardin av aluminium som sitter på en del liner bilar. Carthago, Niesmann, Concorde?

Om man tittar på denna tex, så ser den tät ut.
Underdelen av aluminiumgardinen (motordriven) passar med tätningar mot instrumentpanelen.

Funkar detta?

ViewImage.aspx
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Wintercamper

Tjusig liner, vilken är det?

Denna mer blygsamma konstruktion håller frontrutans insida absolut fri från kondens. Mellanvägg av limträkonstruktion med 23 mm pu-skum som isolering:

IMG_3412 (Large).jpg

aake
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Vidhem minns du inte att du kom in till oss i Moraparken och värme dig i vintras!
Vintertäke eller avskild förar hytt eller värmeslinga fram vid framrutan är bara en fråga på val av husbil.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Hej Wizard.
Eftersom du frågar så har Concorde löst kondensproblemet med ett element som löper längs hela framrutan, jag tror detta är nytt för i år, kommer inte ihåg att jag hade det på min gamla Concorde, men jag kan ha fel.

Många Concorde ägare använder sig inte av aluminium draperiet för att täcka vindrutan då det finns flera dörrar som mörklägger till sovrumsdelen. Känns helt enkelt onödigt att täcka för.

Från och med detta modell år, tror jag, har Concorde el-uppvärmd framruta, ( är faktiskt inte riktigt säker på någonting nu för tiden, speciellt inte en söndag morgon ).

Därav finns inte kondensproblemet kvar i Concorde.

//T
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Rulleveggen som brukes av Niesmann, Carthago, Concorde og noen andre er nesten tett, men det blir noe fukt som legger seg på frontruten og fryser til is. Veggen sørger for at det ikke trekker fra frontruten og erstatter den veggen med dør som Nordic og bilen til aake benytter.

Greit med vinterhusbil som har plass til en :D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Enl. min uppfattning så är den viktigaste funktionen med en isolerad mellanvägg att hålla värmen kvar i bodelen och att hindra kallras. Vid sträng vinterkyla blir vindrutan ändå torr när man kört sin dieselmotorvärmare, vilket man bör göra innan man startar bilen i 25 minusgrader.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Alde med varmeveksler og pumpe for oppvarming av motoren hjelper og bra på. Vi bruker å slippe på varm luft fra bodelen på frontruta en tid før vi skal reise, isen smelter og vannet kan en tørke vekk.

Nå i år får vi ikke praktisert, kjørte idag i 1400 m over havet og +20 ;).
 
Toppen