Ralf&Ann-Christin
HBK Medlem
Imma/kondens i sidoglas Carthago.
Vad är det för möjlighet att bli kvitt kondensen.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Skogsnäs glas AB i Emmaboda.Köpa nya rutor = Extrent dyrt.
Lämna in rutorna till en glasmästare som kan åtgärda problemet = bara dyrt.
Ina andra lösningar finns.
Ber på hur gammal bilen är kan man försöka hävda garanti.Imma/kondens i sidoglas Carthago.
Har funderat på samma sak, kanske ett hål längst upp och ett längst ner?
Det hade vi på vår husvagn också, smidigt var det iaf. Numera så är där väl någon gas eller vacum mellan glasen. Men man kan väl se det som så att om rutan ändå har börjat läcka så kan det iaf inte bli sämre.På husvagnen hade man i nederkant en plastplugg att ta bort så imman försvann. Kan man borra ett hål i nederkant på glaset ?
Inte bara trafikfarligt….blir också en 2:a på besiktning om det vill sig illaHej! Hade samma problem på vår Hymer, fick bytt en ruta på goodwill men höll bara ca två år. Lät Skogsnäs glas fixa rutorna, blev helt perfekt. Dessutom två års garanti. Kan verkligen rekommendera denna firma. Det är ju trafikfarligt att köra med dimmiga rutor, man ser inget i backspeglarma.
Hälsningar Sanddammaren
"Luftintagen" i nerkant på rutan är dräneringshål för fukt och kondens som bildas i spåret där rutan löper.Har du kollat att det är fri väg vid de små luftintagen under rutan?
HejHej
Mina sidorutor behöver åtgärdas och Skogsnäs glas verkar ju kunna detta men det är ju en bit att åka dit . Är det någon som har fått gjort det hos nån glasmästare på västkusten?
Janne
Har provat båda lösningarna med imma mellan glasen. Först omklistring av glasen av Skogsnäs. Varade c:a 2 år. Några kompisar inom glasmästeriet tog loss glasen. Sedan körde jag ner dem till Kristinehamn med personbilen, där Skogsnäs var och servade ett bussbolag, som hade immiga glasrutor. Proffsiga hantverkare, men det varade bara i två år. Därefter nya glas direkt från Tyskland, som jag bytte själv. Jag såg ju hur hantverkare jobbade, så jag visste hur man skulle gå till väga. Nu har tre år gått och allt är ok. Men har även bytt sidorutan på höger sida två gånger, först med imma mellan glasen, andra gången en grästrimmare som skickar en sten mot rutan, som gick sönder. Så jag har provat på!Köpa nya rutor = Extrent dyrt.
Lämna in rutorna till en glasmästare som kan åtgärda problemet = bara dyrt.
Ina andra lösningar finns.