• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Kondens i dubbelglas

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Imma/kondens i sidoglas Carthago.
Vad är det för möjlighet att bli kvitt kondensen.
Ber på hur gammal bilen är kan man försöka hävda garanti.
Det fick vi igenom första gången vi drabbades.
De andra två gångerna fick vi nya rutor på goodwill men fick betala arbetskostnaden för bytet eftersom garantin gått ut. (Hymer)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
På husvagnen hade man i nederkant en plastplugg att ta bort så imman försvann. Kan man borra ett hål i nederkant på glaset ?
Det hade vi på vår husvagn också, smidigt var det iaf. Numera så är där väl någon gas eller vacum mellan glasen. Men man kan väl se det som så att om rutan ändå har börjat läcka så kan det iaf inte bli sämre.

Nu pratar vi om plastrutorna på bodelen, är det isolerglasen med riktigt glas på förardelen så är det bara att byta eller renovera.
 

vigon

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
3258
Medlemskap
2024
Har samma problem på min frankia bytte alla rutor fram. Ett år senare ny kondens i en sidoruta ingen garanti. Får väl försöka leva med kondens en. Bytet på rutorna kostade 45 000 kr. Måste vara välgigt dålig kvallite på rutor med dubbelglas.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Hade samma problem på vår Hymer, fick bytt en ruta på goodwill men höll bara ca två år. Lät Skogsnäs glas fixa rutorna, blev helt perfekt. Dessutom två års garanti. Kan verkligen rekommendera denna firma. Det är ju trafikfarligt att köra med dimmiga rutor, man ser inget i backspeglarma.
Hälsningar Sanddammaren
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Hej! Hade samma problem på vår Hymer, fick bytt en ruta på goodwill men höll bara ca två år. Lät Skogsnäs glas fixa rutorna, blev helt perfekt. Dessutom två års garanti. Kan verkligen rekommendera denna firma. Det är ju trafikfarligt att köra med dimmiga rutor, man ser inget i backspeglarma.
Hälsningar Sanddammaren
Inte bara trafikfarligt….blir också en 2:a på besiktning om det vill sig illa
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Kan verkligen rekommendera Skogsnäs glas. Två års garanti och bra utfört arbete. Dessutom inte minst en prisfråga.
På vår Hymer utanför garantin skulle priset för alla sidorutorna bli 35000 plus arbete 13500. 48500. Garanti " runt hörnet".
På Skogsnäs glas mindre än halva priset plus två års garanti.
Inget att fundera över.
Lars Gånberg
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Hej
Mina sidorutor behöver åtgärdas och Skogsnäs glas verkar ju kunna detta men det är ju en bit att åka dit . Är det någon som har fått gjort det hos nån glasmästare på västkusten?

Janne
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Hej
Mina sidorutor behöver åtgärdas och Skogsnäs glas verkar ju kunna detta men det är ju en bit att åka dit . Är det någon som har fått gjort det hos nån glasmästare på västkusten?

Janne
Hej

Jag fixade mina rutor hos Skogsnäs och är mycket nöjd med bemötandet och utförandet. Mycket proffsigt.

Största anledningen för mig att åka dit, trots lång resväg, är att de är vana vid att plocka ner fordonsinredning, utan att skada något, och sen sätta ihop det snyggt. Det går säkert att hitta någon som kan fixa rutan, men det skall ju mer till för att man ska vara nöjd.
 

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Köpa nya rutor = Extrent dyrt.

Lämna in rutorna till en glasmästare som kan åtgärda problemet = bara dyrt.

Ina andra lösningar finns.
Har provat båda lösningarna med imma mellan glasen. Först omklistring av glasen av Skogsnäs. Varade c:a 2 år. Några kompisar inom glasmästeriet tog loss glasen. Sedan körde jag ner dem till Kristinehamn med personbilen, där Skogsnäs var och servade ett bussbolag, som hade immiga glasrutor. Proffsiga hantverkare, men det varade bara i två år. Därefter nya glas direkt från Tyskland, som jag bytte själv. Jag såg ju hur hantverkare jobbade, så jag visste hur man skulle gå till väga. Nu har tre år gått och allt är ok. Men har även bytt sidorutan på höger sida två gånger, först med imma mellan glasen, andra gången en grästrimmare som skickar en sten mot rutan, som gick sönder. Så jag har provat på!
 
Toppen