• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkylskåp 12V startar ej

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Har haft problem med att kylskåpet stannar när fler förbrukare är igång. Märkte också att belysningen "blinkar/pulserar" när t.ex. vattenpumpen är igång, osv.. Utgick ifrån att allt berodde på för klena kablar!

Åtgärd 1: vattenpumpen (kabelarea byte)
Bytte matningskabel från 1,5mm2 till 4,5mm2 via ett relä och "blinkandet/pulserande" försvann direkt. Ett problem mindre tänkte jag, nu sätter jag ett relä och 4,5mm2 ledning till kylen också!

Åtgärd 2: kylskåp (kabelarea byte)
Kollade spänning i kylkåpskablar och blev förvånad när det visade sig att det bara var 11,9V medan alla andra kablar hade 13,3V !? OK, då byter jag ut 2,5mm2 kablar till 4,5 mm2 med direkt anslutning till batterier (säkrat med 10 Amp), vilket fungerade utmärkt när jag testade kylskåpet i utdraget läge.

Nu till problematiken:
Satte tillbaka kylen på sin plats, men då ville den inte starta längre. Den brummade kort stund för att återigen bli knäpptyst och så höll den på ett tag... Orkade inte vänta längre, ska fortsätta imorgon och undrar:

Jag har haft kylskåpet ute och inne några gånger, kraftigt lutande. Kan jag ha vinklat den så pass mycket att den inte kan "återhämta" sig? Har någon ett förslag på vad jag skulle kunna göra under morgondagen? Kylen är bara 3 år gammal och har fungerat bra innan jag började dra den ut och in!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
När vi köpte kyl/frys så stod det i instruktionerna att man inte skulle starta dom förrän efter 24 timmar så att köldmediet hinner rinna till "rätt plats".
Annars kan det komma in vätska i kompressorn, och denna kan inte komprimeras så det blir bom-stopp.
Ev kan kompressorn skadas.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack vänner (nu låter jag som L.E., vår ordförande), svaren är förhoppningsgivande och snart är det dags att ge mig iväg till HB-uppställningsplatsen. Det gått ca 20 timmar sen kompressor-"låsningen"! Hoppas ni har rätt för min ork med det elektriska börjar ta slut. Till skillnad från "muskatten" som gärna experimenterar och tar fram fiffiga lösningar, mitt mål är att få fungerande grejer så att vi kan ge oss iväg efter intressanta platser.

När jag tittar på hela konceptet med kabeldragning, dimensioner man använt och jämför med installationsanvisningar från manualer, då ser det exakt ut efter anvisningar med bara en litet petitess. Man har räknat kabellängder från bodelsbatterier till förbrukare ENKEL VÄG och helst EN FÖRBRUKARE åt gången! Man kanske ska räkna med returen också, dvs både + kabellängd och - längd? Hoppas jag får klarhet i detta innan jag har tappat alla hårstrån...

elektriker.jpg
Källa: Internet
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu har vi varit i husbilen och försökt starta kylen! Den ryste till betydligt kraftigare än igår men tystnade strax igen... Väntade en stund och försökte igen några gånger men ack nej så då blev det dags att vänta tills imorgon.

I och med att kompressor försöker och försöker, det kan faktiskt vara strömmen, som du skriver WillerWalle. Hur som helst, direkt efter förtids-röstningen imorgon så ska jag försöka:
  • återigen starta kylen och om det inte fungerar
  • ännu en gång ta ut den och kolla ström & anslutningar
Kanske att 4,5mm2 kabel inte räcker ändå? ...eller att jag har klämt kabeln i skarvarna när jag monterade tillbaka kylen. Hur som helst, det ska bli intressant att göra en ny mätning imorgon. I värsta fall får jag utöka kabeln med ytterligare 4,5mm2 (till 9 mm2) t.o.r. så får vi se vad som händer.

PS. Dometic var snabba (tack Tobias) och svarade idag med kommentaren: Man utgår från att man skall ha 2kvmm2 per meter kabel. vilket jag också ska kolla betydligt noggrannare under morgondagen. DS.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hejsan M & R ! Jag har haft funderingar på att installera kompressorkylskåp och då tittat på ett ganska stort "Isotherm" CR 165 och enligt specen drar detta på medelbelastning 2,5 A och på maxbelastning 6 A och tittar man på diagrammet som Kjell 1351 hade med i sitt inlägg så måste kabelarean Du har räcka med råge, jag tror att problemet är ett annat men vad är svårt att säga
Hoppas allt löser sig till det bästa och kör pent som dom säger i Norge
Hälsningar Hasse & Ingegerd
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Det kan ju också vara fel på kompressorn. Det händer att de tvångsstyrda ventilerna går av eller fastnar. Om det är en för hög startström så skulle jag misstänka att det är ett mekaniskt fel. Hoppas Du får igång det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kollade några beräkningar på nätet och uppgav så mycket som 10 m kabel (2 x 5), 12 V spänning och kylens energiförbrukning på 45 Watt. Fick samma svar i alla kalkyler så nu (imorgon) är det dags att kolla verklig ström med riktig Amperemätare. Imorgon skall allt fungera om det nu inte är fel på själva kompressorn, fast jag förstår inte hur jag kunde vara orsak till detta.

Om kylskåp är så känsliga att man inte får bära eller vinkla dessa, eller om dom pajar så fort man avbryter kompressorns arbete, ja då är jag illa ute... Känns spännande inför morgondagen. Och förresten, vi röstade redan idag med förhoppning om att vi kan åka husbil ytterligare några år :)

kabelareor.jpg

PS. Får nog byta säkring från befintlig 10A till 15A eller mer...
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kjell1351, det är svårt att dra linjer på datorbilder då bilderna kan vara "förvrängda" i dimensioner (smala, avlånga, korta osv.). Så här kan det se ut vilket kanske inte är så bra i slutändan(?):

linje.jpg
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Varför inte gå upp lite i dimension och få lägre spänningsfall. Om du nu verkligen har en matning på 12V, vilket verkar vara i underkant, så är det bara 11,66V som matar kylen då spänningsfallet är 0,337V.

Hälsar Kjell
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
11,66V matning var pga fel i själva flatsäkringen med en liten lampa vars lyse uteblev. Säkringen var kass, men inte helt, den hade en svart brännskada inne i ett fäste, det kunde jag se med 3+ glasögon. Jag mätte spänning efter säkringen som visade 11,7V trots 13,3V matning. Säkringen är utbytt men kompressor ville ändå inte komma igång. Nu sitter en gammaldags 10A säkring, om det nu spelar någon roll, ska testa 15A imorgon och se vad som händer.

I mitt fall gäller "Trial and error" eftersom jag saknar kunskaper i ämnet, vilket tar sin lilla tid, men imorgon...då händer det!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har du några uppgifter om vad startströmmen är på ditt skåp, den kan vara väsentligt högre än driftströmmen, och då kan kablarna vara för klena. Om du har gott om kabel kan du ju lägga ytterligare en matning till skåpet provisoriskt, om det startar då så vet du vad felet är. F.ö. är jordkabeln också bytt och väl jordad?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
De ska jag kolla imorgon Montreal, göra ström mätningar, byta kylskåpssäkring till 15A, lägga på mera kabel om inget annat hjälper osv... Idag kämpade jag mest med den trasiga säkringen som åt upp en massa tid pga alla mätningar. Den skulle lyst för att visa att den var trasig... Alla kablar är nya och jordade, vattenpumpen skapar inga problem längre med svajig belysning pga spänningsfall efter kabelomläggningen.

Jag är i alla fall nöjd med att skåpet ”brummar till” vilket bevisar att den försöker komma igång. Magkänslan säger mig att allt kommer att fixa sig imorgon. Vi behöver det för att komma iväg några dagar. Vi tror att det är fint i Lysekyl så här års och det ska finnas en trevlig ställplats som vi ännu inte har besökt.
:wideeyed: :music-icon:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack Kenneth, det värmde. Är snart på väg till husbilen där kylvätska har ”vilat” i ytterligare 20 timmar så kanske, kanske att den vill starta idag.

Ska även ta bort säkringshållare som sitter på en 2,5mm2 kabelstump med 10A säkring och sätta dit en säkringsdosa istället. Då kan jag använda min nya 4,5 mm2 kabel (”många bäckar små”) och hålla samma tjocklek hela vägen. Om inget hjälper, då tar jag ut kylskåpet och kollar så att kablarna inte är klämda någonstans på baksidan, sen är det inte mycket mer jag kan göra med det ekektriska.

Fakta:
Den totala längden kablar (plus & minus) är under 10 meter där ca 2x2 meter (+ och -) har 4,5mm2 i dimension och resterande 2x3 metrar är 16mm2 batterikabel som går direkt från batteriplintar till 2x30A Victron’s Blue Smart batteriladdare för 230V laddning. På pluskabeln (2 meter före kylskåpet) kommer det att sitta 15A säkring. Och här sätter jag punkt för allt som har med kablage och säkring att göra, ska endast göra en ström-mätning och kolla eventuellt spänningsfall när kylen väl är igång.
 
Toppen