• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komplettera befintligt ALDE med Webasto

F

F.d. 10627

Guest
Hej!

Éftersom vi tänkte använda vår nya bil året om så funderar jag på om man skulle installera en webasto dieselvärmare för att komplettera Alde vattenburna systemet.

Någon som åsikter om detta?

tänkte att man kanske spar gasol vintertid när man står utan el!

Frågan är också vilken modell av webasto som skulle vara passande?

tack för tips och åsikter.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Hej

En viktig sak att tänka på när man monterar in extra värmare är att det är både olämpligt och olagligt att släppa ut avgaserna under husbilen. Jag monterade in en truma 2400 och drog fram slangar som mynnar ut vid framdörrarna och det fungerar utmärkt kör bara några minuter så är värmen uppe. Jag tycker att gasol är att föredra för det luktar avgaser om en dieselvärmare har en i mon jobbarbil söm är ny och när den stannar så kommer det avgaslukt. Truman inköptes i Tyskland 5200:- sek lite slangar och munstycke 800:- sek

Självklart så går avgasslangen genom skarvröret.. Slangen fästes sen i AL-KO ramen, till Webasto-ljuddämparen och så vidare till mynningen ut framför avgasröret.
 
Toppen