• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komplettera befintligt ALDE med Webasto

F

F.d. 10627

Guest
Hej!

Éftersom vi tänkte använda vår nya bil året om så funderar jag på om man skulle installera en webasto dieselvärmare för att komplettera Alde vattenburna systemet.

Någon som åsikter om detta?

tänkte att man kanske spar gasol vintertid när man står utan el!

Frågan är också vilken modell av webasto som skulle vara passande?

tack för tips och åsikter.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Hej!

Eller en Eberspächer. Det har vi till vårt vattenburna värmesystem.
Den värmer både varmvatten och ger värme till husbilens vattenburna värmesystem.
Under sommaren värmer Ebern varmvattnet enbart. Det är originalmonterat av Frankia och kallas Polarheizung (Polarvärme)

Jag har ingen aning om vilken, Eberspächer eller Webasto, som är bäst.

www.eberspaecher.se: HYDRONIC vattenvrmare
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Frågan vilken man ska välja då?

En modell som värmer vatten och luft, eller en enbart för förarhytten för att kompensera för den stora rutan.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Glöm inte att jämföra dessa tre egenskaper hos gasol- och diesel-pannor:
Snabbheten i uppvärmning, lukten på avgaserna och driftkostnaden.

Dessutom en viktig aspekt: Vaknar du en vinternatt av att pannan stannat på grund av att gasolen tagit slut, är det "bara" att starta bilen och köra iväg till närmaste ställe där du kan byta till full gasolflaska. Vaknar du en vinternatt av att pannan stannat på grund av att dieseln tagit slut ...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Jag har en Bavaria den har både aldepanna samt deras tyska luftvärmepanna utan varmvatten som standard kör aldepannan endast för varmvatten samt luftuppvärmning för uppvärmning
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Jag blir glad att så många har problemfria dieselvärmare.

Men samtidigt så blir jag fundersam varför så många små arbetsbilar som VW Caddy, Ford Connect, Peugeot Expert har så stora problem med sina värmare.
Har själv en Caddy -08 som Webastovärmaren redan är utbytt efter ett år. Tok röker o luktar illa. Nu låter fläkten som den skulle skära ihop.

Varför skiljer det på det här sättet?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Jag monterade in en vattenburen eberspächer i Augusti den går mycket bra, firman som satte in den tyckte att det var bättre med detta märke för att den var säkrare i sin drift och mer tålig??? jag använder den varenda dag KANONBRA..varm hytt och frostfria rutor på morgonen samt en varm och lite mer miljövänlig motor när man startar upp.
Jag använder bilen året runt så jag tycker att det var väl investerade pengar!

//Pilot
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Hej!

Éftersom vi tänkte använda vår nya bil året om så funderar jag på om man skulle installera en webasto dieselvärmare för att komplettera Alde vattenburna systemet.

Någon som åsikter om detta?

tänkte att man kanske spar gasol vintertid när man står utan el!

Frågan är också vilken modell av webasto som skulle vara passande?

tack för tips och åsikter.

Har HB med aldepanna och eftermonterad eberspächer vattenvärmare på 5000W, använder aldrig aldepannan,bara dieselvärmarn, som är monterad mellan dubbelgolven och släpper ut avgaserna under bilen.

Man märker inte värmaren det luktar inte, hörs nästan inte och vill bara ha ett par lit diesel en kall natt. På sommaren när man bara vill ha varmvatten sätt på dieselvärmaren efter 5-10 min kan man duscha, enda nackdelen det tar lite mer från batterierna.

Använder HB hela året och dieselvärmaren är den bästa eftermontering vi gjort.
Jobbar på ett åkeri där flertalet lastbilar har dieselvärmare och chauförerna sover i bilen det är mycke sällan dom klagar på avgaser från värmarna, det kan stå 20 bilar på ett truckstop samtliga har värmarna på.

Vill du spara gasol sätt i ett kompressor kylskåp och dieselvärmare så kan 1 gasolflaska räcka ett par år.

Vår erfarenhet är att eberspächer fungerar bäst.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Jag kommer nog att demontera 6002 pannan och montera denna dieselpannan med inbygd varmvattenberedare.
 

Bilagor

  • combi_d.gif
    combi_d.gif
    8,5 KB · Visningar: 884

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

,,hej jag har eberspächer i min firmabil ca 10 år i olika bilar har funkat hela tiden statar varge dag på sen hösten o våren vill ha i min nya bil kollade pris monterat ca 22tusen det får jag mycket gas för men jag har bara en värmare då det är gött med två värmare pluss el
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Jag är lite lat, därför frågar jag här vilken värmare ni refererar till med denna bild...

Redigerat: Här skulle bilden från inlägg 10 funnits..

Hoppas att jag fibblat rätt bland tangenterna nu...

Mvh
Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Phoenix.
Du har inga bilder på hur dieselvärmaren är monterad? Eller kanske någon annan har en liknande montering i dubbelgolvet.
//Lars
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Jag har min Webasto monterad i dubbelgolvet. I serie med värmeväxlaren i bodelen. Jag har luftburen värme som grund och värmer således motorn och värmepaketen/värmeväxlaren med Webaston.

Enda kruxet va att få en snygg genomföring till avgasröret. Löstes med ett galvat skarvrör med innerdiameter på 1,5 tum (slangen är 1 tum) som sedan fylldes med brandtätning. Så nu går avgaserna från värmaren ut 1 dm framför bilens avgasrör.

Värmaren har en separat dieseltank om 20 liter, strömmen tas från bodelens batterier. På så sätt har jag alltid startström samt extra dunk med diesel om jag kör slut i bilens tank =)


Funkar kanon =)
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Hej

En viktig sak att tänka på när man monterar in extra värmare är att det är både olämpligt och olagligt att släppa ut avgaserna under husbilen. Jag monterade in en truma 2400 och drog fram slangar som mynnar ut vid framdörrarna och det fungerar utmärkt kör bara några minuter så är värmen uppe. Jag tycker att gasol är att föredra för det luktar avgaser om en dieselvärmare har en i mon jobbarbil söm är ny och när den stannar så kommer det avgaslukt. Truman inköptes i Tyskland 5200:- sek lite slangar och munstycke 800:- sek
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Hej!

Våran Eberspächer sitter monterad ute under bilen på ALKO ramen.
Avgasröret är draget bakåt och mynnar i aktern av bilen.
Diesel är inkopplad på ordinarie dieseltank.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Vi står över Webaston just nu för vi kolla med vår säljare och Dethleffs skulle ha 22000 extra för montering av en Webasto och dels var det troligen försent att beställa då bilen passerat ett visst steg i tillverkningen. Vi hade redan beställt en utvändig vinterisolermatta sedan tidigare så den får räcka till o börja med.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Phoenix.
Du har inga bilder på hur dieselvärmaren är monterad? Eller kanske någon annan har en liknande montering i dubbelgolvet.
//Lars

Värmaren är monterad på samma sätt som Jimbo beskrivet, jag skrev tidigare att avgaserna gick ut under bilen det stämmer inte såg nu när jag fotograferade att avgasröret kommer ut på sidan.

Hugos husbilar som monterat värmaren satte den långt fram med motiveringen så långt från sängarna som möjligt, det blir tystare då.

Skall du montera själv och vill se det live är det bara att ringa vi bor ju i Mölndal bägge två.

Hoppas det funkar det är första gången jag lägger in bilder.
 

Bilagor

  • vätmare husbil 009.jpg
    vätmare husbil 009.jpg
    3,2 MB · Visningar: 100
  • vätmare husbil 011.jpg
    vätmare husbil 011.jpg
    2,8 MB · Visningar: 87
  • vätmare husbil 013.jpg
    vätmare husbil 013.jpg
    2,9 MB · Visningar: 81
  • vätmare husbil 014.jpg
    vätmare husbil 014.jpg
    2,4 MB · Visningar: 77

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera befintligt ALDE med Webasto

Phoenix.
Tack skall du ha för de bra bilderna.Jag ser nu att du bor i Mölndal.Nästan så att jag kunde åkt över till dig !!
//Lars

:spinny:
 
Toppen