• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompakthusbilägare

F

F.d. 7502

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Mja ...cykla är ju nyttigt,
jag vet inte ang elpanna ..det var inte aktuellt för mig, elpanna är långligg i mina ögon,, och med campingbil så är man förmodligen lite mera rörlig, jag låg vid sjön Nedingen utan landström i juni fem dygn, med allt vad det innebär utan problem. Dush med varmv. varje dag blev det i värmen, monterade ett bakre yttre uttag med duschslang för detta ändamål längst bak i bilen, man öppnar dörrarna bak och tvagar sig. På toan blir det inte av att duscha-för trångt.
Jag laddade beställningen med solcell och dubbla bobatterier vid bilköpet, lika mycket som jag vill vara gasoloberoende vill jag vara 220v-oberoende, monterade även LED-lampor i bodelen.
Värmepannan är på 6 watt och förmodligen överdim. för plåtisen, ska bli kul att se hur den funkar i kylan.

CYA W
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Truma Combi D6000
listpriset på hela diselpaketet var förresten 18 400 kr, någon ställde den frågan, spis,värmare, xtra stor tank
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Vår Knaus Boxstar levererades med Webasto Dual Top som är en kombinerad dieseldriven värmare för varmluft och varmvatten. Effekt 6 kW. Funkar klockrent. Dock har vi lite gasol för spis medan kylen är av kompressortyp (12V). Vi är mycket nöjda efter 1800 mil på 9 månader.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Jojje - sorry det ska vara kW givetvis.
Nu ska jag kolla efter en underredsbehandling, alufälgar till sommarsvålarna, och slänga i en effektbox, nån extra kontakt blir det, söker en kombokontakt med 12v och tv-uttag i samma enhet.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Då trådskaparen börjar med ”Funderar på att byta till en kompakthusbil” hakar jag på här, hoppas det är ok.

Vi har idag husvagn, men är sugna att byta till husbil.
Har under sommaren hållit ett öga på husbilar och dess ägare för att försöka komma fram till vilken typ av husbil vi borde satsa på i så fall.
Det är två personer plus en hund som ska rymmas och vi vill försöka kompromissa mellan komfort och smidighet.
Vi tänker oss antingen en helt ny, eller nästan ny.

1. Hög prioritet har en mycket rymlig dubbelsäng (minst 160 cm) eller ihopbäddbara långbäddar.
2. En ”riktig” dusch
3. Kompakta yttermått.
4. Absolut ingen med alkov.

Hittade följande som jag tycker känns riktigt bra: (McLouis MC VAN 02)
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?lang=de&id=121984674&pageNumber=1&tabNumber=2
Hade det inte varit för den smala sängen hade denna varit ändå bättre: (McLouis MC VAN 01)
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?lang=de&id=123884950&pageNumber=1&tabNumber=2

Det jag gillar på båda är att bredden är måttliga 226cm

Nu till min fråga: Är det någon som har förslag på alternativ till dessa två?
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Kompakthusbilägare

Varför måste vi husbilsägare vara anonyma, och försöka gömma oss genom att skaffa en liten bil och ta bort alla tecken på att man kan sova i bilen.
Kan vi inte sätta upp näsan i vädret i stället och vara stolta över att vi valt ett rörligt och bra sätt att se oss omkring i världen.
Men jag bortser inte från fördelarna med en liten lättparkerad bil.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Varför måste vi husbilsägare vara anonyma, och försöka gömma oss genom att skaffa en liten bil och ta bort alla tecken på att man kan sova i bilen.
Kan vi inte sätta upp näsan i vädret i stället och vara stolta över att vi valt ett rörligt och bra sätt att se oss omkring i världen.
Men jag bortser inte från fördelarna med en liten lättparkerad bil.

Nu får du ursäkta men nu är du inne på ett ämne som inte har med tråden att göra. Tror det är bättre du startar en ny tråd så får du säkert svar på din fråga.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Jag är dåligt påläst på husbilar och eftersom jag lästa nånstans att mitt exempel (McLouis MC VAN 02) är klassad som ”kompakt”, ställde jag mina frågor i denna tråd.
Om det är fel, får gärna Admin flytta den till en egen tråd med lämplig rubrik.
Vad nu de vanliga med ”chassin med påbyggnad”, fast med kompakta mått heter...??
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Kompakthusbilägare

Det var en synpunkt på ett av jappes inlägg om att göra sig anonym med en kompaktbil.
Du kanske har rätt. Det kanske hör hemma i en annan tråd. "Hur gör vi husbilsägare för att inte synas så mycket"
Kamoflagemålning?
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Min erfarenhet är att Mc Louis kan vara svårsåld den dagen du själv vill bli av med den.
Jag har inte själv ägt någon och kan inte uttrycka något om hur det förhåller sig med kvalite´n på bilen.
Att den är relativt billig i inköp behöver således ej betyda att det blir en bra affär att äga en.



Jag är dåligt påläst på husbilar och eftersom jag lästa nånstans att mitt exempel (McLouis MC VAN 02) är klassad som ”kompakt”, ställde jag mina frågor i denna tråd.
Om det är fel, får gärna Admin flytta den till en egen tråd med lämplig rubrik.
Vad nu de vanliga med ”chassin med påbyggnad”, fast med kompakta mått heter...??
 
Toppen