• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompakthusbilägare

F

F.d. 8765

Guest
Funderar på att byta till en kompakthusbil. Därför är jag tacksam om ni som har erfarenhet av dessa bilar hör av er, antingen med ett inlägg eller per telefon 0705735153.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompakthusbilägare

Jag har bara ägt 2 kompakter i mitt liv och har därför inget att jämföra med. Hur som helst är jag nöjd men min bil, en Peugeot Boxer och den har följande fördelar:

Liten och behändig att köra och parkera.
Billig på färjor och broar.
Billig på betalmotorvägar.
Lätt att värma upp på vintern. (Min bil är lite ovanlig: isolerad vägg mellan förar-och bodel med snikigenomdörr. Normalt så räcker solcellen till för att hålla igång gasolpannan även på vintern och det går inte åt särskilt mycket gasol. Jag värmer bilen på vintern med gasolpannan så jag slipper tömma den på vatten).
Plåtkaross (bra om man skulle råka rulla runt med bilen).
Ersätter personbil, behövs bara en bil. Jag använder den året runt.

Detta är väl de mest uppenbara fördelarna med en liten plåtis. Nackdelen är väl att det kan bli lite trångt ibland vilket gör att man tillbringar mycket tid utanför bilen, om det nu skulle vara någon nackdel. Har ingen TV i bilen, saknar den inte heller. Det händer mycket intressantare saker utanför bilen än på TV.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55288

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Hej Tim o Ing-Marie.

Vi gjorde slag i saken o gjorde det vi tänk på i ett par år men inte riktigt vågat nu på Elmia-mässan.
Bytte till en Box star 600 street. Jag skulle kunnat tagit den ännu mindre men i den finns inte säten för extra passagerare så det blev den som är 6 m.
Vi har provkört o tycker den är lättare, speciellt som vi är mycket nere i Europa.
Säkerheten - helt plåtskåp.
Visst är den trängre, men vi är inte mycket i bilen mer än när vi kör o sover, vår o höst rer vi nog ut att det inte är så stort.
O nu får vi oxå in den på vår p-plats här hemma vilket vi tidigare inte fått, slipper packa in o ut i bilen för att få ut allt till h-bilen.

Kul att få höra vad andra, som redan har kompaktbilar, tycker.

Leena o Kaj;)
 
Senast redigerad av en moderator:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Jo nog finns det många fördelar med en PLÅTIS eller liknande - under 6 m.
Enda nackdelen kan ev. vara att sängen är ev. lite kortare (och ev. lite smalare).
Vi har vattenburen värme via Alde, värmeväxlare oc Webasto (dieselvärmare) - smidigt.
Den enda gasol som finns är till kokplattorna.
En fördel kan också vara att det är mindre risk för fukt - tror jag.

Vad har ni för funderingar på fördelar med en "kompakthusbil"??
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Hej,

Vi har en Hymer Car 322.
Tidigare hade vi en Bürstner T-Star 680 med Mercedes 157 hk -04.

Vi är minst 3 ggr så nöjda med plåtisen än vi var med Bürstnern.
Sängen är överlägsen, 197 lång o 150 bred och underbar madrass.
Kan ställa oss precis var vi vill, vi har tagit bort alla tecken utvändigt på att det är en husbil. Och den får plats på vilken parkeringsplats som helst.
Vi har kvar ytterligare 550 kg lastvikt till 3500 kg trots att den är utrustad med allt vi kunnat önska oss, t, ex. största motorn, automat, 180W solceller, 1000W inverter, gastank, Webasto dieselvärmare.

Vi har ägt den i 1 månad nu och vi har inte hittat något att anmärka på, perfekt kvalitet o design. Kan definitivt rekommendera den.

Att vi trivs så bra med en nätt husbil, beror nog till stor del på att vi brukar blanda med att hyra nån trevlig lägenhet ett par veckor ibland.

Hälsningar
Urszula
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Vi har en Adriatik Twin 2007 med 120 hk-motorn. 3 säsonger och 5000 mil från Gibraltar i söder till Narvik i norr. Är mycket nöjd!
Smidig att parkera.
P.g.a. det låga luftmotståndet snabb och mycket pigg på autobahn.
Låg bränsleförbrukning (under 0,9 l/mil vid blandad körning).
Gediget bygge utan "knirkande" beroende på den styva plåtkarossen.
Ordentliga dörrar.
Bra lastutrymme som nås genom de breda bakdörrarna. (Bra även vid bäddning).
Bra fast säng 196x145 cm med hemmakomfort. Enda nackdelen är att den som ligger längst bak får kliva över den andre vid "nattvandring".
Den stora skjutdörren gör att sittgruppen fram blir ett "uterum" vid öppen dörr vilket gör att vi sällan ställer ut några möbler för våra måltider. Bra också när man lagar mat. Egentligen har den allt som större husbilar har utom golvytan, men det vänjer man sig vid.

Hlsn
Evert H
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Har full förståelse för den otroliga smidigheten på era bilar. Lite avis kanske rent utav.

Men när det gäller hygienutrymmet så vete tusan om det inte fattas lite yta o höjd. Kanske får skylla på min längd som är 193cm.

Återigen en kompromiss kanske.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Tack ni som svarat. Det är just dom fördelarna som ger oss dessa funderingar på att byta. Har varit och kollat på Adria Twin, Knaus Boxstar, CI Kyros, Laika Sport och skulle villa se även Pössl, men dom befinner sej långt hemifrån oss.
Här kommer några undringar: 1: En del bilar är utrustade Truma Combi 4, den pannan är bekant. Andra med Webasto dieselvärmare. Webaston finns i 2 storlekar, 2kW resp 6kW. Har räknat ut att dieselvärmarna är betydligt billigare i drift. MEN, räcker strömmen till att hålla igång värmaren kontinuerligt? Ligger aldrig på camping, så 230V är inget att räkna med. 2: Räcker det verkligen med 2kW, även om bilen är liten? 3: Är det någon risk för rost i skåpet med tanke på den minimala isoleringen, jag tänker på om det blir kondens på insidan plåten. 4: På de flesta bilar står färskvattentanken i en låda längst bak. Hur är frostrisken? Har för avsikt att använda bilen även under kyligare årstider. Tacksam för svar på mina frågor. Vill veta allt om dessa bilar. Tycker att det är ett stort steg vi tar. Därför alla frågor, både positiva och negativa.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Jag tycker kompakthusbilar är otroligt spännande då det inte längre "bara" är en husbil, det är även en bil att använda till vardags. Vissa har även en mycket smart inredning. En utav de kompakthusbilar som jag är imponerad av är Westfalia James Cook vilken visades på Elmia, denna erbjuder t.ex.:
* Dubbelsäng 240x150cm (samtidigt som dinetten kan användas)
* Enkelt bäddbar dinette 200x130cm
* "Riktig" soffa för de som åker bak, ungefär som baksätet i en vanlig personbil.
* Variabelt kök, vinkelkök eller rakt kök.
* Dubbelgolv
* Vattenburen värme med separat justering av temperaturen i badrummet
* Golvvärme
* Kompressorkylskåp
* 90l färskvattentank
* 70l gråvattentank
* Takhöjden kan man inte klaga på, eller vad sägs om 210cm i badrummet, 220cm i köket och 240cm vid dinetten (när taksängen är undanvikt)
* Oj då, jag höll på att glömma det lilla garaget, tillräckligt stort för bord och stolar. . .
* Detta på 591cm!

Säg mej, varför finns inte liknande lösningar i en "vanlig" husbil? Får be om ursäkt till trådskaparen, detta är inget svar på era frågor, kanske snarare ytterligare en bekräftelse på att det finns bra lösningar i ett kompakt format.

Ha ett trevligt veckoslut!
/David
 
Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kompakthusbilägare

Vi är helt nöjda med vår 3.dje Twin Fördelarna vinner över nackdelarna. Vi reser mycket o långt. Sen mars lite över 2000 mil. Sängen är toppen. Vi bor inte på plats i bilen utom på resorna. Vi har en sommarstuga vid havet att bo i. Det är vår 5.te (plåtis) 2 första var hembygge, prövat på 2 större bilar emellan (bilder finns). Vi kör året runt, har varmt o skönt, har inte behövt el på 2 dygn i parkering på rastplats eller dylikt. Vi gick väldigt noggrant igenom vilket behov av bil vi har, förrän vi beställde vår nuvarande bil, kom till att det är en biltyp (camping bil i Finland) som passar oss. Vi reser på små vägar runt i Europa o även i Sverige o Finland. I Italien var det så trångt att man fick ta in speglarna ibland.

Bilden är från stugan.

DSCN1871.JPG

Det är vad vi tycker om plåtis.
Mvh
Leif
 
B

Boxer

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Jag har inget att jämföra med så för och nackdelar blir svårt, men ni är välkomna att komma och titta.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompakthusbilägare

"Kan ställa oss precis var vi vill, vi har tagit bort alla tecken utvändigt på att det är en husbil".

Just detta Urzula, har jag fundrat mycket på!


Under markisen kan man skydda sig från sol och regn
i alla väder kan man där finna ett tryggt hägn
men vissa struntar i vad det är för väder
huvudsaken är att man har rätta kläder

Det stora steget för att bli mera anonym
och inte slaviskt följa det som är kutym
måste då bli att skrota bilens markis
viktig blir också följande devis
"att vara men inte synas" blir då rätt
var och en blir lycklig på sitt eget sätt

Så rulla vi lugnt omkring i världen
vi skiter i konvenansen och flärden

Jappe
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Funderar på att byta till en kompakthusbil. Därför är jag tacksam om ni som har erfarenhet av dessa bilar hör av er, antingen med ett inlägg eller per telefon 0705735153.

Har en GlobeCar -07 (syster till Pössl fast mer påkostad)
Byggd på en Ford Transit ,längd 575 cm.
Motor 150hk turbodiesel,snittförbr. 0.8-0.85.
Vi visste vad vi ville ha, en liten smidig sak, eftersom vi reser rätt så mycket.
Kan lasta 800kg.Tjänstevikt 2700kg.
Vatten och avloppstankar på 100 resp 95 lit.
2 st.gasolflaskor P10. Trumavärmare med varmvatten.
Vi behöver ej använda förar resp. pass.stolar, då vi har en stor sittgrupp.
Den bäddas med utdragbara ribbbottnar.Detta tar tot. c:a 4min/dygn.
Det är det värt. I gengäld får man en stor dags/kvällsplats.
Betydligt större plats än husbilar på 7-8 m.
Finns även en toa med dusch !
Har monterat en Boosterladdare som laddar under körning.
En 15" LCD tv som bara drar 21w.Sedan är det LEDbelysning som gäller.
Bilen har också AC.
Är oberoende av 230v.
Vi är jätte nöjda med den.


Hälsningar
Jojje
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Hej Jojje!
Det var intressant läsning. Var får man tag på en sån bil. 150 pållar i den bilen. Jo jag tackar. Vilken Pösslmodell är den lik?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Hej!
När vi skulle byta nu i våras så letade vi efter en kort och smidig bil, vi valde till slut mellan Hobby 555 och Rapido 707 eller 709 tror jag den hittade.

Vi tycker en sådan bil passar oss perfekt, liten och smidig, billigare i drift och pris, har nästan allt som större husbilar har. Vi behöver inget garage, man behöver ju inte ha med sig halva bohaget på resan, golvutrymmet är inte så stort, men räcker för oss. Om man tänker bo i bilen flera månader i sträck skulle vi kanske köpa större bil men som vi använder är vi mycket nöjda med vår husbil.
 
Toppen