• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommunikation mellan bilarna

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Hej.

Jag följer tråden och noterar vad Gunnar skriver:

"Jag föreslår att de som redan har komradioapparater, oavsett vilken typ, tar med dem till träffen i samband med årsmötet. Vi skulle då, någon av dagarna, kunna avsätta tid för en informationsträff mellan PMR-gruppen och alla intresserade".

Bra tanke. Det är säkert många som tycker det är ett trevligt inslag på årsmötesträffen. Det finns många radio-intresserade i klubben som gillar att prata radio…

Längre upp i tråden skriver Sven-Åke: Håll fast vid PMR! Helt klart ska vi göra det. Det finns inget bra alternativ. Det är PMR som gäller.
Ett billigt och bra sätt att kunna kommunicera med varandra. Det är små enkla apparater med stora möjligheter.

PMR kan förhoppningsvis bli en pryl som finns i alla husbilar och skapa en större gemenskap i klubben.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

En reflektion på tråden är att arbetskanal eller som ni kallar det subbkanal är helt ointresant. Det kommer man överens om efter att först hittat en ledig kanal innar man anropar.
Det intresanta och viktigare är vilken anropskanalen och vilken är anropssignalen.
Den natuliga anropssignalen borde vara HBK nedlemsnummeret.
T ex "HBK 9872 anropar HBK station".
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

OK Videomannen!
Vi har bestämt att använda kanal 6 och subkanal 11 som anropskanal.
Har man mycket att käbbla om ska man inte ligga kvar där utan komma överens om en annan kanal men det viktiga är att alla lyssnar på samma anropskanal.

Detta med subkanal kräver lite förklaring, tror mej veta hur det funkar nu.
Man behöver inte använda subkanalen om man inte vill men då måste man slå in subkanal 0 (noll eller noll-noll, beroende på fabrikat) och då lyssnar man på all trafik som försigår på kanal 6 men man kan dock inte kommunicera med andra som använder subkanal, bara lyssna.
Man ska alltid lyssna på frekvensen innan man börjar anropet, det gör man genom att antingen ha subkanal 0 inställd en stund eller trycka in monitor-knappen för att höra om det är trafik på kanalen.

Klart att vi använder oss av HBK-anropet men vet man inte vilket nummer någon har så kan man ropa vad man vill. Här finns ingen militär radiodiciplin men det är bra om man identifierar sig själv.

Detta var ett allmänt anrop från HBK283
sm7bux / Kenth
:msn_cellphone:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Det verkar vara de flestas mening att vi i HBK kan enas om att när PMR används så gäller kanal 6 med subkanal 11.

För att från början få grepp om hur kommunikationen via PMR enklast kan göras kanske arbetsgruppen för PMR kan sätta samman en slags mall för rekommenderad procedur när det gäller radiotrafiken?
Alltså anrop, anropskanal, flyttning till trafikkanaler där radiotrafiken sedan kan fortsätta, hur man gör när önskad trafikkanal är upptagen, vilka trafik-/subkanaler som ev. bör användas efter etablerad kontakt på anropskanalen, tappad kontakt, mm.

Rekommendationer för att underlätta en gemensam tillgång till ett PMR-system för HBK kan göra att fler blir aktiva på 6/11 om denna hjälp finns att få.
Många har aldrig hållit i en mikrofon eller handapparat och behöver kanske bara denna lilla hjälp för att komma över 'tröskeln' och skaffa sig PMR-apparater.

HBK har även ett flertal sändaramatörer och det kanske kunde vara bra med angivna anropsfrekvenser på de olika banden också för denna trafik?

27 Mhz är förvisso inte ur leken och där är sedan tidigare kanal 10 FM rekommenderad, vad som möjligen där kan bli lite snack om är väl antennen, typ och montering, dold/synlig osv.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Javisst Kjell, det kommer.
Knausen, Hasse och jag jobbar för fullt med detta.
Det blir kanske svårt att ge exakta instruktioner hur man byter kanal mm eftersom det finns så många olika fabrikat.
Allt kommer här på forumet så småningom bara vi kan enas om att det är PMR som är den bästa lösningen.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Förstod väl att ni redan hade funderingar i de banorna, ursäkta om jag petade i det självklara! :eek:

Hur man knappar in data i apparaterna kan givetvis skilja sig mellan de olika märkena, det intressanta är vad man ska knappa in för att bl.a. kommunikationen ska kunna genomföras på alternativa trafik-/subkanaler mm, typ "välj ny subkanal" osv...

Meddela när PMR-gruppens beslut är klart så skrivs det in i loggboken och får officiell status även där, detta med radiokommunikation är en viktig del i medlemmarnas kontaktnät och ännu ett steg i klubbens utveckling.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Har plockat fram mina TOPCOM TwinTalker 6800 och ställt in båda på kanal 6 sub 11.

Frugan försågs med ena exemplaret och motades in i köket, jag in i sovrummet med det andra och stängd dörr.

Fungerade utmärkt. ;) Nu får de vara inställda så här.

Men ingen annan HBK:are svarade trots ihärdigt ropande.:twitcy:


Sven-Åke
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Hejsan Kjell,

PMR ska införskaffas men ska också fortsätta att lyssna på kanal 10, 27Mhz.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Fint Roland, godmorgon!
Visst, 27MHz ger lite längre räckvidd än PMR och med en bra antenn på 27MHz kan man nå många kilometer.
Det kan kanske vara bra att ha tillgång till båda systemen om man inte kör i konvoj - eller om man blir prat- eller kaffesugen och vill ropa upp någon inom ett större räckviddsområde.
:wink:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Kjell,

Jag har en K40 antenna som står mitt på taket, är mycket nöjd med hela systemet.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Mitt på taket är ett bra läge för antennen och är taket av plåt är jordningen av antennfoten viktig.
Vill man inte borra hål i taket (ouch!) eller har ett tak av plast så kan man ju sätta antennen på t.ex ett skidställ av metall och jorda antennfoten i skidstället. Något sämre men fungerar.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Kjell,

Antennen står på en fyrkantig järn platta fast klistrad på taket, fungerar mycket bra ;)
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Klart vi inte skall ha en militär disiplin på radiotrafiken. Framför allt för dom är helt urusla på radiotrafik ! Men vad kan man vänta sig av vuxna mäniskor som håller på och leker indianer och cowboys.

Men det kan vara anledning att i stället se på hur professionell radiotrafik går till. Det är mycket det radiolicenser går ut på, att lära sig hur man på ett rationelt sett för en radiotrafik, och det är inte så komplicerat.

Anrop sker på en passningskanal ( 6 ) och där sker endast anrop. Det är inte speciellt roligt att lysna på intetsägande trafik när man ligger stanbay för anrop. Sedan hör man kanske inte anropen om någon ligger där och tjatar. Anrops kanalen är endast anrop och nödtrafik t ex. hjärtstillestånd och kolitioner. Varför man i nöd ligger kvar på anropskanalen är för att alla skall höra det och om någon varit över på en arbetskanal skall dom bli medvatna om det förekommer nöd i närheten när dom går tillbaks till anropskanalen och eventuellt kan komma till assistans. Speciellt bra om t ex är utbildad i första hjälpen.
Anropet skall man bara göra 2 - 3 ggr sedan skall man vänta i 5 - 10 minuter innan man försöker igen. För att låta andra kunna komma fram. Sedan är det väldig ireterande med någon idiot som skriker i ett kör utan att få kontakt.
När man anropar skall det framgå vad man anropar t ex HBK medlemmar.
Allmänt anrop skall som det står vara allmänna och då skall det framgå vad man vill t ex pratstune eller hjälp vid motorstopp.
Tänk dig att någon ställer sig på ett fullt torg och skriker "Halå hallå är det hågon där", inte tror jag det är många som skulle prata med honom även fast det står hundratals personer i närheten.
Eller så kan det vara information av allmänt intresse t ex. "Fartkontroll..."

När man samkör och vet vem dom andra är så räker det med ett kort " kalle vi går till 11" och han svarar " 11 " så man vet han uppfatat det och vet vilken kanal. Sedan kan man gå över. Sedan måste man ligga kvar där ett tag och invänta att båda hinner gå över innan man går tillbaks om man inte får kontakt på den nya kanalen, så inte båda sitter och vrider helt förtvivlat mellan olika kanaler.

Visar det sig att arbetskanalen är upptagen när man kommer dit så kan man bara sära "Kalle vi prövar 14" och han svarar bara "OK 14" för att bekräfta att han uppfatat det.

Man kan föra ett normalt samtal på en simplexkanal utan sådant där skit som militären håller på med som " över" "kom" och och andra helt onödiga fraser. man bara lysnar på om den andre avslutat det han sagt eller knäpper av bärvågen.

Inte så svårt att använda på ett effektivt sätt med andra ord. Bara man inte blir en radioterroist och skriker rätt ut i ett kör utan att få kontakt eller sitter och löjlar sig som att sända ut radioprogram och annat.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Hej på Er vänner.
Jag har nu hittat en radio i byrålådan som heter TOPCOM TWIN TALKER 1000. Skulle vilja ställa en fråga till Er som är experter på området.
Går det att använda denna apparat i HBK eller är det bara att slänga. Jag hittar bara 8 kanaler på den:confused:
Frågas---Kom
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Mycket info i det inlägget = snabbkurs! Tack Videomannen!
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Kurt jag tror att dom apparaterna inte har några underkanaler, alltså måste du lyssna på alla andra anrop på kanal 6 som inte har med Husbilsklubben att göra för att inte missa HBK anrop. Men det går att använda dom tillsammans med andra PMR apparater.Här kan du hitta svensk manual Topcom International - www.topcom.net - userguides?product=179&letter=T
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Kollade lite hastigt i manualen och såg att den saknade subkanaler.

Då är det så här:
-Du kan lyssna på den.
-Du kan inte prata med någon som använder subkanal. Du kan höra vad din motstation säger men han hör inte dej.
-Du kan bara prata med andra apparater som har ställt in subkanal 0.

Du behöver inte kasta dom för det!:p
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Har sökt på nätet och hittat en test från Smartson
Här är länken: Smartson - Fritid - Gratisprat med walkie-talkie - Tester och köpguider

Efter att ha läst den, inhandlades ett par Cobra MT800 från Teknikmagasinet för 595:-som jag tycker var ett bra köp. Klockrent ljud som även jag med lite dålig hörsel kan uppfatta.

//linden
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Hej!
Va idag och köpte ett par av denna modell som du nämner Cobra MT800. Vad jag förstår av denna modell så har den två (2) typer av sub-kanaler till varje kanal.Den ena kallas för CTCSS- kodning och den andra för DCS-kodning.
Villken typ av sub-kanal är det tänkt för det redan så bestämda 6/11 som det har pratats om så länge på denna tråd.
Bara en reflektion, finns det någon som tänkt på detta?
 
Toppen