• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommunikation mellan bilarna

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Hej
Vad fins det för yttre antenn, och hur mycke ökar räckvidden med en sådan?
Ha De Turbo
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Det finns egentligen ingen yttre antenn.
Hela conseptet med PMR bygger på att räckvidden skall hållas kort.
Apparaterna är endast godkända med den befintliga antennen.
Nu tror jag inte att någon myndighet skulle slösa energi på att spåra ombyggda PMR'er såvitt dom inte ställer till obehag för tex radiolyssnare och tv-tittare som anmält detta.
Behöver man ha kommunikation på längre avstånd så finns det annan utrustning att tillgå men då krävs det tillstånd med allt vad det innebär.
:msn_cellphone:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Har just kollat med PTS (post och telestyrelsen), om man söker utrustning med längre räckvidd finns det möjlighet att använda "jaktradio" som inte är tillståndspliktig.
Husbilar kan man med god vilja innefattas i denna rubrik eftersom de ofta befinner sig i naturen och aldrig på sjön.

Har PMR-gruppen tänkt på denna möjlighet?

Till skillnad från 446MHz apparaterna på max 0,5W så kan man med dessa använda 5,0W och alltså få större räckvidd.

PTSFS 2007:4


3 §
Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för jord- och

skogsbruk samt jakt enligt följande villkor.

Bärvågsfrekvenserna nedan anges i MHz
155,425 155,500
155,475 155,525
Högsta effekt: 5 W e.r.p.
25 kHz kanaldelning



Frekvenserna 155,425 och 155,475 MHz får inte användas till sjöss.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Gunnar,

Hittade på eBay PMR apparater som har en output av 2W :D troligast godkänd på kontinenten.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Hej
Hur mycke dyrare är en jaktradio?
Fins det budgetalternativ även där, jag menar sådant som inte är ( leksaker)?
Går dom att använda på samma frekvens som dom andra, så att dom går att samköra?
Ha De Turbo.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Frågan är väl om vi har behov av att kommunicera på längre avstånd?
Om vi har en träff så lär effekten från en PMR räcka gott till och mellan alla bilar och då kan det vara onödigt att hela kommunen eller länet hör vad som sägs.
Eftersom det är en ganska ringa investering, inte många prylar man kan köpa för under en femhundring och ändå ha så pass mycket nytta av, så anser jag att PMR är det optimala.
Det ena utesluter förståss inte det andra och vill man kunna prata på längre avstånd med kreti och pleti så finns det många alternativ och för de som är riktigt intresserade så finns det amatör-radio.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kommunikation mellan bilarna

På träffar är väl inte behovet av radiosamband särskilt stort, vi har ju träffarna för att kunna samtala och umgås med varandra "live".

Behovet av radiosamband kan, enligt min uppfattning, vara då man sitter i bilen och samkör med en eller flera andra husbilar eller om man vill kolla ifall några andra medlemmar finns i samma område.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Det är ok Gunnar!
Jag ser bara framåt vad apparaterna kan komma att användas till.
Man kan säga att att 1 st jaktradio på 155MHz kostar ca 3000:- och de på 31MHz ungefär hälften. Vill man då ha 2 st så får man dubbla priset.
Skillnaden i storlek, antennlängd och tyngd är avsevärd då batteripacken är halva apparaten.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Här finns lite uppgifter och priser på jaktradio mfl.; Commander

Samköp (10 st) ger 10% rabatt, dock ej på nedanstående.

Denna är ej med på sidan men säljs ut för kr 1200,- (ord.pris 2500,-)
och det finns för närvarande 85 ex kvar.

h112.jpg
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Kan man inte använda 27mhz?
Dessa är ju på 5 watt och säljs överallt, är inte dessa bättre för oss?
MVH KEJO20
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Kejo 20,

Håller med dig, men som sagt då behöver man också betala licensen vilket tydligen inte många är villiga att göra ;)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

27MHz är ett kortvågsband och det är det sämsta alternativet att de som framkommit hitills.
På detta band finns all plastindustri, röntgen, leksaker mm mm.
Allt som överhuvudtaget stör det har dom förpassat till detta band.
Vart elfte år har vi solflexmaximum vilket gör att stationerna som ligger 100 mil bort hörs bättre än de på 1 km avstånd. Just nu ligger vi botten och är på väg upp.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Håll fast vid PMR!

Vi har åkt både 2 och 3 tillsammans utomlands och använde då PMR-apparater och det fungerade bra. Visst tappade vi konatkten någon enstaka gång när vi kom för långt ifrån varandra men det var aldrig så att vi behövde använda mobiltelefoner.

Några gånger var det andra inne på samma kanal men den risken blir nog inte stor med subbkanal.

Sven-Åke
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Hej.

Vid en större träff med kanske fler än hundra husbilar kan det ha en poäng att man kan meddela ändringar i programmet och sända påminnelser om olika aktiviteter. Den största vinsten ligger säkert i att slippa använda mobilen vid ex.vis kompiskörningar. I framtiden ser jag HBK:are som kör tillsammans mot ett gemensamt mål. Då är det mycket bra om alla kan prata med varandra under färd utan att använda mobiltelefonen.

Ska radio bli en succé inom husbilsklubben så får priset inte vara avskräckande. Licensfri och möjlighet att använda radion i hela Europa bör också vara ett krav.

Är jaktradion då ett alternativ?

/Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Jag föreslår att de som redan har komradioapparater, oavsett vilken typ, tar med dem till träffen i samband med årsmötet.

Vi skulle då, någon av dagarna, kunna avsätta tid för en informationsträff mellan PMR-gruppen och alla intresserade.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Tycker jag är ett mycket bra förslag. Tack till Knausen som lagt ner så mycket jobb på denna "fråga".

Och naturligtvis Ni andra.
MVH Kurt.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Hej
Jag såg på Commander att
Där fans antenner att montera på husbilstaket.
Fins det sådana till den frekvens vi skall ha?
Fins det uttag på handradion för extra antenn, det kanske förlänger räckvidden.
Ha De Turbo
 
Senast ändrad:
Toppen