• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kolla era Dometic kylskåp

F

F.d. 11846

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Hej Angan !

Var in på Dethleff i Sundsvall i dag, där hade man fixat skåpen nu.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Man har varit till alla återförsäljare redan för det var ju ganska enkelt att hitta dom. Man har varit till Åströms också.

Men för oss som redan har ett fordon är det väntan som gäller tydligen.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Tack Skipper! Jag har nu kollat mitt skåps beteckning mot listan och vare sig skåpet eller jag finns med. Skönt, för vi planerar en utflykt nu till veckoslutet. Hälsn/AndersW
 
T

TORRE

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Tack för informationen har inte fått reda på det annars så dom skall komma inom 3 månader det är bra läsning om resor med husbil tack för att klubben finns:santa-2-icon:
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Idag kom ett brev från Dometic ang. kylskåpet.
Dom kommer till billen och fixar, man behöver inte köra till någon verkstad, bara man ringer ett angivet nummer och bokar en tid!

/Thomas
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Varning: Kolla era Dometic kylskåp

Hej
Fick brev på posten idag från Dometic att de skulle komma och fixa skruven som riskerar att lossna och med risk för gasläckage.
De kommer och fixar det vecka 13-14 . Så vi får kontrollera att skruven sitter fast och hoppas att allt kommer att fungera då vi skall ut med husbilen till Holland i Påsk veckan innan.
hälsning Mita o Stig
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Varning: Kolla era Dometic kylskåp

Fixat igår på vaeko i Göteborg 5 minuter.Ringde till service och bokade tid bara,fick komma dan efter.
Anders.B
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

En fråga till er som fått brev från Dometic.

Har ni själva anmält till Dometic eller har er husbilsleverantör anmält vilka som har felaktigt kylskåp?

Sven-Åke
 

Östersjön

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
1132
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Hej Sven-Åke.

Jag skulle tro att det är husbilsleverantören som upplyst Dometic .
Vi har en LMC och det är Hedströms Husvagnar i Fritzla som är generalagenter i Sverige och det är de som har utfördat dokumentationen på installationen.

Dometic har varit ett föredöme i detta fallet. Först ett brev och sedan kom 2 tekniker hem till oss , på en tidpunkt som passade oss och säkrade gasledningen.
Kyl- och frysskåpet har ingen utvändig servicelucka utan enheten måste åtgärdas innifrån.

Hälsningar
Ola
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Jag tror att dom fick listor, kanske från vägverket i höstas. Dometic ringde oss bara ett par veckor efter vi hade registrerat vår privatimporterade husbil.

//Kicki
 
F

F.d. 24317

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Dometic har varit och fixat mitt kyl, trots att bilen bara gått 600 mil hade skruven redan lossat (det de är rädda för).:(

Så var noga med att få det åtgärdat om ni har kyl i serien.

/Moberg
 

Milis&Lasse

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1269
Medlemskap
2021
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Hej!
Jag har också ett Dometic kylskåp RM 7655 med eventuellt samma problem som nu skall kollas under veckan. Men jag har ett annat problem med mitt skåp som jag vill kolla om någon annan råkat ut för. Skåpet sitter i en bil som jag tog ut ny i slutet av juni -07. Elektronikkortet i skåpet har gått sönder två gånger under sommaren. Efter några veckors väntande har det kommit ut en serviceman från Electrolux och bytt korten. Jag har mailat problemet till Dometic då jag är orolig att problemen skall fortsätta och fått följande svar av Mikael Lindström Technical manager Dometic AB.

"Felet med elektroniken är troligtvis orsakat av problem med jordningen av skåpet. Vi har en lösning på det genom att koppla samman jorden och 12V minus. Det har gått ut en servicebulletin till Electrolux service".

Felet innebär att skåpet inte fungerar med gasol utan bara med nätanslutning och 12V.
Hoppas ingen annan råkat ut för problemet.

Lasse
 
F

F.d. 52958

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Hej Lasse!
Har ni kollat gasolmunstycket?
Det sitter två tändstift genom en plåt,känn på stiften att dom inte är lösa.
Tändstiften kan gå av i genomgången på plåten,om så är fallet blir det ingen gnista.
Gör följande,ta bort utvändiga gallret skruva bort skydsplåten som sitter framför
gasolbrännan,känn på stiften.

/Sven
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Nu har även jag haft besök från Dometic. Eftersom jag bytt ut mitt gamla skåp mot det nya underverket hade jag aldrig fått något besök om jag inte ringt själv.
I alla fall fanns inte den omtalade skruven alls utan brännaren, tändaren m.m. hängde och slängde fritt bakom skåpet.
Det blev alltså nya grejor plus två fästen samt provtryckning. Föredömligt utfört.
Det skandalösa är att problemen är en följd av produktionsförenkling på fabriken i Tyskland. Tidigare satt allt skruvat i en metallram som i sin tur var fäst i skåpet. Ramen åkte all världens väg och man skruvade fast grejorna i tunnplåten istället.
Liknande skåp görs av Dometic i Sverige men dom skåpen har den stabila konstruktionen kvar. Intressant är att dessa skåp endast går på export till USA.
För att spara några spänn i tillverkningskostnad har Dometic alltså satt sina användare i alldeles onödig fara.
CE-märket sitter givetvis på plats men verkar vara ganska värdelöst.
/Nisse
P.S. Har du ett Dometic och är orolig, RING
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Jag fick mitt åtgärdat igår.. tog 6 minuter. Servicekillen sa som "Nisse i Näsåker"... produktionsoptimering.
Men det kostar Dometic nog mer än vad dom sparade. Han besökte mig i Matfors och nästa ställe var Nyland (i Kramfors)... 8 mil typ.
Många mil blir det för Dometic. Hoppas man lär sig av detta.
 
F

F.d. 3821

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Detta är inget större problem vi fick brev att det skulle åtgärdas i våran Dethleff en vecka efter att brevet kom var det fixat 5minuters jobb hos en husvagnsfirma i Luleå nu är det bara att tuta och köra "inga gasolläckor här inte"nej fram för säkerheten i våra bilar,väldigt bra att tillverkarna upptäcker och meddelar kunderna såna här saker som faktiskt kan bli allvarliga utan åtgärd....
Glad Påsk till Er alla HBK-medlemmar.
 
F

F.d. 7597

Guest
Sv: Varning: Kolla era Dometic kylskåp

Vi fick ett brev från Dometic där dom berättade om problemet, och strax därefter kom två trevliga killar från Motala i sin service bil och åtgärdade det hela. Snabbt och enkelt, så nu är det helt ok igen. Det kallar jag bra service. Roland& Ulla
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Var i kontakt med Dometic igår och fick följande information.
Om man tar bort gallret bakom kylskåpet (utsidan på bilen) ser det ut som på bilden. Konsolen som är inringad bär upp hela kylenheten, om skruven som håller konsolen i väggen lossnar eller brister ramlar hela aggregatet ner och det finns risk att gasol läcker ut. Om skruven och konsolen sitter fast är det inte farligt att använda skåpet. Obs att använda skåpet sker helt på egen risk och avrådes för av Dometic. Det som åtgärdas är att skruven kollas/byts ut och ytterligare två fästen monteras för att inget ska hända.
Ove.G
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Var i kontakt med Dometic igår och fick följande information.
Om man tar bort gallret bakom kylskåpet (utsidan på bilen) ser det ut som på bilden. Konsolen som är inringad bär upp hela kylenheten, om skruven som håller konsolen i väggen lossnar eller brister ramlar hela aggregatet ner och det finns risk att gasol läcker ut. Om skruven och konsolen sitter fast är det inte farligt att använda skåpet. Obs att använda skåpet sker helt på egen risk och avrådes för av Dometic. Det som åtgärdas är att skruven kollas/byts ut och ytterligare två fästen monteras för att inget ska hända.
Ove.G


Visa bilaga 5469

Jag har kollat vårt kylskåp avseende fästet till röret som visas på bilden. Det finns ingen skruv...fästet är nitat i bakväggen på kylskåpet
 
Toppen